ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

5 نشانه اینکه احتمالا به زودی شغلتان را از دست می دهید

در گذشته بسیاری از افراد چند دهه را در یک شغل باقی می ماندند اما امروزه با گسترش کسب و کارهای کوچک تغییر شغل به روالی عادی تبدیل شده است. با این حال در کشورهایی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۶:۵۲

در گذشته بسیاری از افراد چند دهه را در یک شغل باقی می ماندند اما امروزه با گسترش کسب و کارهای کوچک تغییر شغل به روالی عادی تبدیل شده است.

با این حال در کشورهایی که با مشکل بیکاری دست به گریبان هستند اخراج از یک شغل می تواند به معنی دوره ای طولانی از بیکاری ناخواسته باشد. این شرایط زمانی حادتر می شود که فردی با توانایی، مهارت و تخصص بالاتر درکمین نشسته تا جای شما را بگیرد.

در چنین شرایطی با آگاهی از نشانه های نارضایتی مدیر و احتمال اخراج شدن می توانید راهکارهای مناسبی را برای بقا در سمت مورد نظر در پیش گرفته یا حداقل سریعتر به دنبال یافتن یک شغل باشید؛ این راهکارها عبارتند از:

1. گفتگویی که با مدیر داشته اید در قالب یک ایمیل به شما ارسال می شود

فرض کنید که به تازگی جلسه ای را با مدیرتان داشته اید که در آن لحن طرفین چندان دوستانه نبوده است. شما با خروج از جلسه سعی می کنید آرامش خود را حفظ کرده و آن را فراموش کنید. با این حال روز بعد ایمیلی را از مدیر دریافت می کنید که در آن بحث های مطرح شده مستند سازی شده است.

مستندسازی گفتگوها در سازمان اغلب عواقب خوبی را در پی ندارد، چرا که مدیران سعی می کند پیش از اخراج یک نفر تا حد امکان اسناد و مدارکی را علیه آن فرد آماده کنند.

شما اما از محتوای ایمیل به عنوان راهنمایی برای بهبود عملکرد استفاده کرده و سعی کنید نقص های خود را مرتفع کنید.

2. مدیر سریعتر از اینکه بتوانید کارها را انجام دهید، آنها را پیگیری می کند

همانطور که در مرحله قبل گفتیم به جای زانوی غم بغل گرفتن بهتر است دست به کار شده و موارد ذکر شده در ایمیل را سرو سامان دهید، چرا که اگر مدیر به دنبال بهانه جویی از شما باشد، سریعتر از آنکه فکر کنید سراغ وظایف محوله به شما آمده و از این به بعد روال بازرسی های وی شتاب بیشتری به خود می گیرد.

حتی ممکن است از شما درخواست شود که برنامه فعالیت های روزانه و نحوه انجام کارها را به وی گزارش کنید. اگر احساس ناامیدی کرده و از عهده انجام کارهای ذکر شده برنیایید، باید خود را آماده خداحافظی با شغلتان کنید.

3. مسئولیت ها و وظایف به شما محول نمی شوند

یکی از همکارانتان به سمت شما می آید و تصمیم دارید کمی سر به سر وی بگذارید اما متوجه می شوید که رییس پروژه ای را که رهبری آن بر عهده شما بوده به او واگذار کرده است.

در این لحطه احساس می کنید که یک پارچ آب سرد را روی سر شما خالی کرده اند، اما چاره ای نیست باید در کمال بی میلی تمام فایل های پروژه را به او واگذار کنید.

اگر کارمند خوش بینی باشید در این لحظه با خود می اندیشید که از نظر مدیر این پروژه در حد شما نبوده یا او تصمیم دارد برنامه کاری شما را برای پروژه های مهم تر خالی کند. اما طرف دیگر ماجرا این است که از نظر مدیر شما از توانایی های لازم برای پیشبرد اهداف شرکت برخوردار نیستید.

4. به برخی جلسات دعوت نمی شوید

هنگامی که در اداره نشسته اید متوجه می شوید که همکارانتان در حال رفتن به جلسه ای هستند که شما به آن دعوت نشده اید، در این لحظه حتی ممکن است برای مطمئن شدن تقویم کاریتان را هم چک کنید، اما خبری از یادداشت نیست.

در چنین حالتی ممکن است که مدیر تاریخ اخراج شما را هم مشخص کرده باشد و پروژه مطرح شده در آن جلسه بیش از عمر کاری شما در شرکت طول بکشد.

5. فردی با سمت مشابه و تجربه بیشتر استخدام شده است

صبح شنبه که به سرکار می روسد، می بینید که مدیر شرکت فرد جدیدی را به کارکنان معرفی می کند و همه از رزومه برجسته و تجربه بالای او سخن می گویند.

با نگاهی به کارت ویزیت کارمند جدید متوجه می شوید که وی قبلا در سمتی مشابه فعالیت داشته است. در این لحظه شاید فکر کنید که مدیر برای کاهش حجم کاری یک نیروی کمکی را استخدام کرده است.

متاسفانه کمتر مدیری پیدا می شود که حاضر باشد با استخدام یک نیروی جدید هزینه اضافه ای را به شرکت تحمیل کند. صادقانه بگویم یکی از واضح ترین نشانه های اخراج شما، استخدام فردی با مهارت ها مشابه، تجربه بیشتر و احتمالا حقوق بالاتر است.

شرکت با استخدام چنین فردی به شما می گوید که از ساختار و نتایج کنونی راضی نیست و احتمالا مقصر آن شما هستید.

با توجه به نشانه های بالا می توانید از احتمال اخراج شدن خود خبر دارید شوید و با آگاهی از این نکته چند راه در پیش دارید که از این میان می توان به منتظر اخراج ماندن، گفتگوی صریح با مدیر و اطلاع از انتظارات و برنامه های او یا جستجو برای یک شغل جدید اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی