ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تکنیکی جدید جلوی گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی را می گیرد

مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مسائل بسیار پر اهمیت چند سال اخیر در حوزه سلامت است که اگر پرداخت مناسبی به آن صورت نگیرد تا چند سال آینده به مشکلی بزرگ منجر خواهد شد اما ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مسائل بسیار پر اهمیت چند سال اخیر در حوزه سلامت است که اگر پرداخت مناسبی به آن صورت نگیرد تا چند سال آینده به مشکلی بزرگ منجر خواهد شد اما اخیرا محققان دانشگاه مونترئال اسلحه ای نوین برای مبارزه با باکتری ها ساخته اند که جلوی انتقال ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک به باکتری های دیگر و در نتیجه مقاوم سازی آن ها را می گیرد.

گزارش های اخیر نشان می دهد که ابرمیکروب ها تا سال ۲۰۵۰ مسبب کشته شدن ۱۰ میلیون انسان به صورت سالانه خواهند شد. ابرمیکروب ها در واقع همین باکتری های ساده ای هستند که به وسیله مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر داروهای امروزی مقاوم شده اند و بشر نمی تواند به وسیله راه های مرسوم آن ها را از پای در آورد.

آخرین راه حل دفاعی بشر برای مقابله با باکتری ها، مصرف داروهای آنتی بیوتیکی است اما به سبب مصرف بی رویه و بدون تجویز آن ها در سراسر جهان، مقاومت آنتی بیوتیکی به شکلی گسترده در حال شیوع است و اگر دارو پاسخگو نباشد، آخرین سلاح انسان نیز بی اثر خواهد شد.

در حال حاضر تکنیک ها و داروهای متنوعی برای مقابله با این جریان در دست توسعه است که تلاش پژوهشگران دانشگاه مونترئال یکی از موثرترین آن ها به نظر می رسد. آن ها به جای شیوه های مورد مطالعه کنونی، به سراغ محدود کردن پلاسمید رفته اند.

پلاسمید بخشی از DNA است که میکروب ها از آن برای انتقال ژن های مورد نیازشان استفاده می کنند. در بسیاری از موارد، مقاومت آنتی بیوتیکی از طریق پلاسمید گسترش پیدا می کند بنابراین اگر بتوان جلوی پلاسمید را گرفت می توان به مبارزه ای کارآمد علیه آن ها امیدوار بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی