ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سگ ها باهوش تر هستند یا گربه ها
علمی

کشف پاسخ قطعی به سوالی قدیمی؛ سگ ها باهوشترند یا گربه ها؟

در یک تحقیق جالب و بر اساس شمارش تعداد نورون های موجود در قشر خاکستری مغز، سرانجام مشخص شد که سگ ها نسبت به گربه ها حیوانات باهوش تری هستند. تا امروز روش های متعددی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۹ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

در یک تحقیق جالب و بر اساس شمارش تعداد نورون های موجود در قشر خاکستری مغز، سرانجام مشخص شد که سگ ها نسبت به گربه ها حیوانات باهوش تری هستند.

تا امروز روش های متعددی برای سنجش میزان هوش حیوانات ارائه شده و بر اساس آنها جواب های مختلفی به سوال همیشگی مقایسه هوش سگ ها و گربه ها داده شده بود. با این حال همیشه این پاسخ ها و متدهای سنجشگر مورد مناقشه و قابل نقض بوده اند. اما به نظر می رسد این روش عددی بتواند پاسخ قطعی را مشخص نماید.

روش شمارشی که در متد جدید مورد استفاده قرار گرفته، برای نخستین بار توسط «سوزان هرکولانو» (Suzana Herculano) پروفسور علم بیولوژیک «دانشگاه وندربیلت» (Vanderbilt) آمریکا توسعه یافته و به لحاظ علمی از قاطعیت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار است.

شمارش نورون ها از آن جهت در قشر خاکستری مغز انجام گرفته که این بخش مسئولیت اصلی را در کنترل رفتارها و شخصیت بر عهده دارد. پروفسور هرکولانو در خصوص متد شمارش نورون هایش می گوید: «من باور دارم که شمارش دقیق تعداد نورون های مغز حیوانات -به خصوص در قشر خاکستری- میزان غنای فرایندهای ذهنی آنها و تواناییشان برای پیش بینی وقایع محیط اطراف بر اساس تجربیات پیشین را نشان می دهد.»

اگر این روش را به عنوان مبنا قرار دهیم، باید گفت که سگ ها تا دو برابر باهوش تر از گربه ها هستند، چرا که در قشر خاکستری مغز خود بیش از ۵۳۰ میلیون نورون دارند. این عدد در مورد مغز گربه ها تنها ۲۵۰ میلیون نورون است. برای مقایسه بد نیست بدانید که در بیرون ترین لایه مغز انسان ها بیش از ‍۱۶ میلیارد نورون وجود دارد.

نکته جالب دیگر در خصوص متد جدید این است که میزان هوش یک جانور با مغز بزرگتر الزاماً بیشتر از جانور دیگر با مغز کوچک تر نیست. به عنوان مثال تعداد نورون های قشر خاکستری مغز راکون ها با سگ ها برابری می کند، در حالی که ابعاد آن برابر با مغز گربه هاست.

مطلب دیگر آن که در میان یک گونه نیز میزان هوش متغیر است. یعنی در میان سگ ها نژادهایی یافت می شود که نورون های مغزی آنها از گربه ها هم کمتر است.

به هر حال شخص سوزان هرکولانو به عنوان مبتکر این روش هم باور دارد که اعداد نمی تواند همه ماجرا را توضیح دهند. یعنی سگ ها با دو برابر نورون مغزی بیشتر الزاماً دو برابر باهوش تر از گربه ها نیستند.

مشکل بعدی در خصوص تعیین میزان هوشمندی حیوانات، دشواری کار با آنها و انجام تست های روان شناختی و رفتار شناسی روی برخی از آنهاست. گربه ها در این زمینه پیشتاز هستند، به طوری که پروفسور هرکولانو می گوید: «کار با ماهی ها بسیار آسان تر از کار با گربه هاست. آنها به شدت غیر قابل پیش بینی هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • ali shafiey
    ali shafiey | ۱۰ آذر ۱۳۹۶

    مهارت گربه توی شکار خیلی بیشتره شاید بخاطر اندامهای بهتر تکامل یافتش باشه ولی سگها اجتماعی ترن

  • pouya s
    pouya s | ۱۰ آذر ۱۳۹۶

    سگ ها آموزش پذیرترند الان سگ ها را آموزش میدند که به بیماران کمک کنند مثلا قبل حمله صرع یا پیش از افت قند خون فرد مبتلا را خبر دار کنند

  • Masoud Z3
    Masoud Z3 | ۱۰ آذر ۱۳۹۶

    گربه نازتره. میووووووووووو

    • محمد رضا
      محمد رضا | ۱۰ آذر ۱۳۹۶

      میوووو میوووووو

  • امیر آل
    امیر آل | ۱۰ آذر ۱۳۹۶

    چجوری قراره این روش، جواب قطعی رو بده وقتی که هنوز سر این که هوش چیه به توافق نرسیدیم، هیچ کسی معتقد نیست که این روش نمایان‌گر هوش حیواناته و محققش هم محقق حوزه‌ی هوش نیست و محقق‌های حوزه‌ی هوش و حوزه‌ی شناخت حیوانی، به هیچ عنوان حتی به شمارش نورون‌ها به عنوان معیار هم نگاه نمي‌کنن؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی