ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا زورق و علی‌بابا با هم ادغام می‌شوند؟

شنیده‌های غیر رسمی حاکی از آن است که مجموعه‌های «علی‌بابا» و «زورق» که از بزرگترین‌ سایت‌های خدمات آنلاین خرید و فروش بلیت هواپیما و رزوراسیون هتل هستند، قصد اتحاد و ادغام شدن با یکدیگر را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

شنیده‌های غیر رسمی حاکی از آن است که مجموعه‌های «علی‌بابا» و «زورق» که از بزرگترین‌ سایت‌های خدمات آنلاین خرید و فروش بلیت هواپیما و رزوراسیون هتل هستند، قصد اتحاد و ادغام شدن با یکدیگر را دارند؛ شایعه‌ای که به نظر می‌رسد ریشه آن به علاقه‌مندی شرکت «سرآوا پارس» (سرمایه‌گذار دیجی‌کالا، کافه بازار، آواتک و...) به سرمایه‌گذاری در علی‌بابا می‌رسد.

زورق از اولین سایت‌هایی بود که با پشتیبانی هولدینگ سرآوا توانست جامعه را با مفهوم خرید آنلاین بلیت و همچنین رزرو آنلاین هتل آشنا کند اما در ادامه با شکل‌گیری رقبای قدرت‌مندی که علی‌بابا یکی از اصلی‌ترین‌های آنهاست، سهم خود را تا حدی از دست داد. اما آیا این شایعه حقیقت دارد و زورق در علی‌بابا ادغام خواهد شد؟

روابط عمومی شرکت سرآوا در این رابطه به دیجیاتو می‌گوید:

«با شروع مذاکرات، اخبار پیرامون آن هم درز شده که هیچ کدام مورد تایید ما نیست. سرآوا با استارتاپ‌های گوناگون کوچک و بزرگی به‌منظور سرمایه‌گذاری به مذاکره می‌نشیند و در این مورد هنوز مسئله‌ای به قطعیت نرسیده است. آمار و ارقامی که در اینترنت ارائه شده مبتنی بر خرید 25 درصد سهام علی بابا توسط سرآوا و... فعلا به طور دقیق مشخص نیست و صحت ندارد.»

روابط عمومی سرآوا اخبار بیشتر در این‌باره را به آینده‌ای نزدیک موکول کرد و روابط عمومی علی‌بابا نیز اظهاراتی مشابه با سرآوا را در اختیار دیجیاتو قرار داده است. علی‌بابا در این رابطه به دیجیاتو می‌گوید: «شرکت علی‌بابا مدتی است که به دنبال جذب سرمایه‌گذار بزرگ است و تصمیم دارد از میان شرکت‌های داخلی و خارجی یکی را برای سرمایه‌گذاری در علی‌بابا انتخاب کند. سرآوا هم صرفاً یکی از گزینه‌ها بوده و هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست.»

روابط عمومی علی‌بابا خبر می‌دهد که اگرچه از مدت‌ها پیش شایعه ادغام زورق با علی‌بابا وجود داشته اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

در این بین «کامران خوشی»، مدیرعامل زورق که طرفدار ادغام استارتاپ‌های ایرانی و بزرگتر شدن آنها در راستای جهش رو به جلو است به دیجیاتو می‌گوید:

این مذاکرات از سال گذشته شروع شده و حال به مرحله جدی‌تری رسیده است، فعلاً در حال حاضر خرید زورق از طرف علی بابا مطرح شده و البته به مرحله نهایی نرسیده و هیچ رقمی هم برای تحقق این امر تعیین نشده. فعلا در حال مذاکره هستیم. به طور کلی این مساله، موضوع خجسته‌ای محسوب می‌شود و بحث اتحاد یا همان ادغام استارتاپ‌ها و شرکت‌ها را به میان می‌آورد که تا حد زیادی در بین برندهای ایرانی نادیده گرفته می‌شود. هدف ما تشویق دیگران برای همین موضوع است چرا که با وجود سرمایه‌گذاری‌های متعدد در استارتا‌پ‌های گوناگون در بخش‌های مختلف، کماکان شاهد این هستیم که بازار حرکتی بزرگ به سمت جلو ندارد.

خوشی معتقد است که اتحاد و همبستگی برخی از استارتاپ‌ها که در یک هدف و راستا فعالیت می‌کنند باعث قدرتمند‌تر شدن آنها و ایجاد یک تحول عظیم در بازار است. وی در ادامه می‌گوید:

«فعلا مذاکرات بین زورق و علی بابا پیش می‌رود و بعد از مشخص شدن وضعیت این دو استارتاپ، شرکت سرآوا به میان می‌آید تا تصمیمات نهایی را برای ادامه کار به صورت مجزا و یا مشترک دو شرکت را اتخاذ کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MasoudZ
    MasoudZ | ۳۰ آبان ۱۳۹۶

    اینا اسم کمپانیه یا اسم کدخدا های روستا؟?

  • hakhatec
    hakhatec | ۳۰ آبان ۱۳۹۶

    خیلی خوبه که ادغام شن چون باعث میشه شرکتای بزرگ تر و با کارکرد بهتری بوجود بیان اما اگه دیگه رقیبی وجود نداشته باشه خیلی بد میشه

  • xiaomi
    xiaomi | ۳۰ آبان ۱۳۹۶

    ببین تو ایران چقدر خوردن ک 25% علی بابا رو میخوان بخرن... انحصار چ میکنه... قیمتای دیجیکالا رو با سوک امارات مقایسه کنی میفهمی داره چطور تو پاچه میکنه

مطالب پیشنهادی