ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حریم نه چندان خصوصی؛ چرا باید وبکم لپ تاپ را بپوشانیم؟

پوشاندن وبکم لپ تاپ با نوار چسب یا پوشش های مشابه از نظر بسیاری از افراد کار عجیبیست و شاید شما را شکاک و وسواسی هم بنامند، اما پیشگامان دنیای تکنولوژی و خبرگان حوزه امنیت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

پوشاندن وبکم لپ تاپ با نوار چسب یا پوشش های مشابه از نظر بسیاری از افراد کار عجیبیست و شاید شما را شکاک و وسواسی هم بنامند، اما پیشگامان دنیای تکنولوژی و خبرگان حوزه امنیت می گویند این کار هوشمندانه ترین تصمیم ممکن برای حفظ حریم شخصی و محرمانگی به شمار می رود.

طی سال های اخیر، بدافزارهای خطرناک با قیمت بسیار ارزان در دسترس همه قرار گرفته و استفاده از آنها برای جاسوسی از افراد مشهور رواج یافته است. جالب اینجاست که برای بهره گیری از این ابزارهای نفود به دانش تخصصی عجیبی نیاز ندارید و موارد متعددی دیده شده که در آنها هکرهای مبتدی به دوربین های خانگی یا امنیتی دست پیدا کرده اند.

همان طور که می دانید پوشاندن وبکم مانع هک شدن لپ تاپ نمی شود، اما مهاجم را از دیدن شما و اتاقتان محروم می کند. در ادامه چند دلیل برای جدی تر گرفتن این قضیه مطرح می کنیم.

از مارک زاکربرگ یاد بگیرید

اگر مارک زاکربرگ که یکی از سرشناس ترین چهره های دنیای تکنولوژی است نوار چسب روی لپ تاپ خود چسبانده، بهتر است شما نیز همین کار را انجام دهید. مؤسس فیسبوک علاوه بر وبکم، میکروفون لپ تاپ را هم مسدود کرده است.

در سال 2016 تصویری از چهره خندان زاک منتشر شد که دستیابی به 500 میلیون کاربر فعال ماهانه در اینستاگرام را جشن می گرفت، اما ظرف مدت کوتاهی توجه همه رسانه ها به مک بوک پشت سرش جلب شد که نوار چسبی روی وبکم آن نصب شده بود.

این تصویر به خوبی نشان داد زاکربرگ امنیت سایبری خود را کاملاً جدی می گیرد که موضوع عجیبی هم نیست؛ او به عنوان یه چهره مطرح و میلیاردر سرشناس دائماً در معرض تهدیدات امنیتی قرار دارد، اما این خطر بالقوه را به همه ما گوشزد می کند.

بانوان در اولویت

اگرچه جاسوسی آنلاین زن و مرد نمی شناسد، اما بانوان در معرض خطر بیشتری هستند. در سال 2011 «لوئیس میانگوس» یک هکر معلول از جنوب کالیفرنیا به جرم جاسوسی بیش از 100 زن و دختر (که بسیاری از آنها زیر 18 سال بودند) به شش سال حبس محکوم شد.

همین حالا هم در انجمن های مخوف زیرزمینی، صدها زن ناشناس موسوم به «برده» قربانی هکرها شده اند و به خواسته های آنها تن در می دهند. بنابراین پیشنهاد می کنیم بانوان این موضوع را جدی تر بگیرند.

اف بی آی را هم قبول ندارید؟

اگر زاکربرگ را بیش از حد حساس می دانید، از FBI درس بگیرید. پس از انتشار تصویر مدیرعامل فیسبوک و زمانی که همه او را به تمسخر می گرفتند، «جیمز کومی» (James Comey) رئیس وقت پلیس فدرال آمریکا پوشاندن وبکم لپ تاپ را منطقی ترین اقدام ممکن برای حفظ امنیت و حریم خصوصی نامید.

کومی می گوید چه یک مأمور اف بی آی باشید و چه یک زن خانه دار، توجه به وبکم لپ تاپ باید یکی از اولویت هایتان باشد. او افزود در تمامی ادارات دولتی، وبکم ها یک پوشش ویژه دارند که فقط در صورت نیاز برداشته می شوند.

آزادی در محیط خانه

احتمالاً هیچکس در خانه اش لباس رسمی به تن ندارد و پس از یک روز سخت کاری، ترجیح می دهد راحت و آزاد در منزل گردش کند. در زمان خوابیدن هم وضعیت مشابهی وجود دارد اما این همه آزادی نتیجه ترسناکی خواهد داشت اگر یک تبهکار سایبری از آن سوی وبکم لپ تاپ، خانه شما را زیر نظر داشته باشد؛ پس بهتر است قبل از گرفتار شدن در این دام، خطر را از خود دور کنید.

حرف اساتید دانشگاه را گوش کنید

در کنار مارک زاکربرگ و اف بی آی، چهره های برجسته دانشگاهی هم پوشاندن وبکم لپ تاپ را تأیید می کنند. «جان اسکات ریلتون» از اساتید قدیمی دانشگاه تورنتو می گوید هک سایبری از آنچه تصور می کنیم، گسترده تر است. هکرها دائماً ابزارهای نفوذ را بین خودشان رد و بدل می کنند و مطمئن باشید که همه آنها به جدیدترین اکسپلویت ها و بدافزارها دسترسی دارند.

چهره های سیاسی، اعضای گروه های کنشگری (اکتیویست ها)، ژورنالیست ها و سلبریتی ها هدف اصلی هکرها به شمار می روند اما گاهی اوقات اهداف شخصی و انتقامجویی هم در این موضوع دخیل هستند.

دامنه جاسوسی فراتر از تصورات ماست

زمانی که هکرها با استفاده از روش های نسبتاً ساده RATS (ابزارهای مدیریت و دسترسی از راه دور) به کامپیوتر شما دست پیدا کنند، هیچ راه فراری ندارید و بدتر اینکه خودتان هم متوجه این وضعیت نمی شوید.

در کنار هکرها، باید مراقب جاسوس های دولتی و سازمان یافته نیز باشید. مثلاً چند وقت قبل ویکی لیکس اسنادی را منتشر کرد که نشان می دادند سازمان سیا به راحتی به موبایل، لپ تاپ و حتی تلویزیون های هوشمند نفوذ کرده و از طریق آنها جاسوسی می کند.

هزینه ای برایتان ندارد

یکی از مهم ترین دلیل پوشاندن وبکم لپ تاپ، این است که هزینه ای برایتان ندارد. در واقع حتی اگر احتمال فوق العاده کمی به هک شدن کامپیوتر شخصی خودتان می دهید، باز هم حفاظت از وبکم هیچ ضرری ندارد، یک قطعه چسب غیر شفاف و یک قیچی تمام آن چیزیست که نیاز خواهید داشت.

البته اگر بخواهید پول خرج کنید هم می توانید استیکرها و برچسب های زیبایی را تهیه نموده و روی وبکم بچسبانید. این مبلغ ناچیز می تواند بعدها شما را از دردسر دادگاه و وکیل و هزینه های سرسام آور آن، یا حتی بدتر از آن، پرداخت حق السکوت به هکرها برهاند.

زمان زیادی پشت لپ تاپ ها سپری می شود

در جامعه به هم پیوسته و اقتصاد آزاد امروز، فریلنسرهای زیادی اکثر ساعات روز را پشت لپ تاپ کار می کنند و مابقی اعضای جامعه هم زمان زیادی را به مرور وب و حضور در شبکه های اجتماعی می گذرانند. حتی شاید بتوان گفت لپ تاپ به بخشی از جسم ما تبدیل شده است و همیشه همراهمان است.

با وجود شرایط بهینه دورکاری و کار در منزل، به نظر می رسد یک لپ تاپ روشن و متصل به اینترنت همیشه روی میز وجود دارد و باید توجه بیشتری به امنیت آن معطوف کرد.

دنیای مجازی به اندازه کافی مشکل دارد

از پسندیدن اشتباهی تصاویر در اینستاگرام گرفته تا تَگ شدن روی عکس های نامربوط، مقایسه شرایط زندگی خود با اینفلوئنسرهایی که مثلاً هر روز خود را به جشن و شادی می گذرانند، کامنت ها و توییت های آزار دهنده، خطرات و مشکلاتی هستند که هر روز در فضای مجازی با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، پس چرا باید خودمان را در معرض خطر هک شدن و جاسوسی هم قرار دهیم؟

مطمئن باشید اگر هکرها به وبکم و میکروفون لپ تاپ شما دسترسی پیدا کنند، مشکلاتی فراتر از تعداد لایک های اینستاگرام و ریتوییت های توییتر خواهید داشت، اما اکثر افراد زمانی متوجه موضوع می شوند که دیگر دیر شده است.

بازار سیاه رو به رشد برای تصاویر خصوصی

علاوه بر نقض حریم شخصی و امکان باج خواهی، این احتمال هم وجود دارد که تصاویر شخصی شما به بازار سیاه هکرها نیز راه پیدا کند. تحقیقات نشان می دهند ویدیوها و تصاویر زنان و دختران ناشناس مشتریان زیادی دارد. در سال 2013 هکرها با دریافت فقط یک دلار، دسترسی به وبکم یک قربانی را در اختیار دیگران قرار می دادند و این بازار غیر قانونی هر سال بزرگ تر از قبل شده است. قطعاً شما نمی خواهید بخشی از این بازار سیاه باشید، پس حداقل کاری که می توانید بکنید، پوشاندن وبکم لپ تاپ است.

فیلم اسنودن را ببینید

ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان سیا و افشاگر معروف روش های جاسوسی این سازمان به اندازه کافی برای همه شناخته شده است. سال گذشته فیلم «اسنودن» به کارگردانی «الیور استون» منتشر شد که به خاطر معرفی فرهنگ واقعی هکرها و روش های نفوذ، مورد تحسین قرار گرفت.

در این فیلم صحنه هایی از جاسوسی به واسطه وبکم لپ تاپ را می بینید که قطعاً روی تصمیمات آینده شما تأثیر خواهد گذاشت. همچنین سریال مستر روبات رو نیز فراموش نکنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Ndjeixcikejdixid
    Ndjeixcikejdixid | ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

    به این دلیل مارک زاکربرگ انسان نما روی لپتابش اینو می گذاره چون سازمان cia آمریکا تمام گوشی ها رو چک میکنه دوربین هاشون رو

  • Mojtaba Navidi
    Mojtaba Navidi | ۷ آذر ۱۳۹۶

    من تخصصی تو امنیت ندارم ولی خیلی درمورد امنیت و هک تحقیق میکنم با استفاده از روشی تونستم ببینم که کرک ویندوز از وبکم استفاده میکنه بدون اینکه چراغ وبکم لپ تاپ روشن باشه
    بعضی از کرک های برنامه ها برای هک سیستم درست شدن پیشنهاد میکنم برنامه ها یا ویندوز رو خریداری کنید

  • Hussein Jafarinia
    Hussein Jafarinia | ۶ آذر ۱۳۹۶

    آخه اینو بپوشونیم دوربین پشت و جلوی موبایل و تبلتو چی کنیم؟ یه کاری بگید که در حد قابل قبول و مفیدی بشه انجامش داد

  • rad
    rad | ۶ آذر ۱۳۹۶

    یدونه چسب برق بدین به این حمید مقدسی بدبخت بچسبونه به لپتاپش

    • rad
      rad | ۶ آذر ۱۳۹۶

      هیچ لپتاپی که کنار وبکمش ال ای دی باشه بدون روشن شدن ال ای دی کنارش بکار نمیوفته و کاملا سخت افزاریه یه هیچ عنوان قابل کنترل نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی