ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شب های کره زمین، هر سال روشن تر از سال قبل می شوند

بنابر تحقیقات تازه ای که در نشریه Science Advances منتشر شده، شب های کره زمین از سال 2012 میلادی دائماً در هر حال روشن تر شدن هستند. محققان اخیراً از تصاویر ماهواره ای برای تشخیص ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

بنابر تحقیقات تازه ای که در نشریه Science Advances منتشر شده، شب های کره زمین از سال 2012 میلادی دائماً در هر حال روشن تر شدن هستند. محققان اخیراً از تصاویر ماهواره ای برای تشخیص تغییرات نورهای مصنوعی شب در سراسر جهان استفاده کرده اند و متوجه شده اند که بین سال 2012 الی 2016، پراکندگی مناطق روشن در هر سال، تا 2.2 درصد افزایش یافته است.

از طرف دیگر، میزان درخشش مناطقی که همواره روشن هستند نیز در هر سال تا 2.2 درصد افزایش می یابد. بنابراین نه تنها مناطق بیشتری در شب روشن می شوند، بلکه درخشش بیشتری هم دارند. یکی از محققین این پروژه می گوید که «ما در حال از دست دادن [تاریکی] شب در ابعاد سیاره ای هستیم».

با گذشت هر سال، بسیاری از مناطق تفاوتی با سابق نمی کنند اما کشورهایی مانند ایتالیا، هلند، اسپانیا و ایالات متحده جزو مناطقی هستند که بیشترین روشنایی را در شب دارند. از طرف دیگر، روشنایی شب در مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا در حال افزایش است. گفتنی است که ارقام ارائه شده، احتمالاً کمتر از آن چیزی است که حقیقتاً در جریان است؛ زیرا ماهواره ها قادر به تشخیص نور آبی LED ها نیستند که طی سال های اخیر به شدت مورد استفاده قرار گرفته.

چنین ارقامی واقعاً شوکه کننده است، زیرا روشن کردن محیط هایی که در تاریکی شب به سر می برند می تواند پیامدهای منفی گسترده ای بر سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد. در واقع مشکل اینجاست که نور مصنوعی و ساخته انسان، در مکان و زمانی شروع به درخشش می کند که به صورت طبیعی رخ نمی دهد و بسیاری از موجودات زنده قادر به انطباق خود با این شرایط تازه نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۳ آذر ۱۳۹۶

    آیندگان هیچ ستاره ای نخواهند دید...!

مطالب پیشنهادی