ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه ایسوس ذن فون 4 مکس و سامسونگ گلکسی جی 5 پرو

در سال 2017 نیز همانند سال های گذشته، مجموعه ای از بهترین محصولات تاریخ تلفن همراه را مشاهده کردیم که در کنار قابلیت های پیشرفته، یک ویژگی نه چندان مثبت هم دارند: قیمت بسیار بالا. اما ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در سال 2017 نیز همانند سال های گذشته، مجموعه ای از بهترین محصولات تاریخ تلفن همراه را مشاهده کردیم که در کنار قابلیت های پیشرفته، یک ویژگی نه چندان مثبت هم دارند: قیمت بسیار بالا. اما آیا پرداخت مبالغ چند میلیون تومانی برای انجام کارهای روزمره و نیازهای ارتباطی پایه منطقی است؟

پاسخ این سؤال به نظر شخصی و البته بودجه شما بستگی دارد، اما لازم است بدانید در بازار موبایل میان رده و حتی اقتصادی هم گزینه های بسیار خوبی پیدا می شوند که حساب بانکی تان را خالی نخواهند کرد. چندی پیش با ایسوس ذن فون 4 مکس (بررسی دیجیاتو) آشنا شدید و حالا می خواهیم این تازه وارد خوش قیمت بازار موبایل کشورمان را با یکی از رقبای اصلی و محبوبش یعنی سامسونگ گلکسی جی 5 پرو (بررسی دیجیاتو) مقایسه کنیم.

هر دو موبایل مورد بحث با سخت افزار مناسب، شارژدهی بسیار خوب و دوربین فراتر از کلاس خود در بین کاربران شناخته شده اند. در ادامه نقاط قوت و ضعف هرکدام را در بخش های مختلف بررسی می کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

با این که کلاس قیمتی پایین، دست سازندگان را برای طراحی زیبا و توجه به عناصر بصری چندان باز نمی گذارد، اما محصولات اقتصادی خوش ساخت و زیبا هم در بازار کم نیستند.

سامسونگ امسال فاصله موبایل های سری J و سری A خودش را تا جای ممکن کاهش داده و در نتیجه گلکسی J5 پرو کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد. بدنه آلومینیومی با لبه های خمیده در پشت و شیشه 2.5D روی این تلفن همراه 5.2 اینچی باعث شده تا ارگونومی بسیار خوبی داشته باشد.

در مقابل، ایسوس هم بدنه فلزی بسیار با کیفیتی را در ذن فون 4 مکس به کار گرفته که در دست گرفتن آن لذت بخش است. پشت بدنه این موبایل به خاطر نوارهای افقی بالا و پایین و محل قرار گرفتن دوربین دوگانه کمی زیباتر از رقیبش به نظر می رسد، به خصوص اینکه طرح جدید خطوط آنتن دهی در گلکسی J5 پرو کمی توی ذوق می زند.

در پنل جلویی عکس این موضوع را شاهد هستیم. در حالی که هر دو موبایل در قسمت بالای نمایشگر چنگی به دل نمی زنند و اضافه شدن فلش LED تقارن ظاهری آنها را به هم زده، انحنای بیشتر شیشه در گلکسی J5 پرو باعث شده تا حاشیه طرفین نمایشگر کمتر به چشم بیاید و جلوه زیباتری نسبت به ذن فون 4 مکس داشته باشد.

زیر نمایشگر هر دو موبایل تقریباً شبیه به هم هستند و دکمه های ناوبری لمسی فاقد بک لایت، حسگر اثر انگشت را در بین خود جای داده اند، با این تفاوت که در گلکسی J5 پرو این حسگر روی یک دکمه مکانیکی تعبیه شده اما در ذن فون 4 مکس حسگر اثر انگشت با یک بار لمس کوتاه، نقش دکمه هوم را هم ایفا می کند.

مابقی تفاوت های ظاهری نقش چندانی در زیبایی این دو دستگاه ندارند و بیشتر سلیقه ای هستند، مثلاً ایسوس درگاه هدفون را روی لبه بالایی و اسپیکر اصلی را روی لبه پایینی قرار داده، اما سامسونگ لبه پایینی را برای جک هدفون و بالای لبه سمت راست را برای خروجی اسپیکر انتخاب کرده.

هر دو موبایل کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند و از نظر طراحی هم فراتر از سطح قیمتی خود هستند، اما سامسونگ گلکسی J5 پرو به خاطر ابعاد کوچک تر و وزن کمتر (160 گرم در برابر 181 گرم) ارگونومی بهتری دارد. ناگفته نماند اضافه وزن و ضخامت بیشتر ایسوس ذن فون 4 مکس به خاطر این است که 2000 میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری بیشتری نسبت به رقیبش دارد.

نمایشگر

ایسوس ذن فون 4 مکس و سامسونگ گلکسی J5 پرو به ترتیب نمایشگرهای 5.5 و 5.2 اینچی با رزولوشن اچ دی 720p در اختیار دارند، بدین ترتیب تراکم پیکسلی موبایل کره ای کمی بیشتر از رقیب تایوانی اش است (282 در مقابل 267 پیکسل در هر اینچ).

اصرار این دو شرکت برای استفاده از رزولوشن 720p در ابعاد بزرگ تر از 5 اینچ باعث شده تا تشخیص پیکسل های صفحه نمایش روی هر دو موبایل کار سختی نباشد، بدین ترتیب هیچکدام از این دو دستگاه برای مطالعه متن های فشرده و ریز مناسب نیستند.

انتخاب نمایشگر برتر بین این دو موبایل کار سختیست. اگرچه سامسونگ از پنل سوپر امولد در گلکسی J5 پرو استفاده کرده که طبیعتاً باید رنگ های غنی و چشم نوازی را با نسبت کنتراست بی نهایت به نمایش درآورد، اما در واقعیت اینگونه نیست و کیفیت صفحه امولد این موبایل اختلاف زیادی با پنل موبایل های سری A یا S سامسونگ دارد. از طرفی پنل IPS LCD به کار رفته در ذن فون 4 مکس رنگ ها را طبیعی نشان می دهد اما تصاویر به اندازه کافی زنده و پویا نیستند.

خوشبختانه روشنایی نمایشگر هر دو دستگاه در حد قابل قبولی است (حدود 450 نیت) و بازتاب نسبتاً کم شیشه روی صفحه هم باعث می شود مشکلی را در محیط های پر نور احساس نکنید.

رابط کاربری

هر دو موبایل ایسوس و سامسونگ به نسخه 7.0 سیستم عامل اندروید مجهز هستند که برای موبایل های میان رده، کاملاً طبیعی است. این دو شرکت هرکدام رابط کاربری مخصوص به خود را هم دارند که در گذشته بسیار سنگین و کند بوده، اما به تدریج بهینه تر شده و اکنون به کارآیی مطلوبی رسیده اند.

تقریباً تمام بخش های رابط کاربری ZenUI 4.0 ایسوس را می توانید شخصی سازی کنید. مجموعه ای غنی از تِم ها و تصاویر پس زمینه در کنار تنظیمات گسترده، می تواند کاربرانی که علاقه زیادی به سفارشی کردن ظاهر موبایل خود دارند را راضی نگه دارد.

ایسوس چندین قابلیت ویژه را در نسخه چهارم رابط کاربری ZenUI قرار داده که آن را به خوبی از رقیبش متمایز می سازد. اولین مورد، ژست های حرکتی تحت عنوان ZenMotion است که سرعت کار کردن با موبایل را تا حد زیادی افزایش می دهد.

دو بار ضربه زدن روی نمایشگر برای روشن یا خاموش کردن آن، رسم حروف انگلیسی برای فراخوانی اپلیکیشن ها (حتی روی صفحه خاموش و در حالت قفل) و فعال کردن حالت استفاده یک دستی با دو بار ضربه زدن روی دکمه هوم، ژست های حرکتی پر کاربرد ذن فون 4 مکس به شمار می آیند.

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی ایسوس در این موبایل، مرکز کنترل کاملی به نام Mobile Manager است که از طریق آن می توانید وضعیت کلی دستگاه را زیر نظر بگیرید، فایل های غیر ضروری را شناسایی و حذف کنید، یا امنیت موبایل را به کمک شرکت مطرح Avast بررسی نمایید. فایل منیجر ایسوس بخش ویژه ای را به نام Hidden Cabinet در اختیار شما قرار داده تا فایل های حساس و شخصی خود را در آن پنهان نمایید.

قابلیت ویژه دیگر ZenUI در ذن فون 4 مکس، GameGenie نام دارد که از طریق آن می توانید به حساب کاربری یوتوب یا توئیچ متصل شده و تجربه بازی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

سامسونگ در گلکسی J5 پرو نسخه 8.1 رابط کاربری Samsung Experience را به کار گرفته که اگر با نمونه های قبلی آن آشنایی داشته باشید، تفاوت چندانی را حس نخواهید کرد. محیط هوم و نوتیفیکیشن ها کاملاً مینیمال و ساده طراحی شده و صدها تِم و تصویر پس زمینه هم در اختیارتان قرار می گیرد.

سامسونگ هم برنامه های کاربردی مختلفی را در کنار مجموعه اپلیکیشن های گوگل و مایکروسافت در گلکسی J5 پرو تعبیه کرده که از میان آنها می توان به Secure Folder برای پنهان نگه داشتن اطلاعات و برنامه های شخصی، Notes برای یادداشت برداری حرفه ای و Game Launcher برای اجرای بهتر بازی ها اشاره کرد.

هر دو شرکت امکانات شخصی سازی و کاربردی زیادی را در رابط های کاربری خود گنجانده اند و انتخاب یکی از آنها به تجربه قبلی و سلیقه شخصی شما بر می گردد. سامسونگ پس از سال ها کسب تجربه، Samsung Experience را بهینه تر از همیشه کرده و ایسوس هم مسیر مشابهی را در پیش گرفته است. با این حال هر دو کمپانی هنوز جای کار دارند تا تجربه بی نقصی را از سیستم عامل اندروید در اختیار کاربر قرار دهند.

دوربین

همان طور که پیش تر هم گفتیم، ذن فون 4 مکس در بخش دوربین کاملاً فراتر از رده قیمتی خود عمل می کند و با بهره گیری از ماژول دوربین دوگانه با کیفیت و فناوری های پیشرفته، انتخاب بسیار خوبی برای علاقه مندان به عکاسی محسوب می شود. البته سامسونگ هم در موبایل های اقتصادی جدیدش از نظر امکانات عکسبرداری کم نگذاشته، اما فقدان حسگر دوم با لنز عریض در آن احساس می شود.

دوربین اصلی ذن فون 4 مکس به حسگر 13 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.0 و قابلیت های پیشرفته ای همچون فوکوس خودکار 0.03 ثانیه ای (PDAF) و لرزشگیر الکترونیکی (EIS) مجهز شده که عملکرد بسیار خوبی را در ثبت صحنه های سریع، سوژه های پر تحرک و شرایط کم نور نوید می دهد. سامسونگ هم با انتخاب حسگر 13 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و ضریب اف 1.7 بالا بردن توانایی جذب نور در محیط های کم نور را در اولویت قرار داده.

برای ارزیابی مقایسه دوربین اصلی دو دستگاه، صحنه های متفاوتی را ثبت کردیم که در ادامه آنها را می بینید:

image
image

در نور روز هر دو دوربین عملکرد خوبی دارند و تصاویری زیبا را ثبت می کنند، اما به نظر می رسد ذن فون 4 مکس جزئیات را اندکی بهتر از رقیب کره ای خود ذخیره می کند. این موضوع در محیط تاریک هم تا حدودی به چشم می آید، به شرطی که برش 100 درصد تصاویر را با دقت کنکاش نمایید:

image

دوربین سلفی این دو موبایل ایسوس و سامسونگ به ترتیب 8 مگاپیکسلی با f/2.2 و 13 مگاپیکسلی با f/1.9 است که هر دو به فلش LED هم مجهز هستند. روی کاغذ به نظر می رسد سامسونگ عکس های سلفی بهتری بگیرد، اما در عمل می بینیم تفاوت چندان محسوس نیست و هر دو دوربین عکس های شفافی را به ثبت می رسانند.

دو تصویر زیر مقایسه دوربین سلفی این دو موبایل را در محیط تاریک و با استفاده از فلاش جلو نشان می دهند:

image

می بینید که سلفی با گلکسی J5 پرو توازن سفیدی خوبی دارد اما کمی مات به نظر می رسد، در حالی که ذن فون 4 عکس شفاف تر و جزئیات بیشتری را به ثبت رسانده اما رنگ ها را خوب از آب در نیاورده است.

همان طور که دیدید در بخش امکانات تصویربرداری هر دو موبایل کاملاً فراتر از انتظار ما عمل کردند، اما دوربین ثانویه با لنز عریض در ذن فون 4 مکس می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد، به خصوص در شرایطی که مجبورید منظره یا سوژه های زیادی را داخل کادر جا دهید. فقدان چنین قابلیتی در گلکسی J5 پرو کاملاً احساس می شود.

سخت افزار

برای تجربه لذت بخش استفاده از یک موبایل اندرویدی، هیچ چیز بهتر از سخت افزار قدرتمند نیست، اما ذن فون 4 مکس و گلکسی J5 پرو هردو از نظر توان پردازشی در سطح پایین تر از متوسط قرار می گیرند.

البته با توجه به بهینگی رابط کاربری ZenUI و Samsung Experience این دو موبایل عملکرد نسبتاً روان و بدون تأخیری را در محیط اندروید به نمایش می گذارند و اگر لَگ های گاه و بیگاه یا زمان بارگذاری طولانی برخی اپلیکیشن های سنگین را نادیده بگیریم، می توان گفت نتیجه کار رضایتبخش است.

یکی از مزایای ذن فون 4 مکس، بهره مندی از 3 گیگابایت رَم است که مالتی تسکینگ خوبی را به همراه داشته و می توانید تعداد زیادی برنامه را به صورت همزمان در حافظه نگه دارید، بدون اینکه به بارگذاری مجدد آنها نیاز داشته باشید.

برای مقایسه استاندارد توان سخت افزاری دو دستگاه از اپلیکیشن های معروف بنچمارک استفاده کردیم که در ادامه، ابتدا نتایج به دست آمده توسط ذن فون 4 مکس و سپس نتایج همان تست ها برای گلکسی J5 پرو را مشاهده می کنید:

همان طور که می بینید قدرت پردازش CPU موبایل سامسونگ کمی بهتر از محصول ایسوس است، اما در مقابل ذن فون 4 مکس پردازشگر گرافیکی قوی تری را در اختیار دارد و بازی ها را بهتر اجرا می کند. بنابراین با توجه به نیاز و نحوه استفاده خود می توانید تلفن همراه مناسب را از بین این دو گزینه انتخاب کنید.

ایسوس ذن فون 4 به مودم LTE Cat4 مجهز شده که حداکثر سرعت دانلود و آپلود را در شبکه موبایل به ترتیب به 150 و 50 مگابیت بر ثانیه می رساند، ضمن اینکه به بلوتوث 4.1 و وای-فای 802.11b/g/n هم مجهز است. سامسونگ گلکسی J5 پرو اما در این قسمت کمی بهتر عمل کرده و مودم LTE Cat6 با حداکثر سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه، بلوتوث 4.1 و وای-فای 802.11a/b/g/n/ac را در اختیار دارد. البته این تفاوت زمانی احساس می شود که شبکه موبایل با چنین سرعتی در دسترس باشد، بنابراین در شرایط فعلی کشورمان تفاوت محسوسی بین این دو تلفن همراه وجود ندارد.

ذن فون 4 مکس و گلکسی J5 پرو به ترتیب به 32 و 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی مجهز هستند که برای استفاده عادی کفایت می کند، اما خریداران محصول ایسوس نیاز کمتری به کارت حافظه احساس خواهند کرد. گفتنیست هر دو موبایل به لطف درگاه اختصاصی از کارت حافظه microSD با حداکثر ظرفیت 256 گیگابایت هم پشتیبانی می کنند.

از نظر کیفیت و قدرت صدا، ما چند قطعه موسیقی را روی این دو موبایل تست کردیم. سامسونگ گلکسی J5 پرو حجم صدای بیشتری دارد اما از نظر شفافیت و صدای زیر نسبتاً ضعیف است. در مقابل ایسوس ذن فون 4 مکس صدای شفاف تری را پخش می کند که برای گوش دادن به موسیقی (در مواقعی که هدفون در اختیار ندارید) مناسب تر خواهد بود.

باتری و شارژ

در شرایطی که اکثر موبایل های روز دنیا برای استفاده روزانه خودشان هم شارژ کم می آورند، ذن فون 4 مکس با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی می تواند در نقش یک پاوربانک پرقدرت ظاهر شود و دستگاه های دیگر را هم شارژ کند.

پس از دو هفته استفاده از ذن فون 4 مکس به ما ثابت شد که باتری این دستگاه حداقل دو روز مداوم و نسبتاً سنگین را دوام می آورد، ضمن اینکه با استفاده سبک و فعال کردن حالت ذخیره انرژی می توان این رقم را به 3 روز هم افزایش داد.

در مقابل، سامسونگ گلکسی J5 پرو باتری 3000 میلی آمپر ساعتی را در اختیار دارد که اگرچه 2000 میلی آمپر ساعت کمتر از رقیب تایوانی است، اما به لطف چیپست 14 نانومتری و کم مصرف اگزینوس 7870 شارژدهی بسیار خوبی دارد و می تواند با استفاده معمول، یک روز و نیم شما را همراهی کند.

متأسفانه هیچکدام از این دو دستگاه به فناوری شارژ سریع مجهز نیستند و با عنایت به اینکه «هرکه بامش بیش، برفش بیشتر» شارژ کامل ایسوس ذن فون 4 مکس به حدود سه ساعت و نیم زمان نیاز دارد، در حالی که باتری سامسونگ گلکسی J5 پرو ظرف حدود 2 ساعت پر می شود.

نقاط قوت ایسوس ذن فون 4 مکس
  • طراحی زیبا
  • امکانات زیاد در رابط کاربری
  • پردازنده گرافیکی قوی
  • دوربین اصلی با کیفیت
  • دوربین ثانویه با لنز عریض
  • شارژدهی فوق العاده
  • قابلیت شارژ دیگر دستگاه ها
نقاط قوت سامسونگ گلکسی J5 پرو
  • ارگونومی بهتر
  • رابط کاربری روان و سبک
  • قدرت پردازش بالاتر
  • دوربین اصلی با کیفیت
  • شارژدهی مناسب با توجه به ظرفیت باتری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۲ آذر ۱۳۹۶

    دوستان ایسوس واقعا خوبه فقط باید شناخته بشه مخصوصا پرچمداراش

  • Ardeshir Nahavandi Fard
    Ardeshir Nahavandi Fard | ۱ آذر ۱۳۹۶

    خب در نهایت ایسوس بهتر در اومد :)
    خداییش امسال داره میترکونه.

  • alireza seven
    alireza seven | ۳۰ آبان ۱۳۹۶

    گوشی سامسونگ جی ۵ پرو انصافا گوشی خوبیه.
    میشه گفت کار آدم رو تو هر شرایطی راه میندازه و کم نمیاره.
    در نهایت هر گوشی که خریدین مبارکتون باشه و به خوشی و سلامتی ازش استفاده کنین.

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۳۰ آبان ۱۳۹۶

    بدترین کیفیت ساختی که دیدم ، ایسوس بوده

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳۰ آبان ۱۳۹۶

    لطفا میانرده های شیائومی رو بررسی کنید که چند سرو گردن از تمام میانرده ها بالاترن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی