ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشور چین می خواهد تا سال 2040، یک شاتل فضایی با سوخت هسته ای بسازد

سازمان تکنولوژی و علوم هوافضای چین (CASC) که اصلی ترین پیمانکار برنامه های فضایی چین به حساب می آید اخیراً از نقشه راه جاه طلبانه خود برای برنامه های فضایی این کشور تا سال 2040 ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

سازمان تکنولوژی و علوم هوافضای چین (CASC) که اصلی ترین پیمانکار برنامه های فضایی چین به حساب می آید اخیراً از نقشه راه جاه طلبانه خود برای برنامه های فضایی این کشور تا سال 2040 میلادی و بعد از آن پرده برداشته است.

نقشه راه کمپانی با گسترش خانواده موشک های Long March آغاز می شود که از سال 1970 فعال بوده اند. لانگ مارچ 3 که موشکی بسیار کم هزینه است، تا سال 2020 آماده می شود و با فروش سرویس های پرتاب آن به سایر کشورها، بخشی از هزینه های CASC تامین می گردد. بعد از این، نوبت به یک هواپیمای چند بار مصرف فضایی می رسد که تولیدش تا سال 2025 به اتمام رسیده و تماماً برای توریسم فضایی مورد استفاده قرار می گیرد.

لانگ مارچ 9 تا سال 2030 میلادی، نخستین پرتاب خود را پشت سر می گذارد. این موشک، بسیار سنگین وزن بوده و می تواند وزنی معادل 100 تُن را با خود به مدار پایینی زمین ببرد. برای مقایسه، موشک فالکون هوی اسپیس اکس که اواخر امسال یا اوایل سال آتی میلادی شروع به کار می کند، ظرفیتی معادل 70 تُن دارد. اگرچه تمام موشک های فعلی چین یک بار مصرف هستند، هدف غایی آن است که تمام موشک های فعلی لانگ مارچ تا 2035 قابل استفاده مجدد باشند.

این کمپانی در نقشه راه خود، به تولید شاتلی فضایی تا سال 2040 میلادی هم اشاره کرده است که تنها می دانیم از سوخت هسته ای بهره می برد و اطلاعات دیگری درباره اش منتشر نشده. در مجموع بر کسی پوشیده نیست که چین برنامه های جاه طلبانه ای برای فضا دارد و مشاهده چنین نقشه راهی بسیار جالب به نظر می رسد. گفتنی است چینی ها پیشتر اعلام کرده بودند که سال آتی به اکتشاف بخش تاریک ماه رفته و تا سال 2036 هم انسان را روی ماه فرود می آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    اولین جمله ای ک بعد از خوندن تیتر اومد تو ذهنم:یا حضرت عببببباس??

  • poseidon son
    poseidon son | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    جالبه، خبر از سایت Ubergizmo ترجمه میشه، منبع Engadget میخوره..!! بعدش تو خبر موشک لانگ مارچ 8 زده، مترجم مینویسه لانگ مارچ 3؛ همینجوری هم منتشر میشه.. خداقوت پهلوون دیجیتاتو?

  • m1faridi
    m1faridi | ۲۷ آبان ۱۳۹۶

    و ما هم بفکر فیلتر کردن سایتا هستیم
    در این زمان و مکان فقط باید مرد تا از این جهنم نجات پیدا کنیم

    • Aminpouyan
      Aminpouyan | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

      دوست عزیز ما ملت ایران لیاقتمون همینه ما بیشتر از اینی که هستیم نمیتونیم باشیم چون بیشتر از این بودن لیاقت میخواد.

مطالب پیشنهادی