ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نمایشگاه یا تفرجگاه؛ نگاهی به حواشی برگزاری همایش خودرو شهر آفتاب

اوایل دهه 80 از نمایشگاه خودرو درست مثل نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از دلایل ترافیک سنگین بزرگراه چمران یاد می شد. بازدید پرشور پیر و جوان، کودک و بزرگ از این نمایشگاه آنچنان بود ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۸ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

اوایل دهه 80 از نمایشگاه خودرو درست مثل نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از دلایل ترافیک سنگین بزرگراه چمران یاد می شد.

بازدید پرشور پیر و جوان، کودک و بزرگ از این نمایشگاه آنچنان بود که خودروسازان در سال های سخت عدم عرضه محصولات وارداتی و عدم تنوع در بازار، تمام تلاش خود را به کار می بستند تا به هر روشی رضایت خاطر بازدید کنندگان را تامین کنند، اما در نهایت این تلاش ها به جایی نرسید و برگزاری نمایشگاه خودرو تهران به دلیل ایجاد ترافیک بسیار سنگین برای سالیان سال متوالی متوقف شد.

یازده سال گذشت و سرانجام در سال 95 بود که پروژه نمایشگاهی شهر آقتاب در نزدیکی حرم امام راحل (ره) به بهره برداری رسید و پس مدت مدیدی چشم پایتخت نشینان به جمال خودروهای جدید در نمایشگاه تهران روشن شد، با توجه به نوساز بودن تاسیسات شهر آفتاب و کم تجربگی تیم برگزاری، اولین دوره با کاستی هایی همراه بود که انتظار می رفت در نمایشگاه سال 96 جبران شود، اما نمایشگاه امسال نیز حاشیه ها و مسائل مختص به خود را دارد و می توان گفت پیشرفت چندانی نسبت به دوره قبلی نداشته است.

غایبین بزرگ

به علت بسته بودن سایت ثبت سفارش و نامشخص بودن شریط واردات خودرو به کشورمان، برخی از فعال ترین برندهای موجود در بازار از شرکت در این نمایشگاه امتناع کردند که از جمله آن ها می توان به کیا، هیوندای، میتسوبیشی، نیسان، جک، لیفان، جیلی، سنگ یانگ و ب ام و اشاره کرد، البته به گفته غرفه داران افزایش غیر قابل توجیه هزینه های اجازه غرفه در این نمایشگاه نسبت به دوره سال قبل نیز یکی از دلایل فراری شدن شرکت های وارد کننده بوده است.

البته شرکت هرمس و درصدر آن مسئول اجرایی نمایشگاه علی عاجزی، عدم حضور برندهای شاخص به دلیل افزایش هزینه ها را ناشی از بهانه جویی شرکت ها می داند و معتقد است که هزینه 300 یورویی (به ازای هر متر مربع) دریافتی از برندهای خارجی در مقایسه با رقم 490 یورویی برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت نفت، بسیار مناسب است!

در طرف مقابل اولین حضور رسمی فولکس واگن در این نمایشگاه و بازگشت نه چندان پر فروغ شرکت ستاره ایران به عنوان نمایندگی مرسدس بنز، تا حدی جبران غیبت سایرین را کرده بود. همچنین حضور پر شور چینی ها در این نمایشگاه به شکلی بود که در سالن های انتهایی زبان چینی به فارسی غالب می شد و حتی یک غرفه غیر چینی نیز وجود نداشت.

بدبیاری تقویمی تاریخی

فارغ از مسئله قیمت ها و عدم حضور برخی از شاخص ترین برند ها، مواجه با تعطیلی نسبتا ناگهانی روز افتتاح نمایشگاه (ششم آذرماه) نیز باعث شد تا تمامی برنامه ریزی های انجام شده برای برپایی این رویداد دچار مشکل شود.

برای مقابله با این اتفاق روز بازدید خبرنگاران پنجم آذر ماه اعلام شد، اما در این روز هنوز بسیاری از غرفه ها تکمیل نشده بودند و برگزاری فشرده برنامه های خبری، مشکلاتی را در زمینه عکس برداری برای رسانه ها ایجاد کرد.

در دومین روز نیز به دلیل مصادف شدن با تعطیلی، مردم فراتر از حد انتظار از نمایشگاه استقبال کردند و حواشی غیر قابل پیشبینی ای را پدید آوردند.

پر شدن ظرفیت پارکنیگ ها درست مانند روزهای آخر نمایشگاه سال قبل به تشدید ترافیک در مسیرهای منتهی به مجموعه شهر آفتاب تبدیل شد و در ورودی سالن های برگزاری نیز صف های طویلی در جهت پرداخت بلیط ورودی 2000 تومانی تشکیل شد که با حواشی خاص خود و نارضایتی بازدید کنندگان همراه بود.

پس از طی شدن این پروسه نه چندان خوشایند اما اولین بازدید کنندگان از فرط خوشحالی به بادکنک‌های هلیومی تزیینی نصب شده در ورودی حمله بردند و چند نفری که گردن‌شان از سبیل‌هایشان کفلت‌تر بود موفق شدند تا چند بادکنک را از آن خود کنند. باقی بادکنک‌ ها نیز که از بند خود رها شده بودند سرگردان به پرواز درآمده و نهایتا زیر سقف سالن نمایشگاه گیر افتادند.

در این میان یکی از شکست خوردگان نبرد بادکنک‌ها با گفتن جمله: «بادکنکی که دست بچه من نباشه همون بهتر که رو سقف باشه» میدان را ترک کرد.

حضور کودکان و خانواده ها در اولین روز افتتاح این نمایشگاه آنچنان بود که غرفه شرکت ها عملا به آتلیه عکاسی، شهربازی و مهدکودک تبدیل شده بودند.

کارکردهای جدیدی که غرفه داران تصوری از آن نداشتند، اما در نهایت اینطور به نظر می رسید که خانواده‌های عیال‌وار روز کودک و خانواده را به خوبی برگزار کردند و با لبی خندان و عکس‌های خانوادگی متفاوت از نمایشگاه خارج شدند.

جذابیت های خاص غرفه رنو

غرفه رنو یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های نمایشگاه بود البته با توجه به نمایش مگان جدید و یک خودرو فرمول یک 2016 که به جای مدل 2017 معرفی شده بود در مرکز توجه بازدید کنندگان قرار داشت.

همچنین با توجه به بادکنک های متحرک روی سقف و رنگ‌بندی و آرایش زیبای زرد و مشکی غرفه، استقبال زیادی در زمینه عکاسی دراین غرفه شده بود و به نظر می‌رسد کسی نیست که وارد نمایشگاه شود اما در غرفه رنو عکس سلفی یا خانوادگی نگرفته باشد.

تبدیل کامیون و کشنده به اسباب تفریح کودکان

تعداد کودکان در روز نخست بازدید عمومی بیش از حد تصور بود، مسئولین غرفه ها عملا شانسی برای کنترل آن ها نداشتند و در نهایت کار به جایی رسید که بچه ها توانستند پشت فرمان موتور های برقی و کامیون های بزرگ بنشینند.

نتیجه این ماجرای ترسناک، نواخته شدن بوق‌های ممتد کامیون و کشنده در فضای بسته غرفه بود، کامیون هایی که چند پسربچه و دختربچه پشت فرمان آن ها نشسته بودند و با هیجان کار پرسر و صدای‌شان را ادامه می‌دادند.

این روند ثابت کرد که تمامی وسایل نقلیه سواری، سنگین و موتوری می توانند مورد پسند تمامی افراد خانواده باشند.

البته در میان این خیل عظیم بازدید کنندگان اثر چندانی از مشتری بالقوه خرید خودرو دیده نمی شد، بسیاری صرفا به درخواست فرزندان‌شان به نمایشگاه آمده بودند و به گفته بسیاری از بازدیدکنندگان قیمت خودروها با بودجه‌شان تناسب نداشت و آنها توان خرید خودروهایی با قیمت بیشتر از 50 تا 60 میلیون تومان را نداشتند اما از اینکه در نمایشگاه حضور داشتند خوشحال بودند.

یک رادیو پرحاشیه

هیاهو و ازدحام نمایشگاه باعث شده تا مشکلات عجیبی در اولین روز بازدید عمومی رخ دهد، رادیو مدام اعلام می کند که پسربچه‌ای با لباس قرمز پیدا شده است و از والدینش می خواهد برای تحویل گرفتن فرزند دلبر خود به مدیریت نمایشگاه مراجعه نمایند، اما کسی به دنبال او نمی‌رود.

پدر و مادر دیگری هم فرزند خود را گم کرده‌اند. مشخصات کودک گم شده از رادیو اعلام می‌شود و مجری از کودک می‌خواهد تا خودش را تحویل دهد و مادرش را از نگرانی برهاند!

لحن تمسخر آمیز و پرحرفی‌های گوینده رادیو به کنار، صدای بلندگوها معضل دیگری است که غرفه داران از آن شکایت دارند.

هنگامی که مجری از گم شدن و پیدا نشدن بچه‌ها می‌گفت و نکات ایمنی مراقبت از فرزند را گوشزد می‌کرد، بسیاری از واردکنندگان اصلی خودرو جلسات مهمی داشتند و صبرشان از صدای بلند رادیو و شوخی‌های بی‌موقع گوینده لبریز شده بود.

انتخاب بین ترافیک و ازدحام مترو

برای خروج از نمایشگاه زمان خود را تنظیم کنید تا در ترافیک پارکینگ معطل نشونید. اگر هم قصد بازگشت با مترو را دارید حتما ساعات رسیدن قطار را از قبل چک کنید. چراکه قطار در هر ساعت یکبار به ایستگاه می‌رسد و آخرین قطار ساعت 19:06 دقیقه شهرآفتاب را به مقصد تجریش ترک می‌کند. از این رو می توان گفت که تعداد قطارها برای سرویس دهی مناسب به این حجم از جمعیت به هیچ عنوان کافی به نظر نمی رسد.

نمایشگاهی برای کسب درآمد

در نهایت باید تاکید کرد که نمایشگاه خودرو تهران، از بنیاد با مشکل مدیریتی و اجرایی مواجه شده و براساس تجربه ادوار گذشته خود، در فضایی بین تخصصی بودن، فعالیت به عنوان مرکز فروش خودرو و سوژه ای برای تفریح قشر متوسط سردرگم مانده است.

آنچه مسلم است اینکه نمایشگاه های خودرو بین المللی و مشهور در سطح جهان، بیش از آنکه کارکردی تفریحی داشته باشند یا به عنوان محلی برای فروش خودرو به مشتریان مطرح شوند، ساختاری تخصصی و مبتنی بر عرضه دستاوردهای تکنولوژیک دارند و بازدید کنندگان علاقه مند نیز برای لمس چنین سطحی از کیفیت و نواوری ملزم به پرداخت بهای بلیط قابل توجهی هستند. بدین ترتیب از شمار بازدید کنندگان متفرقه کاسته شده و چهارچوب تخصصی و فنی این رویداد حفظ می شود.

اما آنچه در خصوص نمایشگاه شهر آفتاب اتفاق می افتد کاملا برعکس است، با توجه به بهای ارزان بلیط، اطلاع رسانی گسترده و کمبود مراکز تفریحی در جنوب پایتخت، هجوم بازدیدکنندگان در روزهای تعطیلی نمایشگاه قابل پیش بینی است و آنچه مسلم است اینکه جا به جایی محل برگزاری نیز کمکی به رفع معضل ترافیک و ازدحام نکرده است، بنابراین شاید منطقی تر باشد که این نمایشگاه نیز مانند تمامی رویدادهای مشابه در سطح جهان مسیر تخصصی شدن را در پیش بگیرد تا بلکه از حواشی عجیب و غریب و مضحک این رویداد سالانه کاسته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • ZLATAN
    ZLATAN | ۹ آذر ۱۳۹۶

    خلایق هر چه لایق?

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۹ آذر ۱۳۹۶

    خدایی دستتون درد نکنه .. از خنده روده بر شدم .. نواخته شدن گاه و بی گاه بوق کامیون در فضای نمایشگاه توسط کودکان.. یا خدا ترکیدم

  • pouya s
    pouya s | ۹ آذر ۱۳۹۶

    ???

  • Soran
    Soran | ۹ آذر ۱۳۹۶

    تفرجگاه یا حسرت گاه !

  • Mohsen mmi
    Mohsen mmi | ۹ آذر ۱۳۹۶

    ۱.تهران کی شد شهر آفتاب اگر قرار باشه شهری شهر آفتاب باشه ـیزد یا اصفهان یا کرمان و....گزینه ها زیاد هست حالا دلیلش چیه در عجبم ـ ۲. چیزی که تو ایران خصوصا تهران زیاده انسانهاییه که توی همه ی امور تخصص دارن (از سیاست گرفته تا ...)بخاطر همین نمایشگاه میشه تفرج گاه .

    • 7.62mm
      7.62mm | ۹ آذر ۱۳۹۶

      تهران نشده شهر آفتاب، اسم مکان برگزاری نمایشگاه که خارج از تهران هست رو گذاشتن شهر آفتاب!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی