ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای کوچک MX-1E تا پایان سال 2017 روی ماه فرود می آید

حدوداً 45 سال از آخرین مأموریت ناسا به ماه می گذرد و اکنون یک شرکت خصوصی به نام «Moon Express» با توسعه فضاپیمای کوچکی تحت عنوان «MX-1E» قصد دارد قبل از پایان سال جاری میلادی، ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

حدوداً 45 سال از آخرین مأموریت ناسا به ماه می گذرد و اکنون یک شرکت خصوصی به نام «Moon Express» با توسعه فضاپیمای کوچکی تحت عنوان «MX-1E» قصد دارد قبل از پایان سال جاری میلادی، آن را با استفاده از راکت الکترون شرکت «Rocket Lab» به ماه بفرستد.

مون اکسپرس طی سال های آتی یک مقر دائمی در قطب جنوب ماه احداث خواهد کرد

هدف شرکت آمریکایی «مون اکسپرس» از توسعه MX-1E (که بی شباهت به ربات محبوب R2D2 از سری فیلم های جنگ ستارگان نیست) در اصل دریافت جایزه 20 میلیون دلاری گوگل بوده که به فضاپیمایی با قابلیت فرود روی ماه، طی مسافت 500 متر و ارسال عکس و فیلم به زمین (تا پایان سال 2017) تعلق می گیرد.

کسب جایزه مذکور به همراه سرمایه گذاری 45 میلیون دلاری بخش خصوصی به مون اکسپرس اجازه می دهد سایر پروژه های خود در ماه را نیز دنبال کند. لازم به ذکر است که گوگل برای دومین تیمی که موفق به فرود فضاپیما روی ماه شود، یک جایزه 5 میلیون دلاری در نظر گرفته است.

از جمله پروژه های مون اکسپرس که برای بازه های زمانی سه سال به بالا تعریف شده اند، می توان به استخراج مواد معدنی و سنگ های ماه و انتقال آنها به زمین اشاره کرد که به عنوان بعد تجاری برنامه های این شرکت در کنار کسب و کار توریسم فضایی، درآمد قابل توجهی را در پی خواهد داشت.

همچنین استقرار ایستگاه های رباتیک دائمی روی ماه و پژوهش برای یافتن آب (یا اثرات وجود آن در گذشته) نیز جزئی از برنامه های شرکت مورد بحث است که تمامی آنها به تأمین سرمایه لازم بستگی خواهد داشت.

گفتنی است کمپانی گوگل جوایز دیگری هم برای ماجراجویان فضا در نظر گرفته که از آن جمله می توان به طی مسافت 5 کیلومتری روی ماه، یافتن شواهدی از وجود آب و فرود در نزدیکی محل فرود فضاپیماهای آپولو اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی