ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنل LCD یا OLED؛ آینده نمایشگرهای موبایل در دستان کدام فناوری است؟

تلویزیون های CRT (لامپ پرتو کاتدی) محصولاتی انقلابی بودند که چند دهه پس از معرفی، با نمونه های باریک و تخت LCD (کریستال مایع) جایگزین شدند و حالا همین ال سی دی ها هم توسط ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

تلویزیون های CRT (لامپ پرتو کاتدی) محصولاتی انقلابی بودند که چند دهه پس از معرفی، با نمونه های باریک و تخت LCD (کریستال مایع) جایگزین شدند و حالا همین ال سی دی ها هم توسط فناوری جدیدتری به نام OLED (دیود نوری ارگانیک) تهدید می شوند.

بر اساس نظرسنجی ها و آمار موجود از بازار موبایل، پنل های OLED در این حوزه نیز محبوبیت بیشتری دارند اما به دلیل تازگی فناوری، در مدل های محدود و معمولاً پرچمدار عرضه می شوند.

البته سامسونگ در سال 2004 نخستین موبایل مجهز به نمایشگر OLED (رزولوشن 124 در 124) با نام «X120» را به بازار عرضه کرد که این تلفن راه را برای ورود محصولات بیشتری از این دست هموار نمود. با این حال و پس از گذشت 13 سال، بازار تلفن های همراه همچنان تحت سلطه پنل های LCD باقی مانده است.

تعداد مدل های مختلف موبایل بر اساس استفاده از پنل های LCD و OLED

نموداری که مشاهده می کنید تعداد مدل های موبایل های مختلف را نشان داده و تیراژ تولید تلفن در این زمینه به بخش مربوطه از بازار بستگی دارد؛ در واقع مدل های گرانقیمتی مانند آیفون 10 یا پرچمداران سری های اس و نوت سامسونگ از پنل های OLED بهره می برند، در حالی که اکثر میان رده ها و تلفن های اقتصادی با نمایشگرهای LCD به بازار عرضه می شوند.

از طرف دیگر تولید پنل های OLED تقریباً در انحصار سامسونگ بوده (با 95.8 درصد سهم بازار تا سال 2015) و سایر شرکت ها مانند ال جی و کمپانی های چینی نظیر BOE (تأمین کننده احتمالی نمایشگر موبایل Honor V10) در حال تلاش برای افزایش سهم خود از بازار مورد بحث هستند.

پنل های OLED با قابلیت تولید در شکل های مختلف برگ برنده را در دست خواهند داشت

با این وجود نمایشگرهای OLED در حال فراگیر شدن در بازار گجت های الکترونیکی هستند و خصوصاً در زمینه ساعت های هوشمند، اکثر مدل ها از این فناوری استفاده می کنند. در ضمن با رویکرد جدید تولیدکنندگان تلفن های هوشمند و فاصله گرفتن از نمایشگرهایی با شکل مستطیل کامل (آیفون 10، اسنشال فون، لبه های خمیده در پرچمداران سامسونگ و ...) پنل های OLED با قابلیت تولید در شکل های مختلف برگ برنده را در دست خواهند داشت.

اما آیا روزی می رسد که تمام تلفن های هوشمند به پنل های OLED مجهز شوند؟ این امر غیر ممکن نیست، چرا که تکنولوژی مورد بحث در زمینه مصرف انرژی، پردازش رنگ و باریک بودن برتری محسوسی نسبت به فناوری LCD داشته و با افزایش ظرفیت تولید تأمین کنندگان و کاهش قیمت آن، عرصه رقابت را به ال سی دی تنگ تر خواهد کرد.

گفتنی است در آینده امکان تعویض فناوری OLED با تکنولوژی مشابهی تحت عنوان «micro-LED» نیز وجود دارد که با حفظ ویژگی های مثبت OLED و حذف بخش ارگانیک، امکان افزایش نوردهی پنل را میسر خواهد کرد؛ اما در حال حاضر با پیوستن شرکت هایی مانند اپل، هوآوی، ال جی، ایسوس، موتورولا و وان پلاس به جمع تولیدکنندگان تلفن های هوشمند با نمایشگر OLED، می توان گفت که بازار موبایل تا آینده قابل پیش بینی در اختیار این فناوری قرار خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    یه متن در مورد سوختگی نمایشگر، دلایل ایجاد و راه‌های پیشگیری:
    https://www.androidauthority.com/screen-burn-in-801760/

    و اینم ترجمه همون مطلب بالا:
    https://it-planet.ir/1665

  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    ای کاش میشد خودمون انتخاب کنیم صفحه گوشیمون چطور باشه
    من گلکسی نوت ۴ دارم
    گلکسی نوت جدید رو دوست دارم ولی دلم میخواسنت با صفحه lcd داشته باشم
    برا کسی که گوشی که میگیره میخواد چندین سال نگه داره
    اینکه سایه میوفته رو صفحه واقعا ناراحت کنندست
    ۴ تومن پول گوشی میدی و بعد دو سال صفحه داغون میشه و کیفیت اول رو ندره

  • فرزاد
    فرزاد | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    oled

  • | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    تجربه ۵ سال کار با AMOLED رو دارم.
    سه سال سامسونگ Wave S8500 و الانم نزدیک ۲ ساله نوت ۴.
    مشکل سایه توی ویو شدیدتر بود، به طوری که آیکون‌های ثابت و مثلا ساعت و ... کاملا توی تمام تصاویر مشهوده.
    این اواخر که اثر تمام حروف و آیکون‌ها روی تصویرِ بعدی به مدت چند ثانیه باقی می‌موند و کم‌کم محو می‌شد.
    انتظار داشتم نوت ۴ اینجوری نشه و سعیم بر این بود که نذارم یک تصویر تکراری به مدت طولانی روی صفحه بمونه، ولی خوب بعد دو سال الان قسمت نوتیفیکیشن بار دچار تغییر رنگ شده، به طوری که اگر یک رنگ به صورت تمام صفحه و یک‌دست نشون داده بشه، اون قسمت رنگ تا حدودی متفاوت رو نمایش میده.
    هرچند قبول دارم شدت این مشکل به نسبت پنل‌های چند سال پیش خیلی کمتر شده.
    حالا به نظر میاد دوستانی که منفی میدن تجربه این مورد رو نداشتن (شاید زود به زود و در مدت کمتر از یک سال گوشیشونو تعویض می‌کنن)
    با وجود این ‌که خود شرکت سامسونگ هم به این مشکل واقفه و دائم سعی بر بهبود پنل‌هاش داره.
    حتی اپل هم در آیفون X این مشکل رو تایید می‌کنه و گفته در ios 11 راهکار‌هایی برای پیشگیری از این موضوع قرار داده!

    http://digiato.com/article/2017/09/11/%d8%ac%d9%84%d9%88%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-ios-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d9%88%d8%ae%d8%aa%d9%86-%d9%be%db%8c%da%a9%d8%b3%d9%84-%d9%87%d8%a7/

    • pishva
      pishva | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

      حرفاتون کاملا درسته، مشکل هنوزم هست بنده اس 8 پلاس داشتم ماه پیش بخاطر سایه انداختن در پاییین صفحه نمایش مجبور شدم بفروشمش(محل دکمه های مجازی) کیفیت صفحه اولد ها خوبه ولی ارزش نداره بعد چند وفت سایه بیوفته

    • HasanHoseinPoor
      HasanHoseinPoor | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

      نوت ۴ منم همین مشکل رو داری هی دی بازی میکردم علائمش سایه انداخته
      کیبورد گوشیم هم سایه انداخته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی