ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Batman The Enemy Within Episode 3: Fractured Mask؛ تیمارستان تل تیل

تقریباً می توان به طور کلی به این نکته اشاره کرد که اکثر افرادی که علاقه ای به هنرهایی مانند بازی های ویدیویی، سینما و کتاب های مصور دارند، نام بتمن را در فهرست شخصیت ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۳ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

تقریباً می توان به طور کلی به این نکته اشاره کرد که اکثر افرادی که علاقه ای به هنرهایی مانند بازی های ویدیویی، سینما و کتاب های مصور دارند، نام بتمن را در فهرست شخصیت های مورد علاقه خود، خواهند آورد.

بتمن با وجود فراز و نشیب های خود در سال های اخیر، نامی پرطرفدار، موفق و پول ساز برای صاحبان امتیاز خود بوده و همین موضوع دست مایه ساخت فیلم های سینمایی، کتاب های مصور و بازی های ویدیویی در سال های اخیر شده است.

نزدیک به سه سال پیش، زمانی که استودیو تل تیل برای اولین بار از سری بتمن خود رونمایی کرد، بسیاری از طرفداران این ابر قهرمان افسانه ای، انتظار حضور بتمن را در یک بازی ماجرایی که شبیه ترین وضعیت را به جایی که بتمن از آن می آید یعنی کتاب های مصور را می کشیدند.

  • سازنده: Telltale Games
  • ناشر: Telltale Games
  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، اندروید، ای او اس
  • پلتفرم بررسی: پی سی

فصل اول سری بتمن تل تیل، با وجود ضعف هایی که در بخش های مختلف خود داشت، در مجموع یک تجربه سرگرم کننده ای بود که کاربران خود را برای تجربه فصل دوم خود، امیدوار نگه می داشت.

مدتی از شروع عرضه فصل دوم از سری بتمن تل تیل گذشته و این بازی با وجود شروع خوب در قسمت اول خود، به نظر می رسد که در میانه راه و به طور واضح در قسمت سوم، به مشکلاتی برخورده است.

در ادامه به این نکته خواهیم پرداخت که چرا تل تیل از روزهای اوج خود در حال گرفتن فاصله گرفتن است و چرا هنوز می توان به ادامه فصل دوم سری بتمن این استودیو، امیدوار ماند.

هیچکس باقی نماند

در ابتدای انتشار قسمت اول بازی Batman: The Enemy Within، تل تیل از مکانیک جدیدی که بر اساس آن، رفتار شخصیت های موجود در بازی (به خصوص جوکر) با توجه به واکنش های شما تغییر می کرد، رونمایی کرد.

این سیستم در ابتدای کار خود در فصل اول بازی، جذاب و هیجان انگیز به نظر می رسید.اعتماد به حرف سازندگان بازی باعث شده بود تا جایی که می توانیم، در انتخاب های خود، دقت لازم را به خرج داده و محتاط تر از گذشته عمل کنیم.

این سیستم چند نقطه ضعف را از خود در فصل دوم بازی نشان داد. مشخص شد که بسیاری از انتخاب های ما در طول بازی، تاثیر آن چنانی روی تغییر شخصیت کاراکترها نداشته و تغییراتی که در شیوه گفتار آن ها اعمال می شود، بیشتر برای ایجاد حس توهم و القا حس تاثیر گذاری به کاربر، پایه ریزی شده است.

حال و پس از تجربه قسمت سوم Batman: The Enemy Within می توان گفت که به نظر می رسد که سازندگان بازی به طور کل بیخیال این سیستم شده و دیگر به هیچ عنوان اثری را از این مکانیزم در بازی مشاهده نخواهیم کرد.

همچنین، شخصیت های زیادی در طول همین مدت کوتاه اپیزود سوم، پیش روی شما قرار خواهد گرفت و به دلیل کمبود وقت و شلوغی سکانس ها، به هیچ عنوان دچار عمق و پرداخت کافی نخواهند شد.

همین موضوع باعث شده که با وجود حضور تعداد زیادی از شخصیت های دنیای دی سی و بتمن، آن طور که باید و شاید نتوانیم با هیچ کدام از آن ها، ارتباط خاصی را برقرار کنیم.

یکی دیگر از مشکلاتی که با حضور شخصیت های زیادی در داستان بازی، شکل گرفته است، به نبود یک کاراکتر منفی درست حسابی در بازی بر می گردد. به دلیل مشکل پرداخت شخصیت ها که پیش از این هم به آن اشاره کرده بودیم، هیچ شخصیتی در حد و اندازه دشمن اصلی بتمن ظاهر نشده و به نظر می رسد که بتمن در Batman: The Enemy Within، بی دغدغه تر از همیشه در حال ادامه دادن کار خود است.

البته بخش داستانی Batman The Enemy Within Episode 3: Fractured Mask به طور کامل یک فاجعه نبوده و صحنه های لذت بخشی نیز در طول تجربه آن، انتظار شما را خواهد کشید.

جان دو به عنوان جوکری که هنوز به آن چیزی که از شخصیت جوکر داریم تبدیل نشده است، همچنان از شخصیت های برجسته این سری محسوب می شود. او که در حال حاضر ما را به عنوان دوست و بهترین یاور خود می بیند، در بسیاری از صحنه ها بر خلاف شخصیت جوکر فرو ریخته، احساستی و افسرده شده و شما را مجذوب خود خواهد کرد.

جدا از تغییراتی که در شخصیت جوکر توسط سازندگان در بازی اعمال شده و نتیجه خوبی نیز بر پی داشته، شخصیت بروس وین و بتمن داستان ما نیز کار خود را هنوز به خوبی انجام می دهد.

نوع دیگری از ساختار شکنی را در شخصیت پردازی بتمن شاهد هستیم که در آن، بروس وین چه در قالب خودش یا بتمن، با گرفتن بعضی تصمیمات شیطانی (حتی در منحرف کردن جوکر)، شما را شگفت زده خواهد کرد.

این انتخاب ها که اکثراً به وسیله شما اتفاق خواهند افتاد، اساس اصلی لذت بردن از قسمت سوم از فصل دوم بازی را تشکیل داده و به خلق چند صحنه فوق العاده در بازی، کمک شایانی می کند.

شخصیت بروس نیز که در طول داستان قسمت سوم، چنین تصمیمات خبیثانه ای گرفته، در بسیاری از صحنه ها، خود و شما را به چالش کشیده و به خوبی حس درگیر شدن با داستان بازی را برایتان ایجاد خواهد کرد.

در مجموع بخش داستانی بازی با وجود مشکلاتی که در شخصیت پردازی بسیاری از شخصیت ها داشته، با حضور کاراکترهایی مانند بروس وین و جان دو، تا حدود زیادی از تبدیل شدن به یک بازی بد، جان سالم به در می برد.

صورت زخمی

یکی از مشکلاتی که این قسمت از اپیزود دوم به ارث برده، به تاثیر گذار نبودن انتخاب های شما در جریان بازی بر می گردد. این انتخاب ها در ابتدا سعی می کنند تا حس هیجان و تاثیر گذار بودن را به شما القا کنند اما از آن جایی که دست بازی بعد از گذشت مدتی کوتاه برای شما رو می شود، از اثر گذاری کافی باز می مانند.

جدا از مشکل تاثیر گذار نبودن دیالوگ های بازی، گفت و گوهایی که میان شما و شخصیت های مختلف شکل می گیرد، به اندازه کافی جذاب نبوده و پس از گذشت مدتی، حوصله سر بر خواهند شد.

در بسیاری از موارد، سعی می کنید تا با انتخاب های عادلانه، دوستان یا دشمنان خود را متقاعد به انجام کاری کنید. در این مرحله، ضعف اصلی طراحان بازی به طور کامل آشکار می شود.

در حالت اول و در صورت برخورد و انتخاب های نادرست شما، اوضاع کار آن طور که شما انتظارش را ندارید، پیش نخواهد رفت و این موضوع به تنهایی خود منطقی به نظر می رسد.

مشکل بازی از آنجایی شروع می شود که متوجه این نکته می شوید که در صورت انتخاب دیالوگ های به ظاهر درست و گرفتن تصمیم های منطقی، کاراکتر های مقابلتان از منطقی ترین شخصیت های حاضر در دنیای بتمن یعنی جیم گوردون گرفته تا هارلی کویین، به غیر منطقی ترین حالت ممکن تبدیل شده و شما را ناامید خواهند کرد.

این موضوع یعنی که سازندگان بازی مجور شده اند تا برای پیش بردن داستان آن، دست به هر کاری زده و هر جایی که نیاز به زمین زدن شما و بتمن باشد، این کار را بدون در نظر گرفتن منطق خاصی، انجام بدهند.

حتی در مواردی که تصمیم گرفتن های شما در بازی تاثیر گذار است، روند داستان و دیالوگ ها به نوعی دنبال می شود که نمی توان هیچ منطق خاصی در انتخاب بعضی از گزینه ها دید و به نحوی، بازی شما را به گرفتن تصمیم های مشخصی هدایت می کند که در نهایت منجر به خطی شدن روند داستان بازی خواهد شد.

بازی های طلایی استودیو تل تیل، یعنی فصل اول سری The Walking Dead و عنوان The Wolf Among Us، عناوینی بودند که انتخاب میان خوب و بد در آن ها، به قدری دشوار بود که مدت زیادی را با خود برای گرفتن تصمیم های درست، کلنجار می رفتید و حتی برای پی بردن به اثرات هر کدام از اتنفاقات، تصمیم به شروع دوباره بازی می گرفتید.

به نظر می رسد که تل تیل برای فروش بیشتر و سازگاری کاربران بیشتری با عنوان جدید خود، از سختی های این بخش که در واقع اصل اصلی «ماجرایی» بودن این عنوان را به ما القا می کرد، کاسته است.

به نوعی این تغییر ضربه اساسی به بازی زده و حس و حال غرق شدن در دنیای بتمن را حداقل از افرادی که علاقه زیادی به بازی های سبک ماجرایی دارند، می گیرد.

در مجموع گیم پلی بازی مشکلاتی دارد که شاید حتی در صورت آشنایی شما با سبک ماجرایی، موجب دل زدگی شما شود. بخش هایی مانند قسمت کاراگاهی بازی و مینی گیم ها و دکمه زنی های کوتاهی که در بازی هستند، هنوز جذاب بوده اما برای تبدیل شدن این قسمت به یک عنوان استاندارد، کافی به نظر نمی رسند.

زیبای خفته

هر چقدر بازی در طول عرضه قسمت سوم خود، در بخش داستان و گیم پلی دچار افت شده، مشکلات فنی خود را به خوبی بر طرف کرده است. همانطور که در نقد بازی در قسمت های پیش هم به این نکته اشاره کرده بودیم، بازی به مثال یک کتاب مصور زنده تلفی شده و رنگ آمیزی و طراحی هنری تمام شخصیت ها و محیط های درون Batman The Enemy Within Episode 3: Fractured Mask، با دقت زیاد و سلیقه کافی انجام شده است.

مشکلاتی نظیر افت فریم و باگ های ریز و درشتی که در قسمت های قبلی بازی دیده می شد، به نظر می رسد که سرانجام تا حدودی زیادی در این قسمت، حل شده و در طول مدت زمان بازی، سوهان روح شما نخواهد شد.

در بخش صداگذاری نیز بازی و ستارگان آن می درخشند. صداگذاری بازی به خصوص شخصیت جان دو یا همان جوکر، به صورت فوق العاده ای انجام شده و سایر شخصیت ها نیز، از صداپیشگانی با کیفیت بالا، بهره می برند.

موسیقی بازی هم حال و هوای بتمن و شهر بحران زده او را با کیفیت خوبی برای شما شبیه سازی خواهد کرد و از جمله نمونه های عالی در عناوین هم رده و مشابه خود محسوب می شود.

در مجموع، Batman The Enemy Within Episode 3: Fractured Mask در حد انتظارات شما، چه به عنوان یک طرفدار بتمن یا یک هوادار سبک ماجرایی ظاهر نمی شود.

به دلیل آسان تر شدن بازی، جذاب نبودن دیالوگ هایی که بین شخصیت ها رد بدل می شود و شلوغی بیش از اندازه داستان که به نظر می رسد تل تیل به دلیل جذب مخاطبان بیشتر دست به استفاده از این فرمول زده است، قسمت سوم از فصل دوم بتمن را به صورت جدی دچار مشکل می کنند.

البته شاید به واسطه بخش بصری فوق العاده، شخصیت پردازی عالی جوکر و بروس وین و چند صحنه به یاد ماندنی در طول تجربه کوتاه این قسمت، وقت گذاشتن برای Batman The Enemy Within Episode 3: Fractured Mask، به طور کل کار اشتباهی نباشد.

  • شخصیت پردازی بتمن و جان دو
  • گرافیک فنی و هنری عالی
  • موسیقی وصداگذاری دوست داشتنی
  • عمق کم شخصیت ها
  • تاثیر نداشتن انتخاب ها در جریان بازی
  • تکراری شدن روند گیم پلی
  • شلوغی بیش از اندازه بخش داستانی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • حجازی
    حجازی | ۴ آذر ۱۳۹۶

    من با گوشی دارم بازیش میکنم ولی واقعا حالگیره این بازی خیلی حرف میزنن.. داستانشم جذاب نیست و همش صحبتهای بی اثر رو باید انتخاب کنی.. بیش ازحد نقش آفرینیه.

    • جانی سینز علیه کریتوس
      جانی سینز علیه کریتوس | ۴ آذر ۱۳۹۶

      با صحبت های بی اثر موافقم.این ضعف کلی بازیای تلتیله.ولی باید بدونی که تلتیل روی گیم پلی مانور نمیده و بیشتر داستان محوره.اگه واقعا دنبال یه بازی بتمن ایده آل و تقریبا همه چی تمومی سه گانه ی آرخامو امتحان کن.?

مطالب پیشنهادی