با پرهزینه ترین و سودآورترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید [قسمت اول]

با پرهزینه ترین و سودآورترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید [قسمت اول]

فیلم سازی یک کسب و کار پررونق و بزرگ است که گردش مالی غیرقابل باوری در طول سال داشته و آن را باید یکی از بزرگ ترین صنعت ها در دنیای امروزی دانست. اگر چه برخی از فیلم های پرهزینه و به اصطلاح «بلاک باستر» هزینه های سرسام آور خود را با فروش خوب در گیشه جبران می کنند اما برخی دیگر چنان مورد بی مهری قرار می گیرند که هزینه های خود را نیز جبران نخواهند کرد. در ادامه می خواهیم شما را پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما آشنا کنیم. فرانچایزهای شناخته شده و فیلم های ابرقهرمانی بخش زیادی از این فهرست را به خود اختصاص داده اند اما فیلم های یک قسمتی بزرگی نیز در میان آن ها دیده می شود که با هزینه های سنگین ساخته شده اند.

۱-دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته- هزینه ساخت: ۴۰۳ میلیون دلار

هزینه ساخت فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته» (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides) در سال ۲۰۱۱ روی هم ۳۷۸.۵ میلیون دلار برآورد شد اما وقتی تورم را نیز حساب کنید متوجه می شوید که این فیلم با هزینه ی ساخت ۴۱۰ میلیون دلاری اش پرهزینه ترین فیلم تاریخ به شمار می آید. صحنه های این فیلم در لوکیشن های مختلفی در هاوایی، پروتوریکو، کالیفرنیا و بریتانیا فیلم برداری شد. ۱۰ شرکت مختلف در آماده سازی جلوه های ویژه فیلم با هم همکاری داشتند و در طول فیلم برداری از دوربین های سه بعدی که در فیلم «آواتار» به کار گرفته شده بود استفاده شد.

این فیلم در نهایت توانست در سطح جهان به فروشی بیش از ۱ میلیارد دلار دست یابد و رکورد رسیدن به فروش ۵۰۰،۶۰۰ و۷۰۰ میلیون دلاری در کمترین زمان ممکن را از آنِ خود کرد. «سوار بر امواج ناشناخته» دومین قسمت موفق از لحاظ فروش در میان دنباله های «دزدان دریایی کارائیب» شناخته می شود.

۲- دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان- هزینه ساخت: ۳۴۷ میلیون دلار

فیلم «دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» (Pirates of the Caribbean: At World’s End) در سینماهای سراسر جهان به فروشی معادل ۹۶۳ میلیون دلار دست یافته و پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۰۷ لقب گرفت. این قسمت حتی با به حساب آوردن تورم نیز دومین دنباله ی پرهزینه ی فرانچایز «دزدان دریایی کارائیب» بود و به نظر می رسد که بخش زیادی از این هزینه سرسام آور صرف چیزهای بی ارزش و عجیب و غریب مانند اسنک شده است. جک داونپورت که در این فیلم نقش ناخدا جیمز نورینگتون را بازی کرده است در گفتگو با هالیوود ریپورتر گفته است که وقتی با یکی از اعضای تیم تدارکات در مورد بودجه ی فیلم صحبت کرده و از او پرسیده که هزینه ساخت فیلم چقدر بوده، فرد مذکور به او خیره شده و گفته که نمی داند اما دستکم دو میلیون دلار تنها براس اسنک هزینه شده است.

۳- کلئوپاترا- هزینه ساخت: ۳۳۴ میلیون دلار

فیلم «کلئوپاترا» (Cleopatra) ساخته سال ۱۹۶۳ با بازی الیزابت تیلور در نقش ملکه کلئوپاترای مصر به خاطر هزینه های بی سابقه اش در آن زمان مشهور شد. هزینه ساخت این فیلم در آن زمان ۴۴ میلیون دلار برآورد شد که ارزش آن با توجه به گذشت زمان و تورم در حال حاضر بیش از ۳۳۴ میلیون دلار است. این فیلم در سینماهای داخلی ایالات متحده ۵۷.۷ میلیون دلار فروش داشت که با فروشی ۴۵۱ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۶ برابری می کند. اگر چه این فیلم به عنوان پرفروش ترین فیلم سال ۱۹۶۳ شناخته می شود اما با توجه به بودجه ی سرسام آورش یک شکست تجاری محسوب می شد. این فیلم همچنین نقدهای متفاوتی را دریافت کرد اما در نهایت در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد و ۴ اسکار را با خود به خانه برد.

۴- تایتانیک- هزینه ساخت: ۲۹۸ میلیون دلار

فیلم «تایتانیک» (Titanic) که در سال ۱۹۹۷ اکران شد تا آن زمان پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینما انگاشته می شد. جیمز کامرون در ابتدا برای ساخت این فیلم ۸۰ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته بود اما خیلی زود متوجه شد که این هزینه برای ساخت فیلم کافی نخواهد بود. برای تامین هزینه ی اضافی فیلم وی تصمیم گرفت که دستمزد خود را ببخشد و در ازای آن بخشی از سود فروش فیلم را طلب کند که البته مشخص شد انتخاب بسیار خوب و هوشمندانه ای بوده است. بخش زیادی از این هزینه صرف ساخت نمونه ای تقریباً هم اندازه با کشتی افسانه ای تایتانیک شد.

ساخت فیلم بیشتر از آن چه که تصور می شد زمان برده و هزینه های پیش تولید نیز بسیار بالا بود. حتی کمپانی فاکس مجبور شد برای تامین هزینه های ساخت این فیلم مشارکت پارامونت در پروژه را بپذیرد. در نهایت تلاش ها و سرمایه گذاری های کامرون و استودیوهای مذکور جواب داده و فیلم در سطح جهانی بیش از ۲.۱۸ میلیارد دلار فروش داشت.

۵- مرد عنکبوتی ۳- هزینه ساخت: ۲۹۸ میلیون دلار

فیلم «مرد عنکبوتی ۳» (Spider-Man 3) در سراسر جهان ۸۹۰.۹ میلیون دلار فروش داشت و نشان داد که ارزش آن همه هزینه را داشته است. این قسمت نسبت به دو قسمت پیشین فرانچایز «مرد عنکبوتی» موفقیت بیشتری داشت. اولین قسمت از این مجموعه که در سال ۲۰۰۲ اکران شد به عنوان پرهزینه ترین فیلم ابرقهرمانی دوران خود شناخته می شود اما سود زیاد حاصل از فروش آن باعث گردید که کمپانی سازنده مشکلی در تزریق مقدار بیشتری پول در پروژه ی ساخت قسمت های بعدی نداشته باشد. این هزینه ها عموماً صرف هزینه های جلوه های ویژه بصری، دستمزد بالای بازیگران و بازاریابی فیلم شد.

قسمت سوم این مجموعه سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۰ لقب گرفت و با فروش ۱۰۴ میلیون دلاری در روز اول اکران خود رکوردی در این زمینه به نام خود ثبت کرد. از همه جالب تر این که این رکورد در روز دوم اکران با ۱۱۷.۷ میلیون دلار بار دیگر شکسته شد.

۶- گیسو کمند- هزینه ساخت: ۲۸۶ میلیون دلار

یکی از دلایل این که ساخت انیمیشن «گیسو کمند» یا «ژولیده» (Tangled) چنین هزینه باورنکردنی را در برداشت این بود که ساخت و پرداخت آن بیش از یک دهه زمان برد. مدت زمان زیادی طول کشید تا داستان فیلم آماده شود و همچنین تلاش شد که شخصیت های داستان این انیمیشن کاملاً به شیوه ی کلاسیک و با دست کشیده شوند. این فیلم در نهایت در سطح بین المللی ۵۹۱ میلیون دلار فروش داشت که علی رغم هزینه ی ساخت سرسام آورش مقدار قابل توجهی نیز سود نصیب استودیو والت دیزنی کرد.

۷- انتقام جویان: عصر اولتران- هزینه ساخت: ۲۸۳ میلیون دلار

در سال ۲۰۱۵، فیلم «انتقام جویان: عصر اولتران» (Avengers: Age Of Ultron) بعد از فیلم های آواتار و تایتانیک در رتبه ی سوم پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما قرار گرفت. یکی از هزینه های اصلی این فیلم دستمزد بازیگران بود که تهدید کرده بودند در صورت دریافت نکردن دستمزد عادلانه (دستمزد ۵ میلیون دلاری برای هر قسمت و درصدی نیز از سود فیلم) از ادامه ی بازی در این فرانچایز سر باز خواهند زد. همچنین هزینه زیادی نیز صرف جلوه های ویژه، فیلم برداری در مکان های مهم و همچنین استفاده از پهپادهای متنوع شد. اما فروش ۱.۴ میلیارد دلاری فیلم توانست تمامی این هزینه ها را جبران کند. این فیلم در نهایت چهارمین فیلم پرفروش سال لقب گرفته و دنباله هایی از آن در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز اکران خواهد شد.

۸- هری پاتر و شاهزاده ی دورگه- هزینه ساخت: ۲۷۹ میلیون دلار

در بین تمامی قسمت های مجموعه فیلم «هری پاتر»، «هری پاتر و شاهزاده دو رگه» (Harry Potter and the Half-Blood Prince) پرهزینه ترین بود اما در کمال ناباوری کمترین استقبال را از جانب تماشاگران و منتقدان نسبت به قسمت های دیگر دریافت کرد. دیوید ییتس کارگران این فیلم کارهای جالبی در این فیلم انجام داده بود اما در نهایت پس از پایان فیلم برداری و در نتیجه ی فشار تهیه کنندگان و به منظور راضی نگه داشتن طرفداران سرسخت هری پاتر مجبور شد در مرحله ی پس از تولید تغییراتی را در فیلم ایجاد کند. مهم تر از آن با اکران فیلم در سال ۲۰۰۹ بازیگران تقاضای دستمزدهای بالاتری کردند. اما در نهایت مشخص شد که سرمایه گذاری ها هوشمندانه بوده و فیلم توانست ۹۳۴ میلیون دلار در کل جهان فروش داشته باشد که آن را به هشتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما تبدیل می کند.

۹- جان کارتر- هزینه ساخت: ۲۷۵ میلیون دلار

فیلم «جان کارتر» (John Carter) از آن دسته سرمایه گذاری هایی بود که به شکستی محض تبدیل شد. این فیلم به اصطلاح «بمب باکس آفیس» لقب گرفت و شکست تجاری آن در حدی بود که تنها یک ماه پس از اکران آن، ریک راس، رییس استودیوهای والت دیزنی مجبور به کناره گیری شد. مشکلات فراوان در مرحله پس از تولید باعث شد که اندرو استانتون، کارگردان فیلم، مجبور شود بخش اعظم فیلم را دوباره فیلم برداری کند که باعث شد هزینه ی ساخت فیلم به شدت افزایش پیدا کند. این فیلم در نهایت در سطح بین الملل تنها ۲۸۴ میلیون دلار فروش داشت که برای بیرون کشیدن آن از باتلاق ضرر کافی نبود.

۱۰-دنیای آبی- هزینه ساخت: ۲۷۰ میلیون دلار

فیلم «دنیای آبی» (Waterworld) در زمان اکران خود در سال ۱۹۹۵ پرهزینه ترین فیلم تاریخ شناخته می شد. کوین کاستنر، بازیگر نقش اول فیلم حتی بیش از ۲۰ میلیون از سرمایه شخصی خود را برای ساخت این فیلم هزینه کرد. این فیلم در جزایر هاوایی و در جزایر مرجانی بزرگی که تنها برای این فیلم ساخته شده بودند فیلم برداری شد. لوکیشن اصلی فیلم بسیار بزرگ بوده و از هلی کوپترها و قایق های بزرگ متعددی در تعقیب و گریزهای فیلم استفاده شد. بدی آب و هوا نیز سهم زیادی در بالا رفتن هزینه های ساخت این فیلم داشت. با این وجود فیلم «دنیای آبی» در سینماهای داخلی ایالات متحده تنها ۸۸ میلیون دلار و در کل جهان ۲۶۴ میلیون دلار فروش داشت.

برای آشنایی با تعدادی دیگر از پرهزینه ترین و پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما می توانید به قسمت دوم این مطلب در لینک زیر مراجعه نمایید.

با پرهزینه ترین و سودآورترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید [قسمت دوم]

منبع: trend-chaser
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • afshar fazli آذر ۱, ۱۳۹۶

    مفید بود تشکر.

  • Shayan آذر ۲, ۱۳۹۶

    مورد ٧ اشتباه کردین. اونجرز ١ بعد آواتار و تایتانیک و استار وارز پر فروش ترین، نه اونجرز ٢