ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان روش سریع تری را برای اندازه گیری شدت زلزله یافته اند

بروز زلزله اتفاقی است که هنوز راه حل دقیق و اثبات شده ای برای پیش بینی آن وجود ندارد، با این حال اندازه گیری دقیق شدت آن نیز مسئله ایست که معمولاً تا چند ساعت ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

بروز زلزله اتفاقی است که هنوز راه حل دقیق و اثبات شده ای برای پیش بینی آن وجود ندارد، با این حال اندازه گیری دقیق شدت آن نیز مسئله ایست که معمولاً تا چند ساعت پس از وقوع زلزله طول کشیده و معمولاً رقم اعلام شده در لحظات اولیه، با مقدار دقیق اختلاف دارد.

به عنوان مثال در زلزله سال 2011 ژاپن که منجر به بروز سونامی شد، مراکز لرزه نگاری شدت زلزله را در ابتدا 7.9 ریشتر اعلام کردند که 3 ساعت بعد از زمین لرزه و پس از جمع آوری داده ها و تکمیل محاسبات، عدد اعلامی به 9.1 ریشتر افزایش یافت.

اما حالا دانشمندان روش جدیدی را توسعه داده اند که در مقایسه با متد اندازه گیری امواج لرزشی، از دقت و سرعت بالاتری برخوردار بوده و می تواند شدت زلزله را تنها در چند دقیقه پس از وقوع آن با دقت اندازه گیری کند.

گرانش زمین در محل وقوع زلزله دچار نوسان می شود

در روش مورد بحث پژوهشگران با ثبت تغییرات گرانش زمین در محل وقوع زلزله، که به دلیل جا به جایی جرم زیادی از مواد در پوسته و گوشته زمین به وجود می آید، امواج گرانشی حاصل را از فاصله 1 تا 2 هزار کیلومتری از مرکز زمین لرزه مورد بررسی قرار داده و شدت آن را محاسبه می کنند.

جالب است بدانید که امواج گرانشی مورد اشاره با سرعت نور (300 هزار کیلومتر در ثانیه) حرکت می کنند که بسیار سریع تر از امواج لرزشی ناشی از زلزله بوده و امکان محاسبه شدت زمین لرزه را در زمان کمتری فراهم می کنند.

گفتنی است روش جدید که توسط تیمی از دانشگاه های «Diderot» فرانسه و «Caltech» آمریکا توسعه یافته، فعلاً برای زلزله های بزرگ تر از 8.5 ریشتر کاربرد داشته و گام بعدی تیم پژوهشی، استفاده از این روش برای زلزله های کوچک تر و در زمان کمتر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی