ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تست بزاق دهان ضربه مغزی
علمی

ابداع تست بزاق دهان برای تشخیص شدت ضربات وارده به سر انسان

ضربات مغزی امروزه بسیار جدی گرفته می شوند. به خصوص آنهایی که منجر به بیهوشی، کاهش سطح هشیاری یا اختلالات کنترلی در افراد خواهند شد. در همین راستا محققین موفق به توسعه روشی شده اند ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

ضربات مغزی امروزه بسیار جدی گرفته می شوند. به خصوص آنهایی که منجر به بیهوشی، کاهش سطح هشیاری یا اختلالات کنترلی در افراد خواهند شد. در همین راستا محققین موفق به توسعه روشی شده اند که در آن می توان به کمک بزاق دهان فرد میزان شدت ضربه وارده و ماندگاری اختلالات ناشی از آن را با دقت بلا تعیین کرد.

محققین کالج پزشکی دانشگاه «Penn State» در ایالت پنسیلوانیای آمریکا با تحقیق روی ترکیبات بزاق دهان افرادی که به سر آنها ضربه های شدید وارد شده دریافته اند که می توان از طریق بررسی مذکور هم شدت ضربه منجر به کاهش سطح هوشیاری به مغز را تعیین نمود و هم مدت زمان باقی ماندن علائم آن و اختلالات کنترلی در سایر اندام ها را با دقت حدود ۸۵ درصد تخمین زد.

در حال حاضر پزشکان برای تخمین مدت زمان باقی ماندن علائم به پرونده پزشکی بیمار و گزارش های خود او یا اطرافیانش متکی هستند و این داده ها را با چاشنی شانس و تجربه شخصی تحلیل می کنند.

در متد مورد بحث دانشمندان غلظت و نوع مولکول های پیام رسان خاصی موسوم به «میکرو RNA» را در بزاق دهان بیمار بررسی می کنند، چرا که مشخص شده این المان ها رابطه مستقیمی با دوام اختلالات ناشی از ضربه های مغزی دارند.

پیش بینی زمان مذکور از آن جهت اهمیت دارد که به پزشکان کمک می کند مدت زمان مورد نیاز برای بستری، مراقبت در منزل و انجام درمان های بازتوانی را برای فرد آسیب دیده با دقت بالا تعیین کنند.

یکی از محققین دخیل در این پروژه می گوید که علی رغم دستیابی به نتایجی بسیار رضایت بخش هنوز فاصله نسبتاً زیادی با عرضه تجاری کیت تست مذکور داریم. به خصوص که در حال حاضر سایر فاکتورهای اثرگذار روی میکرو RNA های موجود در بزاق دهان و نحوه عملکرد آنها را به درستی نمی شناسیم. به احتمال فراوان مواردی همچون سن، نوع رژیم غذایی و سابقه مصرف دارو در این میان تعیین کننده باشند.

اطلاعات تکمیلی در خصوص این پروژه تحقیقاتی از طریق این لینک قابل دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی