ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل در بند؛ اطلاعیه رگولاتوری در رابطه با آغاز فاز دوم رجیستری

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاعیه‌ای منتشر کرده که از آغاز فاز دوم طرح رجیستری حکایت دارد. با وجود اینکه مسئولین این طرح از جمله وزیر ارتباطات عنوان کرده بودند که هیچ مشکل و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاعیه‌ای منتشر کرده که از آغاز فاز دوم طرح رجیستری حکایت دارد. با وجود اینکه مسئولین این طرح از جمله وزیر ارتباطات عنوان کرده بودند که هیچ مشکل و محدودیتی برای دستگاه‌هایی که تا قبل از روز ۱۴ آذر روشن شود وجود نخواهد داشت، این بیانیه شامل یک محدودیت کلیدی برای مالکان آیفون و آیپد فعال است.

در متن این بیانیه می‌خوانیم‌: «گوشی های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند در صورت تعویض سیم کارت باید در سامانه همتا فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.» همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir سامانه‌ای است که از آن تحت عنوان «سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی» یاد می‌شود و با ورود به آن، می‌توانید لیست موبایل‌های خود را وارد کنید. بر اساس آنچه در این اطلاعیه به چشم می‌خورد، یکی از کاربردهای اصلی سامانه مورد بحث برای کاربرانی است که می‌خواهند موبایلی که در خارج از کشور خریده‌اند را در ایران مورد استفاده قرار دهند.

در مورد کاربرد سامانه همتا در اطلاعیه نوشته شده است: «مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می کنند باید شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند. مسافران پس از دریافت کد فعال سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا ثبت کنند.»

پس از ورود به سامانه همتا، باید از طریق صفحه پایین کدی که دریافت کرده‌اید را وارد کنید تا موبایلی که به کشور آورده‌اید پس از گذشت ۳۰ روز مهلت اولیه، قابلیت ادامه کارکرد داشته باشد:

وزیر ارتباطات در روز چهارشنبه گذشته با حضور در رسانه ملی عنوان کرده بود که از روز ۱۴ آذر، کاربرانی که مایل به خرید موبایل‌های اپل هستند صرفاً دستگاه‌های ثبت شده در شبکه را تهیه کنند و برای افرادی که اکنون از این موبایل‌ها استفاده می‌کنند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. با این حال در اطلاعیه جدید رگولاتوری می‌بینیم که مکانیزمی طراحی شده که برای فروش موبایل اپل یا تغییر سیم‌کارت آنها، باید مراحل فوق را در سامانه همتا طی کرد.

هنوز مشخص نیست که این مکانیزم صرفاً مربوط به موبایل‌های اپل است یا در آینده تمام برندهایی که پیش از اجرای طرح رجیستری فعال شده‌اند و به شکل قاچاق وارد کشور شده‌اند، لازم است تا چنین مراحلی را طی کنند.

این بیانیه تاکید بسیاری بر اطمینان از رجیستر بودن دستگاه پیش از اقدام به خرید دارد و پیشنهاد می‌کند که خریداران بهتر است قبل از خرید، شناسه «IMEI» که بر روی جعبه دستگاه نیز مشهود است را به شماره ۷۷۷۷ پیامک کرده یا از کد دستوری *۷۷۷۷# بهره بگیرند تا از اصالت دستگاه مطمئن شوند: «خریداران حتماً پس از خرید دستگاه، باید فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه بر روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و درصورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده می‌بایست پاسخگو باشد.»

پس از اجرای طرح رجیستری، هر موبایلی خریداری و وارد شبکه می‌کنید تنها با یک سیم‌کارت هم‌خوانی خواهد داشت. (موبایل‌های دوسیم‌کارت دارای دو شناسه IMEI هستند) در نتیجه اگر تصمیم به فروش موبایل گرفتید یا قصد داشتید از سیم‌کارت دیگری روی همان دستگاه بهره بگیرید، لازم است تا فرایند ثبت با سامانه ۷۷۷۷ را مجدد برای سیم‌کارت جدید انجام دهید: «در غیر اینصورت تلفن همراه بر روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.»

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در این بیانیه عنوان می‌کند هیچ هزینه‌ اضافه‌ای پس از اجرای فاز دوم طرح رجیستری نباید از کاربران اخذ شود و در صورت بروز هرگونه مشکل برای کاربران پس از خرید موبایل، افراد می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ مربوط به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس گرفته یا از طریق پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat۱۳۵.ir اقدام کنند.

همانگونه که وزیر ارتباطات هفته گذشته خبر داده بود، فاز دوم طرح رجیستری از فردا ۱۴ آذر ماه برای موبایل‌های اپل آغاز می‌شود و ظرف ۴۵ روز آینده، تمام برندهای موبایل قرار است زیر چتر طرح رجیستری قرار گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه ۳ تا نوت ۸ شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

  • ed.salvatore
    ed.salvatore | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    کلا این طرح با ؟ شروع
    با ؟ ادامه
    و با یه ؟ بزرگ تموم میشه
    ما کلا نفهمیدیم چخبره...فروشنده و وارد کننده و مصرف کننده و بقیه هم نفهمیدن چخبره خود وزیرش هم نفهمیده چخبره فقط فهمیده پول توشه...

  • mahzar
    mahzar | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    یه روز میاد که مردم دیگه میریزن تو خیابون و ایران ازاد میشه

  • mahzar
    mahzar | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    طرح سامانه راندازی پول اقازاده ها

  • Mehdi Rahimi
    Mehdi Rahimi | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    شورشو درآوردن دیگه ? ? ? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی