ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پلی استیشن 4 پرو یا ایکس باکس وان ایکس؛ کدامیک برای شما انتخاب بهتری است؟

ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. هر دو کنسول های میان نسلی از سمت مایکروسافت و سونی بوده و هر دو کنسول برای اجرای بهتر بازی ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. هر دو کنسول های میان نسلی از سمت مایکروسافت و سونی بوده و هر دو کنسول برای اجرای بهتر بازی ها و ارائه گرافیکی بهتر از بازی های جدید، در بازار ها عرضه شده اند.

اساس این دو کنسول، بر استفاده از تلویزیون هایی با کیفیت 4K بوده و سونی و مایکروسافت هر دو مانور زیادی روی توانایی های کنسول های جدید خود در اجرا بازی ها با این کیفیت داده اند.

در ادامه قصد داریم تا با در نظر گرفتن اختلاف صد دلاری قیمت این دو کنسول، این موضوع را بررسی کنیم که کدامیک از آن ها، گزینه بهترین برای برای خرید به شمار می روند.

سخت افزار

با نگاهی به جدول بالا به راحتی می توان به این نکته پی برد که برنده بلامنازع این بخش بدون شک ایکس باکس وان ایکس است که در تمامی بخش ها، فاصله زیادی نسبت به رقیب خود دارد.

هر دو کنسول از یک پردازشگر AMD هشت هسته ای بهره می برند اما پردازنده ایکس باکس وان ایکس 200 مگاهرتر در بخش پردازشگر گرافیکی، قدرت بیشتری دارد.

مایکروسافت به تازگی اطلاعاتی را منتشر کرده که بر اساس آن، ایکس باکس وان ایکس از 6 ترافلاپ قدرت پردازش گرافیکی بهره می برد که این میزان، 1.4 برابر پلی استیشن 4 پرو محسوب می شود.

همچنین ایکس باکس وان یک رم 12 گیگابایتی با تکنولوژی DDR5 دارد که 3 گیگ آن، به انجام کارهای سیستم عامل این کنسول اختصاص داده شده و 9 گیگ آن در اختیار اجرای بازی ها قرار می گیرد. این مقدار به تنهایی از تمامی 8 گیگابایت رم پلی استیشن 4 پرو، بیشتر است.

با وجود آن که پلی استیشن 4 پرو از پخش کننده بلوری بهره می برد، تنها ایکس باکس وان ایکس است که به کابلی برای پخش با کیفیت 4K و فناوری HDR، مجهز شده است.

در نهایت، برنده این بخش به این موضوع بستگی دارد که سازندگان بازی ها، چه بهره ای ازسخت افزار این دو کنسول ببرند اما روی کاغد، برنده این بخش بدون شک ایکس باکس وان ایکس است.

طراحی

هر دو کنسول در نسخه اصلی خود، از رنگ مشکی مات بهره می برند اما بزرگترین تفاوت در طراحی آن ها، به سایز این دو کنسول برمی گردد.

ایکس باکس وان ایکس در اصل، کوچک ترین کنسول مایکروسافت تا به اینجای کار بوده و از نظر اندازه نیز، از پلی استیشن 4 پرو کوچک تر است.  البته لازم است تا به این نکته اشاره کنیم که این کنسول، کمی از رقیب ژاپنی خود سنگین تر است.

در بخش پورت ها نیز، پلی استیشن 4 پرو از پورت یو اس بی 3 درگاه اینترنت و یک پورت برای دوربین پلی استیشن بهره می برد و در مقابل، ایکس باکس وان ایکس به یک ورودی HDMI بیشتر مجهز است.

هر دو کنسول، صدای کمی از خود تولید می کنند. ایکس باکس وان ایکس به دلیل سخت افزار قوی تر خود، کمی گرم تر است. طی تست های انجام شده، ایکس باکس وان ایکس از 170 وات برق استفاده کرده و دمایی نزدیک به 61 درجه سلسیوس دارد.

در مقابل، پلی استیشن 4 پرو، 150 وات برق مصرف کرده و دمای آن نیز به 40 درجه سلسیوس می رسد. در مجموع می توان به علت طراحی کوچک تر ایکس باکس وان ایکس، این کنسول را برنده بخش طراحی دانست.

بازی های در دسترس

برای مقایسه عادلانه این بخش، ما بازی هایی که به امتیازی بالاتر از 70 در سایت Metacritic رسیده اند را بررسی کردیم. با توجه به این موضوع، پلی استیشن 4 از 796 بازی بهره می برد که در میان آن، عناوین فوق العاده ای همچون پرسونا 5، آنچارتد 4، هورایزن زیرو داون و بلادبورن دیده می شود.

ایکس باکس وان نیز به 563 بازی با امتیاز بالای میانگین 70، مجهز است که بازی های انحصاری خوبی نیز در میان آن ها دیده می شود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که اگر شما فرصت تجربه کردن بازی های ایکس باکس 360 را از دست داده اید، مایکروسافت قابلیت تجربه این بازی ها روی کنسول جدید خود را فراهم کرده است.

در نهایت، برنده این بخش بیشتر به سلیقه شما در انتخاب بازی ها بستگی دارد اما با توجه به تعداد زیاد بازی هایی که برای کنسول سونی در دسترس هستند، می توان پلی استیشن 4 پرو را برنده این قسمت نامید.

سیستم عامل و رابط کاربری

همزمان با این موضوع که بسیاری به ساده تر بودن رابط کاربری پلی استیشن 4 نسبت به ایکس باکس وان اعتقاد دارند، نباید از به روزرسانی جدید داشبورد ایکس باکس وان که رابط کاربری این کنسول را به بهترین شکل ممکن رسانده، غافل شد.

البته این به روزرسانی جدید، هنوز از طراحی مینیمال رابط کاربری پلی استیشن 4، ظاهر پیچیده تری دارد اما ویژگی های بیشتری مانند ظبط ویدیوها با کیفیت 4K و پشتیبانی از کورتانا را به کاربران ارائه می دهد و در نهایت به اپلیکیشن مایکروسافت برای استریم بازی ها مجهز بوده که تاخیر کمتری نسبت به شبکه Twitch دارد.

هر کدام از سیستم عامل هایی که سونی و مایکروسافت در کنسول های خود استفاده کرده اند، نقاط قوت و ضعفی دارند. اما در نهایت، صاحب این کنسول ها، بیشتر وقت خود را صرف انجام بازی و تماشای فیلم و سریال کرده که هر دو از اپلیکیشن های استریم مهم مانند نتفلیکیس و آمازون بهره می برند.

با توجه به عملکرد خوب هر دو کنسول در این بخش، می توان در نهایت عملکرد سونی و مایکروسافت را در طراحی رابط کاربری کنسول های خود، مساوی دانست.

ارزش خرید

ایکس باکس وان ایکس به همراه یک باتری برای شارژ دسته عرضه شده و در مقابل پلی استیشن 4 پرو از سیم مخصوص برای شارژ دسته بهره می برد. سونی به دلیل آن که کاربران را از خرید باتری برای دسته ها معاف می کند، عملکرد بهتری در این قسمت داشته است.

همچنین پلی استیشن 4 پرو به هدست مخصوصی مجهز بوده که ایکس باکس وان ایکس از نمونه مشابه آن بهره نمی برد. همچنین پلی استیشن 4 پرو از فناوری واقعیت مجازی با استفاده از پلی استیشن وی آر بهره برده و کنسول مایکروسافت در حال حاضر از این قابلیت بهره نمی برد.

با توجه به اختلاف قیمت صد دلاری میان ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 و پشتیبانی سونی از فناوری واقعیت مجازی، ما کنسول سونی را می دانیم.

نتیجه گیری

تا به این جای مقایسه بین این کنسول، هر کدام در دو بخش برنده بوده اند و می توان نتیجه گیری کرد که هر دو کنسول، نقاط ضعف و قدرت مخصوص به خود را دارند.

شاید، بزرگ ترین برتری پلی استیشن 4 پرو را می توان در ارائه عناوین بهتر برای بازی کردن خلاصه کرد و ایکس باکس وان ایکس نیز از برتری هایی مانند توانایی اجرای بهتر بازی های چند پلتفرمی و پخش ویدیوها با کیفیت 4K و فناوری HDR بهره می برد.

این موضوع که با توجه به سلیقه خود در انتخاب بازی ها و این که دوست شما به چه پلتفرمی مجهز است، دست به انتخاب میان این دو کنسول بزنید، کار درستی بوده و می تواند معیار اصلی شما برای انتخاب میان این دو کنسول باشد.

آیا شما به سری بازی هایی مانند هیلو و گرز او وار علاقه داشته یا می خواهید آنچارتد و لست او آس بعدی را تجربه کنید؟ خبر خوب آن است که با انتخاب هر کدام از این دو کنسول، در نهایت شما برنده نهایی خواهید بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (87 مورد)
  • Mohammadreza Firoozbakhsh
    Mohammadreza Firoozbakhsh | ۳ مرداد ۱۳۹۸

    ما تو این بحث به این نتیجه می رسیم کسیایی کی بازی های انحصاری براشون مهمه و بازی های مورد علاقشون تو یکی از این دو کنسوله و طبیعتا برا پی اس فور بیشتر،و همچنین میخوان تجربه واقعیت مجازی داشته باشن،PS4 بخرن.
    ولی اونایی که قدرت سخت افزاری و جمع و جور بودن و آپشنای نرم افزاری متعدد براشون مهمه و هدست و Virtual Real براشون مهم نیس و هرجور بازی رو علاقه دارن،بهترین انتخابشون بی شک Xbox One X عه.یه برتری وان ایکس هم همین قابلیت چن پلتفرمی(بازیای 360) عه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی