ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی هوآوی میت 10 لایت؛ هرچه بیشتر بهتر

هوآوی امسال با فبلت پرچمدار میت 10 (بررسی دیجیاتو) و دو برادرش یعنی مدل های پرو و پورشه دیزاین، رقابت سختی را در لیگ برتر موبایل رقم زد و سپس به رسم همیشه، تصمیم گرفت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

هوآوی امسال با فبلت پرچمدار میت 10 (بررسی دیجیاتو) و دو برادرش یعنی مدل های پرو و پورشه دیزاین، رقابت سختی را در لیگ برتر موبایل رقم زد و سپس به رسم همیشه، تصمیم گرفت این نام را به دنیای میان رده ها هم بیاورد. به همین دلیل چندی پیش شاهد رونمایی «میت 10 لایت» بودیم.

غول تکنولوژی چین، میت 10 لایت را نخستین موبایل جهان با چهار دوربین و نمایشگر فول ویو (FullView) می داند. در مورد چهار دوربین بعداً به تفصیل صحبت می کنیم اما نمایشگری با نسبت تصویر 18:9 و حاشیه بسیار کم در بخش میانی بازار، انتخاب خوبیست که ابتدا در ال جی Q6 و حالا هم در محصول جدید هوآوی می بینیم.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این تلفن همراه، نام های متفاوتش در بازارهای مختلف است. مثلاً مالزیایی ها به آن «نووا 2i» می گویند، چینی ها «Maimang 6» صدایش می زنند و اهالی هند هم آن را به نام «آنر 9i» می شناسند. ما همان «میت 10 لایت» را ترجیح می دهیم که به خانواده «میت 10» وصل شده و حس بهتری القا می کند.

مشخصات اصلی هوآوی میت 10 لایت از این قرار است:

  • بدنه یکپارچه آلومینیومی
  • نمایشگر 5.9 اینچی فول ویو
  • چیپست Kirin 659 با پردازنده هشت هسته ای
  • 4 گیگابایت حافظه رَم
  • 64 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی
  • اندروید 7.0 + رابط کاربری EMUI 5.1
  • باتری 3340 میلی آمپر ساعتی

در ادامه با بررسی تخصصی هوآوی میت 10 لایت با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

شاید در نگاه اول تشخیص اینکه با موبایلی میان رده طرف هستیم، دشوار باشد. بدنه یکپارچه آلومینیومی میت 10 لایت با کیفیت ساخت عالی و لبه های خمیده، به نمایشگری ختم می شوند که بخش زیادی از پنل جلویی را به خود اختصاص داده و یک محصول پریمیوم را در دستان شما تداعی می کند.

یکی از نکات بارز در طراحی این تلفن همراه، استفاده از اصل تقارن است. پشت دستگاه ماژول دوربین دوگانه عمودی، فلاش دوگانه LED و حسگر اثر انگشت کاملاً روی خط تقارن قرار گرفته اند و خطوط آنتن دهی فاصله یکسانی از لبه های بالا و پایین دارند. جلوی دستگاه هم چهار قطعه سخت افزاری (فلاش، حسگر نور و مجاورت، و دو دوربین) با فاصله مشابه در طرفین اسپیکر مکالمه حضور یافته اند. بنابراین میت 10 لایت یکی از بهترین گزینه ها برای افراد دچار وسواس تقارن به شمار می رود.

ارتفاع میت 10 لایت تقریباً 3 میلیمتر بیشتر از نوا 2 پلاس (بررسی دیجیاتو) است اما به خاطر نمایشگر 5.9 اینچی بلند با نسبت تصویر 18:9، استفاده از آن با یک دست کار ساده ای نیست و برای پوشش تمام قسمت های صفحه به جابجایی موبایل در دست نیاز پیدا می کنید. با این حال ضخامت 7.5 میلیمتری و عرض کم این تلفن همراه باعث شده تا به خوبی در دست بنشیند و ارگونومی خوبی داشته باشد.

هوآوی حضور مسرت بخش جک 3.5 میلیمتری هدفون روی لبه پایینی میت 10 لایت را با انتخاب بحث برانگیز درگاه microUSB به جای یو اس بی Type-C جبران کرده است. میکروفون اصلی و خروجی اسپیکر هم دیگر ساکنین لبه پایینی این موبایل هستند.

در مجموع میت 10 لایت از نظر طراحی و کیفیت ساخت، مقداری بالاتر از رده قیمتی خود محسوب می شود و در دست گرفتن آن رضایت بخش است، به خصوص اگر رنگ آبی یا مشکی آن را تهیه کنید.

نمایشگر

هوآوی برای میت 10 لایت از پنل IPS LCD با رزولوشن فول اچ دی پلاس (1080×2160 پیکسل) استفاده کرده که با نسبت تصویر 18:9 تراکم 409 پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. این تراکم پیکسلی کاملاً فراتر از سطح دقت چشم انسان است و ریزترین متن ها را به خوبی نمایش می دهد.

نمایشگر میت 10 لایت تقریباً 76 درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده که جایگاهی بین نوا 2 پلاس (72 درصد) و میت 10 (81 درصد) را کسب می کند. خمیدگی شیشه روی صفحه نمایش به اندازه پرچمداران نیست اما باز هم سوایپ کردن از لبه ها به خوبی صورت می گیرد.

کیفیت و دقت رنگ نمایشگر میت 10 لایت بسیار خوب است و از این نظر حتی با میت 10 برابری می کند، اما طبیعتاً پویایی و اشباع رنگ پنل AMOLED به کار رفته در میت 10 پرو را ندارد. هوآوی رقم مشخصی را برای حداکثر روشنایی این صفحه نمایش ذکر نکرده اما تجربه ما نشان داد در محیط های پر نور با وجود کاهش کنتراست تصویر، باز هم به خوبی می توان از این دستگاه استفاده کرد، فقط گاهی اوقات انعکاس شیشه نمایشگر مشکل ساز می شود.

هوآوی قابلیت تنظیم دمای رنگ نمایشگر را هم در بخش تنظیمات قرار داده تا در صورت نیاز، رنگ های گرم تر یا سرد تری را به نمایش درآورید. در مجموع نمایشگر میت 10 لایت در این بازه قیمتی کاملاً راضی کننده است.

نرم افزار

میت 10 لایت به نسخه 7.0 سیستم عامل اندروید به همراه رابط کاربری EMUI 5.1 مجهز شده که همان ظاهر آشنای قبل را دارد. البته هوآوی قول داده به زودی این موبایل را هم به EMUI 8.0 آپدیت کند که پیش از این با قابلیت های آن آشنا شدیم.

یکی از نکاتی که در ابتدا توجهتان را جلب می کند، ناسازگاری اپلیکیشن های مختلف با نسبت تصویر 18:9 است. هوآوی این برنامه ها را شناسایی کرده و اگر در زمان اجرا گزینه Fit زیر آنها را لمس کنید، به حالت تمام صفحه تبدیل می شوند. ما اپ های زیادی را تست کردیم که همگی بعد از انتخاب حالت تمام صفحه به درستی اجرا شدند، اما اگر احیاناً با مشکل مواجه شدید، می توانید از منوی تنظیمات دوباره آن اپلیکیشن را به حالت استاندارد 16:9 تبدیل کنید.

هوآوی همچون همیشه دو حالت را برای صفحه هوم در نظر گرفته که یکی از آنها به کشوی اپلیکیشن مجهز شده. ترتیب و تعداد دکمه های ناوبری مجازی را هم می توانید به دلخواه خود انتخاب کنید. همچنین اگر انگشتتان به بالا و پایین نمایشگر نمی رسد، می توانید دکمه شناور را فعال کنید و آن را در مکان مناسب قرار دهید تا ناوبری به راحتی انجام گردد. البته ما که نتوانستیم محل مناسبی را برای این دکمه شناور انتخاب نموده و به استفاده از آن عادت کنیم.

مرکز کنترل اختصاصی هوآوی یعنی Mobile Manager امکانات متعددی را در اختیار شما قرار می دهد، مثلاً حذف فایل های اضافه و بلا استفاده با استفاده از Cleanup، ویروس یابی به کمک شرکت معتبر Avast، یا بررسی مجوزهای دسترسی اپلیکیشن های مختلف.

اما کاربردی ترین قسمت تنظیمات، بخش Smart Assistance است که گزینه های مختلفی برای کنترل حرکتی، استفاده با یک دست و داک شناور در اختیارمان قرار می دهد. مثلاً پس از فعال کردن گزینه Mini Screen View در قسمت One-handed UI می توانید با سوایپ به سمت راست روی نوار ناوبری، حالت استفاده با یک دست را فعال کنید.

همچنین جسچرهای حسگر اثر انگشت برای ثبت سلفی، پاسخ دادن به تماس ها، باز کردن نوار اعلان و مرور گالری بسیار کاربردی هستند که فعال کردن آنها را توصیه می کنیم.

در مجموع رابط کاربری EMUI 5.1 هوآوی بسیار خوب و روان اجرا می شود و تنظیمات و گزینه های متعددی برای شخصی سازی، از جمله صدها تِم و تصویر پس زمینه را در اختیار شما قرار می دهد. قطعاً با آپدیت این موبایل به EMUI 8.0 شاهد اجرای بهتر و هوشمندتر شدن آن نیز خواهیم بود.

دوربین

حالا می رسیم به مهم ترین ویژگی میت 10 لایت، یعنی چهار دوربین که دو ماژول دوگانه را در جلو و عقب دستگاه تشکیل می دهند و باعث شده اند تا هوآوی شعار «نخستین تلفن همراه جهان با چهار دوربین» را برای تبلیغ آن انتخاب کند.

دوربین اصلی هوآوی میت 10 لایت به حسگر 16 مگاپیکسلی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2 مجهز شده و دوربین سلفی هم 13 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است. دوربین ثانویه در ماژول دوگانه معمولاً به چند شیوه به کمک دوربین اصلی می آید؛ یا حسگر مونوکروم دارد که جذب نور در محیط تاریک و ثبت تصاویر HDR بهتر را ممکن می سازد (مثل هوآوی میت 10)، یا لنز عریض دارد که فضای بیشتری را پوشش می دهد (مانند ال جی G6)، یا به لنز تله مجهز می شود که زوم اپتیکال بدون افت کیفیت را میسر می کند (مانند آیفون 10)، اما دو دوربین ثانویه در میت 10 لایت هیچکدام از این کارها را انجام نمی دهند.

در واقع این دو حسگر 2 مگاپیکسلی فقط وظیفه عمق سنجی، ایجاد عمق میدان مصنوعی برای ثبت تصاویر پرتره و محو کردن پس زمینه را بر عهده دارند و شما هیچگونه دسترسی مستقیمی به آنها ندارید. بدون توضیح بیشتر به سراغ نمونه تصاویر ثبت شده با هوآوی میت 10 لایت می رویم.

در تصاویر زیر عملکرد عمق میدان مصنوعی در حالت Wide Aperture را می بینید:

image
image

همان طور که می بینید ایجاد عمق میدان مصنوعی چندان هوشمند نیست و فقط بنا به تشخیص خودش بخشی از تصویر را تار می کند. البته خوشبختانه امکان فوکوس مجدد پس از عکاسی وجود دارد و می توانید با تغییر آن به نتیجه مطلوب تری برسید. در تصاویر زیر حالت پرتره انتخاب شده است:

image
image

حالت پرتره، چه با دوربین پشتی و چه با دوربین سلفی، بسیار بهتر از عمق میدان مصنوعی (Wide Aperture) عمل می کند و می تواند چهره فرد را به خوبی از پس زمینه جدا کند. به دلیل کیفیت بالای حسگرهای اصلی میت 10 لایت، می توانید پرتره های بسیار با کیفیتی را در شرایط نوری مناسب ثبت کنید.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی میت 10 لایت در شرایط نوری مناسب، کیفیت مطلوبی دارند؛ رنگ ها به درستی و زنده ثبت شده و فوکوس با سرعت و دقت بالا انجام می شود:

هوآوی امکانات متعددی را در رابط کاربری دوربین قرار داده که با سوایپ به سمت راست به آنها دست پیدا می کنید. مهم ترین این گزینه ها، حالت حرفه ای (Pro mode) است که تمام تنظیمات عکاسی را در اختیار شما قرار می دهد و حتی می توانید عکس ها را با فرمت خام (RAW) ذخیره کنید.

تصاویر در شب کمی تاریک هستند و جزئیات کافی ندارند، اما با فعال کردن حالت HDR می توانید روشنایی کلی عکس را بالا ببرید.

یکی از ویژگی های خوب میت 10 لایت، تعبیه فلاش سافت در جلوی دستگاه است که نور یکنواخت و ملایمی را تولید می کند. همان طور که می دانید تعداد بسیار کمی از موبایل های بازار کشورمان به فلاش LED جلویی مجهز هستند که به خاطر نور شدید و متمرکز، سلفی گرفتن با آنها از فاصله نزدیک نتیجه نامطلوبی دارد. میان رده جدید هوآوی اولین موبایل با دوربین دوگانه جلویی و فلاش سافت به شمار می رود که به شما اجازه می دهد سلفی های زیباتری در محیط تاریک ثبت کنید.

در ادامه می توانید گالری تصاویر ثبت شده با هوآوی میت 10 لایت را مشاهده کنید:

سخت افزار

میت 10 لایت به چیپست 16 نانومتری Kirin 659 مجهز شده که پیش از این در نوا 2 پلاس با آن آشنا شده بودیم. این چیپست پردازنده 8 هسته ای و پردازشگر گرافیکی Mali-T830 MP2 را در اختیار دارد که به راحتی نیازهای روزمره شما را برآورده می کند.

رابط کاربری EMUI 5.1 بدون لَگ و تأخیر محسوس روی میت 10 لایت اجرا می شود و اپلیکیشن های نسبتاً سنگین به خوبی به اجرا در می آیند. وجود چهار گیگابایت حافظه رَم به شما اجازه می دهد تا تعداد زیادی برنامه کاربردی خود را همیشه باز نگه دارید و نیازی به بارگذاری مجدد آنها نداشته باشید، ضمن اینکه سرعت جابجایی بین آنها در حالت مالتی تسکینگ هم قابل قبول است.

در ادامه نتایج بنچمارک میت 10 لایت با استفاده از اپلیکیشن های معتبر آنتوتو و گیکبنچ و سپس مقایسه آنها با چند دستگاه دیگر را مشاهده می کنید:

میت 10 لایت در تست آنتوتو و بنچمارک تک هسته ای گیکبنچ اختلاف قابل قبولی با میان رده های حرفه ای سامسونگ دارد، اما در حالت چند هسته ای اوضاع برعکس می شود. همچنین نتایج به دست آمده در این تست ها نشان داد میت 10 لایت از نظر توان کلی با نوا 2 پلاس برابری می کند اما ضعیف تر از آنر 8 است. برای اطمینان بیشتر به سراغ تست PCMark می رویم که نتایج آن را در زیر می بینید:

در تست PCMark هم می بینیم میت 10 لایت از نظر توان کلی پردازشی تقریباً 15 درصد قوی تر از گلکسی A7 سامسونگ (مدل 2017) و حدود 12 درصد ضعیف تر از آنر 8 است.

اوضاع در بخش پردازش گرافیکی چندان مساعد نیست و چیپ 16 نانومتری Mali T830-MP2 ساخت شرکت TSMC را می توان به راحتی به چالش کشید. این پردازشگر از عهده اجرای روان رابط کاربری و بازی های سه بعدی سبک بر می آید، اما انتظار اجرای آسفالت 8 با نرخ فریم بالا را نداشته باشید.

در زیر نتیجه عملکرد GPU مورد بحث با استفاده از اپلیکیشن تخصصی 3DMark در تست سنگین Sling Shot و مقایسه آن با برخی از رقبا را می بینید:

همان طور که می بینید میت 10 لایت در بخش پردازش گرافیکی نتیجه قابل قبولی نمی گیرد. این تلفن همراه همچنین ویدیوهای 720p یا 1080p را بدون هیچ مشکلی اجرا می کند اما پخش محتوای 4K HDR از حد توانش خارج است.

خوشبختانه هوآوی 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی را برای میت 10 لایت در نظر گرفته که حدود 48 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد، بنابراین نیازی به افزایش آن از طریق کارت حافظه احساس نمی شود و می توانید هر دو درگاه تعبیه شده را به سیم کارت اختصاص دهید. این دو درگاه از شبکه 4G LTE و فناوری VoLTE نیز پشتیبانی می کنند.

بلندی صدای تنها بلندگوی میت 10 لایت که در لبه پایینی قرار گرفته قابل قبول بوده و نسبت به موبایل های هم رده کمی بیشتر است. این اسپیکر برای مکالمه یا تماشای فیلم (در شرایط ضروری) کفایت می کند، اما در ولوم های بالا افت کیفیت زیادی دارد و برای گوش دادن به موسیقی، گزینه مناسبی نخواهد بود.

درون جعبه هوآوی میت 10 لایت یک هدفون هم قرار گرفته که برای مکالمه یا نهایتاً تماشای فیلم مناسب است، اما چون صدای بیش از حد تیزی دارد نمی توان از گوش دادن به موسیقی با آن لذت برد و بهتر است به فکر تهیه هدفون با کیفیت تری باشید. ما خروجی صدای این موبایل را با چند هدفون با کیفیت تست کردیم و نتیجه کار واقعاً دلپذیر بود، به خصوص زمانی که به قسمت افکت های صوتی Histen در بخش تنظیمات رفته و اکولایزر مناسبی را انتخاب کنید.

باتری و شارژ

میت 10 لایت در کنار سخت افزار بهینه و نسبتاً کم مصرف، باتری بسیار قدرتمند 3340 میلی آمپر ساعتی را در اختیار دارد که شارژدهی فوق العاده ای را نوید می دهد. این موضوع در زمان استفاده به خوبی احساس می شود و می توان گفت در حالت معمول، کاهش شارژ باتری اصلاً به چشم نمی آید.

تجربه استفاده ما از میت 10 لایت نشان داد حتی با استفاده سنگین، حداقل یک روز و نیم را با شما همراهی می کند و در شرایط کاربری عادی به راحتی دو روز کامل را با 10-15 درصد شارژ باقی مانده به پایان خواهد رساند.

فقدان فناوری شارژ سریع با توجه به باتری پر قدرت میت 10 لایت کاملاً احساس می شود، اما این موضوع در بخش میان رده قابل چشم پوشی است. شارژ کامل باتری این موبایل با شارژر همراه آن به حدود 2 ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

جمع بندی

هوآوی میت 10 لایت موبایل میان رده بسیار خوبیست، از طراحی متقارن چشم نواز و کیفیت ساخت مطلوبش گرفته تا نمایشگر فول ویو و کشیده که علاوه بر زیبایی و کیفیت تصویر بالا، محتوای بیشتری را پیش چشمان شما به نمایش می گذارد. در واقع ویژگی های مثبت این تلفن همراه می تواند به خوبی آن را از رقبای اصلی اش در بازه قیمتی 1.5 میلیون تومانی متمایز کند.

هوآوی وجود چهار دوربین در این دستگاه را به عنوان وجه تمایز اصلی آن مطرح می کند، در حالی که به نظر ما حتی اگر حسگرهای ثانویه 2 مگاپیکسلی (که نقش خیلی مهمی هم ندارند) وجود نداشتند باز هم دو دوربین اصلی و با کیفیت میت 10 لایت می توانستند رضایت بسیاری از کاربران را فراهم سازند.

میان رده جدید هوآوی برای افرادی که به زیبایی و کیفیت ساخت اهمیت می دهند، نمایشگرهای بزرگ را می پسندند، به عکاسی علاقه دارند و شارژدهی طولانی را از موبایل خود طلب می کنند، انتخاب شایسته ای محسوب می شود.

نقاط قوت هوآوی میت 10 لایت
  • طراحی زیبا
  • نمایشگر فول ویو با حاشیه اندک
  • سخت افزار مناسب برای استفاده عمومی
  • حافظه داخلی بالا
  • عملکرد روان سیستم عامل
  • دوربین های اصلی با کیفیت
  • شارژدهی عالی باتری
نقاط ضعف هوآوی میت 10 لایت
  • ضعف پردازشگر گرافیکی
  • به روز نبودن سیستم عامل و رابط کاربری
  • نقص در عمق سنجی دوربین
  • فقدان درگاه USB-C
  • فقدان فناوری شارژ سریع
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • علــی پاشاپور
    علــی پاشاپور | ۹ تیر ۱۳۹۷

    سلام دوستان تو این گوشی میتوتید صفحه گوشی رو به تلوزیون وصل کنید این قابلیت تو سامسونگ smart viiew نام داره اینم داره

  • Soheilnemati999
    Soheilnemati999 | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سلام.مقاله کامل و عالی ای بود.از اونجایی که من به تازگی گوشی همراه MATE 10 LITE بعد از کلی تحقیق و جست و جو بین برند های مختلف خریدم.تا اینجای کار که از این گوشی راضی ام و تو شرایط مختلف امتحانش رو پس داده.جا داره یکسری از ویژگی های مهم و جالب این گوشی رو باهاتون در میون بذارم. وقتی برای اولین بار میت ۱۰ را در دست می‌گیرید وزن مناسب و کیفیت ساخت بالای آن کاملا حس می‌شود. با وجود نمایشگر بزرگ استفاده شده در میت ۱۰ لایت، نسبت تصویر ۲ به ۱ و طراحی کم حاشیه‌ی،‌ این گوشی را خوش‌دست کرده است.این محصول از صفحه‌نمایش ۵٫۹ اینچی با نسبت تصویر 18:9 بهره می‌گیرد و از اندروید ۷٫۰ برخوردار است که قابلیت‌های مختلفی برای مصرف بهینه‌ی باتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران این گوشی می‌توانند سنسور تشخیص اثرانگشت را شخصی‌سازی کنند تا بتوانند کارهای مختلفی با آن انجام دهند.به نظرم تو انتخاب این گوشی شک نکنید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی