ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاریابی‌های مجازی یا پلتفرم‌های استخدامی، کدام یک کمکی به حل معضل بیکاری می‌کنند؟

بر اساس گزارش سرشماری سال گذشته ایران نیمی از جمعیت کشورمان علی رغم داشتن توانایی شاغل نیستند. همین مسئله منجر شده که بسیاری از جوانان کشور به هر طریقی دنبال شغل باشند و کاریابی‌ها از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

بر اساس گزارش سرشماری سال گذشته ایران نیمی از جمعیت کشورمان علی رغم داشتن توانایی شاغل نیستند. همین مسئله منجر شده که بسیاری از جوانان کشور به هر طریقی دنبال شغل باشند و کاریابی‌ها از زمان‌های قدیم محلی برای راه‌حل مشکل بیکاری به حساب می‌آمدند. در زمینه اشتغال عصر دیروز 7 آذرماه، رییس جمهوری نیز در صحبت‌های خود به ایجاد 50 هزار شغل توسط وزارت ارتباطات اشاره کرد، این موضوع نشان می‌دهد با کمک فناوری می‌توان تا چه حد ایجاد شغل کرد.

بیش از 95 درصد کاریابی‌های مجازی غیرقانونی هستند

بازار سنتی کاریابی هم مثل همه تجارت‌ها دگرگون شده و حالتی مدرن به خود گرفته به طوری که کاریابی‌های آنلاین امروزه به وفور در فضای مجازی دیده می‌شود، اما رئیس کانون کاریابی های کشور، «بابک هاشمی پور»، خبر از غیرقانونی بودن بیش از 95درصد آنها را می‌دهد و می‌گوید: «متأسفانه اخیراً‌ شاهد گسترس قارچ گونه کاریابی‌های مجازی هستیم که 99 درصد آنها کلاه بردار و غیر قانونی هستند.»

کاریابی‌‌های مجازی از کارجوها هزینه دریافت می‌کنند.

در این بین اما شک و شبهه‌ای که به وجود می‌آید تعریف و ماهیت اساس یک کاریابی آنلاین است، چرا که سایت‌های زیادی به منظور یافتن شغل در وب هستند که امروزه به این کار مشغول هستند و حتی برندهای مطرح ایرانی با آنها نیز همکاری می‌کنند.

ماهیت کار پلتفرم‌های استخدامی با کاریابی‌های آنلاین تفاوت دارد.

«محمدرضا خانی» مدیرعامل و موسس یکی از این وبسایت‌ها با نام جابینجاست. او تفاوت زیادی بین ماهیت کار خودشان و کاریابی‌های مجازی را که هاشمی پور به آنها اشاره داشته می‌داند و کاریابی را جایی تعریف می‌کند که در ازای  دریافت مبلغی پول (به شیوه‌های مختلف) برای فرد شغل مناسبش را پیدا می‌کند.

این درحالیست که پلتفرم استخدامی آنها صرفا اطلاع‌رسانی فرصت‌های شغلی را به کارجویان مرتبط و ایجاد ارتباط صحیح بین کارجو و کارفرما را در دستور کار خود قرار داده‌اند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«ساخت رزومه استاندارد و همچنین ایمیل‌های خبرنامه‌ای و از همه مهم‌تر HR Branding از دیگر حیطه کار سایت‌هایی مثل ماست که همه این‌ها باعث می‌شود ماهیت ما با کاریابی‌های آنلاین کاملا متفاوت باشد. بستر سایت‌های پلتفرم استخدامی باعث می‌شود که کارجویان به کارفرماها متصل شوند و کارفرماها نیز می‌توانند با مدیریت پنل شخصی خود از بین افراد متقاضی شغل، افرادی را که البته مایل به همکاری با آنها هستند، پیدا کنند.»

او به ترتیب افراد لیسانس، فوق لیسانس و دیپلم و سایر موارد را بیشترین کاربران این سایت‌ می‌داند و می‌گوید:

«پلتفرم‌های استخدامی مهمترین نقش را در ایجاد ارتباط بین کارجو و کارفرما ایفا میکنند و پیشرفت‌ کارایی آنها باعث شده که بنگاه‌های ناکارآمد تجارت شغل به حاشیه برده شوند این سایت‌ها تاثیرات گوناگونی چون کمک به شفافیت و کارایی پروسه جذب نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های کوتاه مدت کارفرماها و کارجوها،باعث افزایش راندمان برای شرکت‌ها و افزایش رضایت شغلی میان متقضایان شغل می‌شود.

دولت برای جذب نیروی انسانی از متدهای پیچیده و ناکارامد مثل آزمون‌های استخدامی کشوری استفاده میکند در حالی که می‌تواند با حمایت از پلتفرم‌های استخدامی قدمی به سوی مدرن شدن و راحت شدن فرایند استخدام بردارد چرا که این پلتفرم‌ها می‌توانند مکمل برنامه اشتغال و شغل‌آفرینی دولت باشند. شیوه انتخاب شغل مثل موارد دیگری چون خرید، تبلیغات، و حتی گرفتن تاکسی در حال تغییر است. باید از این تغییر استقبال کرد و از آن به عنوان شتابدهندهای برای سر و سامان دادن به بازار کار استفاده کرد.»

وی معتقد است معضل بیکاری نباید تبدیل به فرصتی برای سودجویان در بازار کار شود و همچنین مردم نیز باید مطلع شوند که شغل با تخصص بدست می‌آید، نه پول و هزینه‌.

استیصال کارجویان راه را برای عده‌ای سودجو برای فعالیت غیرقانونی کاریابی‌های آنلاین هموار می‌سازد

«هادی محمدآبادی» نیز بازاریابی‌های آنلاینی که از مردم سواستفاده می‌کنند را حاصل پدیده استیصال جوانان در زمینه اشتغال می‌داند و معتقد است که پلتفرم‌های استخدامی می‌توانند این مشکلات را حل کنند. محمدآبادی که خود موسس سایت «جاب ویژن» است به دیجیاتو می‌گوید:

پلتفرم‌های استخدامی می‌توانند خارج از بحث کارجوها به کارفرماها هم کمک کنند تا افراد حاذق‌تری را به استخدام شرکت خود در بیاورند. مسئله استخدام امر پیچیده‌ایست که دقت و ظرافت خود را می‌خواهد و برخی از شرکت‌ها نیرویی متخصص برای این کار را ندارند و در نتیجه پلتفرم‌ها به کمک آنها می‌آیند تا فرایند استخدام از صفر تا صد توسط آنها برای این شرکت‌ها صورت بگیرد. برندهای مشهور و معتبر این روزها به دنبال افراد به روز و کارآمد هستند و طبیعتا نیروهای خود را به جای کاریابی‌های آنلاین غیرمعتبر و یا جراید از پلتفرم‌های استخدامی پیدا می‌کنند.

عدم نظارت بر روی نحوه کاریابی‌های آنلاین باعث شده که آنها آزادانه با کارجو هرگونه که می‌خواهند رفتار کنند

محمدآبادی باور دارد که بسیاری از کاریابی‌های آنلاین که در قالب سایت و کانال تلگرامی و.... فعالیت می‌کنند نه مجوزی دارند و نه مدرکی که از همین رو گاها اتفاقات شنیعی برای کارجوها در راه پیدا کردن شغل می‌افتد. او حمایت دانشگاه شریف به عنوان برترین دانشگاه کشور را از جاب ویژن نکته‌ای مهم می‌داند و این امر را نتیجه اهمیت پلتفرم‌های استخدامی در کشور می‌داند:

«نمایشگاه‌های کاری که از سال 90 در دانشگاه شریف برگزار می‌شود با استقبال خوب کارجوها و کارفرماها مواجه شده و از همین رو همین بستر به صورت آنلاین و با امکانات بهتر در دسترس جوانان ایرانی قرار گرفته. استقبال ازاین نمایشگاه‌های کار فیزیکی به حدیست که اواخر زمستان امسال مشابه آن در محیطی بزرگتر یعنی پارک گفتگو برگزار می‌شود چرا که مسئله اشتغال جوانان باید از هر طریقی که شده حل شود و همچنین شرکت‌ها باید به نیروی متخصص مورد نیاز خود هرچه زودتر دست یابند. حل شدن این دو مشکل می‌تواند رشد اقتصادی کشور را بسیار بالا ببرد.»

فناوری می‌تواند جدا از ایجاد شغل، به نحوه استخدام هم کمک شایانی کند.

مشکل کار و اشتغال در همه زمان‌ها از بزرگترین معضل جوانان سرتاسر ایران بوده و بارها و بارها وعده درست شدن اوضاع به آنها داده شده است. کاریابی‌های آنلاین با سواستفاده از این مشکل و مردمانی که به تنگنا رسیده‌اند، ضمن دریافت پول از آنها عموما تعهدی نسبت به آنها ندارند و شرایط را بدتر می‌سازند.

با ایجاد پلتفرم‌های استخدامی دست واسطه‌ها کوتاه شده و رابطه بین کارفرما و کارجو به شکل مستقیم و مدیریت شده صورت می‌پذیرد. شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین این روزها بین مردم جا باز کرده‌اند و پلتفرم‌های استخدامی بومی گوناگونی نیز آغاز به کار کرده‌اند. با این تفاسیر شاید بتوان امید داشت که با ورود دولت و حمایت دولت از این بخش‌ها، قسمتی از معضل بیکاری جوانان حل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Seyyed Mohammad Azarshin
    Seyyed Mohammad Azarshin | ۸ آذر ۱۳۹۶

    حس داریدا :)) بابا همینجوری دورهم خوش تریم. :))

  • زروان
    زروان | ۸ آذر ۱۳۹۶

    کدام یک کمک میکنند؟
    هیچ کدام
    تا کار نباشه هیچ کدوم کمک نمیکنه

مطالب پیشنهادی