ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل در مورد ما چه اطلاعاتی دارد و چگونه آن ها را مدیریت کنیم؟

گوگل در مورد ما خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنیم می داند. البته دسترسی به این اطلاعات شخصی به هیچ عنوان بی مورد صورت نمی گیرد. بلکه شرکت اهل مانتین ویو این اطلاعات ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

گوگل در مورد ما خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنیم می داند. البته دسترسی به این اطلاعات شخصی به هیچ عنوان بی مورد صورت نمی گیرد. بلکه شرکت اهل مانتین ویو این اطلاعات را از کاربرانش جمع آوری می کند تا کیفیت خدماتش را ارتقا دهد.

برای دریافت این اطلاعات، گوگل عموما از طریق محصولاتش اقدام می کند. تنها کافیست یک بار از جیمیل، موتور جستجو یا حتی موبایل های اندرویدی استفاده کنید تا گوگل فرآیند جمع آوری اطلاعات از شما را آغاز کند.

اما سوال اینجاست که واقعا گوگل در مورد ما چه می داند؟ البته گوگل این کار را اصلا به صورت مخفیانه انجام نمی دهد. بلکه کاملا مشخص است که این شرکت از ما چه می داند. کافیست سری به بخش «Privacy Policy» حساب گوگل تان بزنید تا به شفافی کریستال، این اطلاعات جمع آوری شده را مشاهده کنید.

با این حال، شاید غافلگیر شوید وقتی بفهمید گوگل تا چه اندازه در مورد شما می داند. اطلاعاتی که گوگل در حال حاضر از تمام کاربرانش جمع آوری کرده عبارت است از:

  • نام، جنسیت و تاریخ تولد
  • شماره موبایل شخصی
  • آخرین جستجوها در گوگل
  • تمام وبسایت های مراجعه شده
  • آخرین باری که چراغ اتاق خواب تان را روشن کردید
  • مکان هایی که طی چند سال اخیر در آن ها حضور داشتید
  • غذا، ورزش، بازی و حتی آهنگ های مورد علاقه تان
  • محل کار و سکونت
  • ویدیوهای مشاهده شده در یوتوب
  • تمام دفعاتی که با دستیار گوگل در تعامل بوده اید (جالب است بدانید که صدای تان هم طی ارسال فرمان های صوتی ضبط می شود)

البته با کمی جستجوی بیشتر، تازه می فهمید که حجم اطلاعات جمع آوری شده توسط گوگل، خیلی بزرگ تر و پر جزئیات تر از چیزی است که فکرش را می کنید. آن وقت متوجه می شوید که گوگل شما را حتی از خودتان هم بهتر می شناسد. ترسناک است نه؟

اما چطور می توان دسترسی گوگل به اطلاعات شخصی را محدود کرد؟ هدف به تحریر درآمدن این متن نیز همین است. پس با دیجیاتو در ادامه این مطلب همراه باشید تا از نحوه محدود کردن دسترسی های گوگل با خبر شوید.

چطور بفهمیم گوگل از علایق ما چه می داند؟

پیش از هر کاری، وارد حساب کاربری گوگل تان شوید. سپس روی این لینک کلیک کنید تا وارد تنظیمات مدیریت تبلیغات شوید. با ورود به این صفحه، گوگل از موضوعاتی که فکر می کند شما به آن ها علاقه دارید، پرده بر می دارد و لیست کامل شان را در اختیارتان می گذارد.

علاوه بر این، اگر به پایین صفحه بروید جنسیت، سن و تبلیغاتی که بلاک کرده اید را خواهید دید. با این حال، محدود کردن این سیستم اصلا کار پیچیده ای نیست. تنها کافیست کلید مقابل «Ads Personalization» را خاموش کنید تا گوگل دیگر علایق شما را تحت نظر نگیرد.

چطور از نقاطی که گوگل ما را در آن ها شناسایی کرده با خبر شویم؟

همانطور که پیش تر هم گفتیم، گوگل کاملا به موقعیت جغرافیایی تان واقف است و در هر لحظه شما را دنبال می کند. با این حال اگر می خواهید بدانید که گوگل دقیقا در چه تاریخی محل حضور شما را شناسایی کرده کافیست از طریق این لینک، سری به صفحه «Google's Location History» بزنید.

البته محدود کردن این دسترسی گوگل نیز کار چندان سختی نیست. کافیست از طریق آیکون چرخ دنده وارد تنظیمات Google's Location History شوید و با انتخاب گزینه «Pause Location History»، ردیابی گوگل را متوقف کنید.

چگونه لیست فعالیت های ثبت شده توسط گوگل را مشاهده کنیم ؟

گوگل تقریبا تمام فعالیت های روزمره ما را زیر نظر دارد؛ از یک درخواست صوتی از دستیار هوشمند این شرکت گرفته تا سایت هایی که در طول روز به آن ها مراجعه می کنیم. حتی اگر از گوگل هوم بخواهید که چراغ اتاقتان را خاموش کند، باز هم زیر نظر خواهید بود و این دستور با تمام جزئیاتش توسط گوگل ثبت و ضبط می شود.

تمامی این اطلاعات و فعالیت های ثبت شده نیز در صفحه «Google My Activity» قابل مشاهده هستند. تنها کافیست به این صفحه بروید تا گوگل، تاریخچه ای از تمام فعالیت هایی که تا حالا داشته اید را در اختیارتان قرار دهد.

با این حال می توان دسترسی گوگل به فعالیت های روزانه را نیز محدود کرد. برای دست یافتن به این موضوع، ابتدا باید به صفحه «Google Web & Activity Page» بروید. در صفحه مذکور، شش بخش مختلف قرار دارد که هر یک متعلق به دسترسی خاصی هستند.

برای هر یک از این بخش ها یک کلید نیز در نظر گرفته شده که با خاموش شدن آن ها دسترسی گوگل به فعالیت های کاربر محدود می شود. در صورتی که به هیچ وجه علاقه ای به زیر نظر گرفته شدن ندارید، می توانید با خاموش کردن تمام کلیدها خود را از چشمان تیز بین اهالی مانتین ویو دور نگه دارید.

به لیست فعالیت های انجام شده در یوتوب چطور دست پیدا کنیم؟

علاوه بر تمام این ها، گوگل فعالیت یوتوب کاربران را نیز زیر نظر دارد و در هر لحظه لیستی از جستجوها و ویدیوهای تماشا شده را در دیتابیس غول پیکر خود ذخیره می کند. برای دسترسی به لیست جستجوها در یوتوب و ویدیوهای تماشا شده کافیست به صفحه آن ها مراجعه کنید.

فراموش نکنید، گوگل جاسوس نیست

این موضوع مهمی است. نباید فکر کنیم که گوگل قصد جاسوسی از ما را دارد. چرا که اهالی مانتین ویو، هیچگاه به صورت مخفیانه اطلاعات کاربرانشان را جمع آوری نمی کنند و برای حریم خصوصی ما احترام زیادی قائل هستند.

در صفحه حریم خصوصی حساب های کاربری گوگل نیز به این موضوع اشاره شده. کافیست یکبار کامل آن را مرور کنید تا بفهمید که گوگل دقیقا به چه اطلاعاتی دسترسی دارد.

ذخیره تمام این اطلاعات نیز تنها به منظور یک هدف بزرگ صورت می گیرد؛ ارتقا سطح کیفی خدمات. خوشبختانه جای اطلاعات ذخیره شده در دیتابیس گوگل نیز کاملا امن است و به هیچ عنوان نباید نگران بود.

با این حال، اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایلی به زیر نظر گرفته شدن ندارید، می توانید از راهکارهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم استفاده کنید و دسترسی گوگل را به اطلاعات شخصی خود محدود نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    بخش آخر مثل یک طنز مسخره ست! هر کشوری این داده ها رو کنترل میکنه. گوگل، مایکروسافت و... موظف هستن که داده هارو گزارش بدن. "فروش" اطلاعات کار یک مشت هکره، در حالی که گزارش اطلاعات به سرویس های اطلاعاتی به هیچ وجه فروش محسوب نمیشه. تمام کشور های جهان این کار رو انجام میدن. جالبه که هنوز بعضیا میگن "ما مگه چی داریم که ازمون بدزدن"! فکر میکنید یکی اونور پشت میز نشسته میگه پرونده آقای x یا y؟!

  • titso strife
    titso strife | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    حاضرم تمام اطلاعات شخصیم دست اونوریا بیفته تا کوچکترین اطلاعاتم دست اینوریا باشه

  • 123456
    123456 | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    درود بر کامران ناصری. احساس می کنم از لحاظ فکری به هم نزدیکیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی