ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان دو حرف جدید را به حروف تشکیل دهنده DNA اضافه کردند

اگر دروس زیست شناسی را به خاطر داشته باشید، حتماً می دانید که DNA به نوعی دفترچه راهنمای بدن بوده و زبان آن با چهار حرف C ،T،A و G نوشته می شود. همچنین اگر ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۶

اگر دروس زیست شناسی را به خاطر داشته باشید، حتماً می دانید که DNA به نوعی دفترچه راهنمای بدن بوده و زبان آن با چهار حرف C ،T،A و G نوشته می شود.

همچنین اگر اندکی بیشتر دقت کرده باشید، می دانید که RNA یک کپی از DNA است که برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد اما به جای حرف T، از حرف U استفاده می کند.

تا اینجا 5 حرف مختلف برای نوشتن اطلاعات در بدن داریم، اما پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی «Scripps» کالیفرنیا در سال 2014 با معرفی دو حرف جدید «Y» و «X» این تعداد را به 7 رساندند؛ اقدامی که حالا با به کارگیری این حروف جدید در ساختار یک باکتری، امکان انجام پروژه های نامحدودی را فراهم کرده است.

جالب است بدانید که هرکدام از حروف DNA نشانگر مولکول خاصی است که شامل حرف G برای guanine، حرف C برای cytosine، حرف A برای adenine، حرف T برای thymine، و حرف U برای uracil در RNA است که حالا X برای «d5SICSTP» و Y برای «dNaMTP» هم به آنها اضافه شده اند.

باکتری E.coli مبنای ارگانیسم نیمه مصنوعی دانشمندان بوده است

ارگانیسم نیمه مصنوعی دانشمندان که بر مبنای باکتری «E.coli» ساخته شده، به عنوان یک پلتفرم آزمایشی برای توسعه گونه های جدیدی از حیات مورد استفاده قرار می گیرد که کاربردهای مفید بسیاری خواهند داشت؛ مانند باکتری هایی با توانایی پاکسازی آلودگی با سرعت بالا یا سلول های زنده با امکان ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات.

لازم به ذکر است که حروف مورد اشاره برای کدنویسی آمینو اسیدها به کار گرفته می شوند که در واقع بلوک های اصلی سازنده پروتئین و در نتیجه بافت های زنده خواهند بود. البته حروف جدید فعلاً فقط برای نوشتن کدهای کوتاه به کار گفته شده اند و آمینو اسیدهای کوچکی را به وجود آورده اند.

گفتنی است طبق اظهارات دانشمندان، ارگانیسم نیمه مصنوعی حاصل از پژوهش، نخستین نمونه از نوع خود بوده و در آینده موجودات زنده بیشتری از این دست با توانایی هایی فراتر از موجودات زنده تماماً طبیعی توسعه خواهند یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • moh
    moh | ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    این قسمت به نظر من ترسناکه
    "و در آینده موجودات زنده بیشتری از این دست با توانایی هایی فراتر از موجودات زنده تماماً طبیعی توسعه خواهند یافت."

  • Ashkan Foladi
    Ashkan Foladi | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    خیلی خوب?

  • a
    a | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    این e.coli عجب چیزیه.. لامصب نصف پژوهشا رو این باکتری انجام میشه

مطالب پیشنهادی