ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تایرهای جدید ناسا با الهام از زره های قرون وسطی [تماشا کنید]

علی رغم تمام قابلیت هایی که مریخ نورد کنجکاوی دارد، تایرهای آن با شرایط دشوار سطح مریخ سازگاری ندارند و حالا ناسا برای غلبه بر این چالش دست به دامان فناوری قرون وسطی شده است. ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ آذر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

علی رغم تمام قابلیت هایی که مریخ نورد کنجکاوی دارد، تایرهای آن با شرایط دشوار سطح مریخ سازگاری ندارند و حالا ناسا برای غلبه بر این چالش دست به دامان فناوری قرون وسطی شده است.

به نظر می رسد که متخصصان ناسا چرخ های این مریخ نورد را برای سازگاری با شرایط مریخ پرداخت نکرده اند چرا که تایرهای آن بر اثر برخورد با سنگ های تیز سطح این سیاره متحمل صدمات فراوانی شده است.

با توجه به این مساله متخصصان این سازمان با الهام از زره های قرون وسطی و استفاده از مواد سوپرالاستیک تایرهایی را توسعه داده اند که از انعطاف پذیری و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

گفتنی است در قرون وسطی از اصول بافت زره نجیره ای برای تولید سپرهای مقاوم در برابر ضربات شمشیر و نیزه استفاده می شد.

ناسا در ساخت این زره ها علاوه بر بافت زنجیری از آلیاژ نیکل - تیتانیوم (NiTi) نیز بهره برده که انعطاف پذیری 10 درصدی را بدون تغییر شکل فراهم می کنند.

به گفته متخصصان مرکز تحقیقاتی «گلن» ناسا استفاده از این آلیاژها به توسعه تایرهای سوپراسلاتیکی منجر می شود که تغییر شکل آنها تقریبا ناممکن است.  از طرف دیگر از این مواد می توان برای تولید سپرهای سبک و مقاوم در برابر حرارت و خوردگی استفاده کرد.

احتمال تعبیه این تایرها در مریخ نورد بعدی چندان بالا نیست اما ممکن است در کاوشگرهای بعدی یا حتی در خودروهای معمولی هم از آنها استفاده شود چرا که به گفته این محققان علاوه بر کشش بهتر نسبت به تایرهای معمولی، پنچر هم نمی شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی