ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شکست خودروسازان ایرانی در صادرات به پاکستان

کشور پاکستان یکی از مهم ترین همسایگان ایران به شکار می رود و از طرفی جمعیت زیاد این کشور نوید بخش بازار بزرگی است که در پاکستان وجود دارد. از دیگر عواملی که می توانند ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۷ آذر ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

کشور پاکستان یکی از مهم ترین همسایگان ایران به شکار می رود و از طرفی جمعیت زیاد این کشور نوید بخش بازار بزرگی است که در پاکستان وجود دارد.

از دیگر عواملی که می توانند به روابط بهتر ایران و پاکستان کمک کنند اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور است. به خصوص که ایران و پاکستان دارای دین و تمدنی مشابه بوده و پتانسیل بالایی برای بهبود روابط با یکدیگر را دارند.

با این وجود علیرغم روابط دوستانه سیاسی و همسایگی مسالمت آمیزی که بین دو کشور وجود دارد اما متاسفانه روابط تجاری بین دو کشور چندان قوی نیست و با اینکه پاکستان یک کشور عمدتا وارد کننده است شاهد حضور بسیار جزیی محصولات ایرانی در این کشور هستیم.

البته در این میان نباید از نقش موثر تحریم های بین المللی در محدود کردن فرصت های تجاری ایران غافل شد. اما در سال های اخیر با تلاش های انجام شده شاهد بهبود روابط تجاری ایران و پاکستان به میزان ۳۵ درصد بوده ایم اما با این حال همچنان محدودیت های بانکی بین دو کشور وجود دارند و روابط بانکی دو کشور چندان تعریفی ندارد.

جالب است که با وجود امضای برجام علیرغم تمامی گشایش ها بهبود چندانی در روابط بانکی بین ایران و پاکستان مشاهده نشده است. با این وجود به دلیل اشتراکاتی که ذکر آن ها رفت لازم است تا به بهبود روابط تجاری با پاکستان توجه بیشتری شود.

زمینه های بسیاری وجود دارند که ایران می تواند با سرمایه گذاری و برنامه ریزی درست سهم خود از بازار پاکستان را افزایش دهد، مواردی چون صادرات گاز، خشکبار، فرآورده ها و مشتقات نفتی از این دست هستند.

یکی از مهم ترین بخش هایی هم که ایران می تواند در آن موفق ظاهر شود بازار خودروی پاکستان است که متاسفانه ایران کاملا از این بازار بزرگ و رو به رشد غافل شده است.

یکی از کارشناسان امور بین الملل در این خصوص به جمعیت ۲۰۰ میلیونی این کشور اشاره کرد که می تواند بازار بسیار خوبی برای ایران باشد. از طرفی وابستگی کم پاکستان به تصمیمات آمریکایی ها نیز برای ایران خوب است.

پاکستان در زمینه تامین انرژی و نفت و گاز به ایران وابسنگی دارد و ایران در صورتی که بتواند خود را تبدیل به هاب خودرویی منطقه کند خواهد توانست بازار خودروی پاکستان را تحت اختیار خود بگیرد.

اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که پاکستانی ها به دلیل کیفیت پایین خودروهای ایران تمایلی به خرید این خودروها ندارند و به همین خاطر ایران باید تلاش بیشتری در زمینه ی کیفیت کند.

از طرفی یکی از بازرگانان ایرانی نیز به رقابت منفی بین تجار ایران در پاکستان اشاره کرده است و گفته است متاسفانه اجناس بی کیفیت زیادی از طریق ایران وارد بازار پاکستان شده اند که این خود مشکلاتی را به وجود آورده است.

سفر چند ماه پیش دکتر روحانی به پاکستان موجب شکل گیری مناسبات جدید بین دو کشور شده است و امیدواری وجود دارد که ایران بتواند سهم خود را از بازار بزرگ پاکستان افزایش دهد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • پویا ..
    پویا .. | ۹ آذر ۱۳۹۶

    سلام دوستان،،
    من احتمالا از همه شما بزرگواران کم سن و سال ترم و کوچیک همتونم هستم و به قول پلیس راهور نوگواهی نامه هم هستم ولی اگه یه روزی اونقدری پول داشتم که بتونم بین پراید صفر یا 206 با کارکرد 70~80 یکی رو انتخاب کنم قطعا دست میذارم رو 206 و با نشون دادن ماشین به یکی دوتا تعمیرکار معتمد و کار درست خیال خودم از بابت ماشین کارکرده راحت می کردم و عطای پراید صفر، پر مشکل و تقریبا بدون گارانتی و پشتوانه ایرانی رو به لقای 206 پیر و سابقه دار می بخشیدم و وقتی ناچارم با بودجه محدود فقط و فقط سوار خودروی بی کیفیت ایرانی بشم حداقل کاری می کردم که جیب خودروسازای بی کفایت پر پول تر نشه و به ریش من و شما نخندن و به گاری سازی خودشون ادامه ندن !!

  • امیرالبلوشی
    امیرالبلوشی | ۷ آذر ۱۳۹۶

    توی عراق ماشین پراید و پژو باامکانات پول آپشن و غیره میدن ۴ تومان هنوز از کیفیت گله میکنن و توی ایران که خودش تولید کننده هست داره به ملت ۲۳ میلیون میده خریدارن یا آه و ناله حالا فکرش رسیده کشور پاکستان تولید و فروش کنه آقا زاده تورو خدا چی داری میزنی داداش منم بزنم بدجور داغونم

  • سامان
    سامان | ۷ آذر ۱۳۹۶

    اینا هم زمان دارن از هند خودرو وارد میکنن بعد میخوان به پاکستان خودرو بفروشن ، واقعا دیگه گندش درومده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی