ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هفته عجیب و کابوس وار برای تیم نرم افزاری اپل

مهندسین اپل هفته کابوس واری را پشت سر گذاشتند. ماجرا از آنجا آغاز شد که سه شنبه هفته گذشته آسیب پذیری عجیب و خطرناک مک او اس در شبکه اجتماعی توییتر سر و صدا به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

مهندسین اپل هفته کابوس واری را پشت سر گذاشتند. ماجرا از آنجا آغاز شد که سه شنبه هفته گذشته آسیب پذیری عجیب و خطرناک مک او اس در شبکه اجتماعی توییتر سر و صدا به پا کرد. این باگ در نسخه «های سیرا» سطح دسترسی ادمین را بدون نیاز به رمز عبور برای همه فراهم می ساخت.

اپل توانست کمتر از 24 ساعت پس از انتشار عمومی این آسیب پذیری، آپدیت ویژه ای را برای رفع آن منتشر سازد اما وجود ایرادی به این اندازه خطرناک و خجالت آور در سیستم عامل macOS واقعاً جای تعجب داشت. سخنگوی اپل در این رابطه گفت:

امنیت یکی از اولویت های اصلی ما در تمام محصولات اپل است که متأسفانه در این نسخه از macOS با مشکل روبرو شده. ما عمیقاً شرمساریم و از تمامی کاربران مک عذرخواهی می کنیم، هم برای وجود آسیب پذیری و هم به خاطر نگرانی ایجاد شده به واسطه آن. لیاقت مشتریان ما بیشتر از اینهاست. ما در تلاشیم تا از طریق بازبینی فرایند توسعه نرم افزار، از بروز چنین مشکلاتی در آینده جلوگیری کنیم.

ولی موضوع به همین جا ختم نشد و به تدریج مشکلات دیگری رخ نمودند. نصب بسته امنیتی فوق باعث شد تا بسیاری از کاربران در احراز هویت یا اشتراک گذاشتن فایل با دیگران به مشکل برخورد کنند و اپل مجبور شد راهنمای دیگری را برای روش رفع این مسئله منتشر سازد.

اپل فراموش کرد پچ امنیتی را به آپدیت اخیر مک او اس اضافه کند

اپل به قدری در انتشار این پچ امنیتی عجله داشت که فراموش کرد آن را در آپدیت 10.13.1 مک او اس های سیرا جای دهد و به همین دلیل، کاربرانی که پس از نصب بسته امنیتی اقدام به آپدیت سیستم عامل مک کرده بودند، بازگشت باگ دسترسی ادمین را مشاهده کردند. حتی نصب مجدد بسته امنیتی هم کافی نبود و این دسته از کاربران باید ابتدا مک را ریستارت کرده و سپس دوباره این پچ را نصب می کردند.

علاوه بر مشکلات مک او اس، کاربران iOS هم هفته عجیبی را تجربه کردند. باگ iOS 11 تعداد زیادی از آیفون ها را رأس ساعت 12:15 بامداد دوم دسامبر از کار می انداخت و همین موضوع باعث شد اپل برخلاف زمان بندی همیشگی، آپدیت iOS 11.2 را به سرعت برای تمام کاربران منتشر کند.

با توجه به موارد فوق می بینیم که طی کمتر از یک هفته، اپل با پنج مشکل نرم افزاری اساسی در سیستم عامل های macOS و iOS مواجه بوده که در تاریخ این کمپانی بی سابقه است. به نظر می رسد این شرکت با افزایش تعداد کاربران، در تأمین نیازهای اساسی آنها مشکل دارد.

اینها در حالیست که اپل هم اکنون بیش از 1 میلیارد کاربر iOS را در سرتاسر جهان در اختیار دارد و هر ایراد جزئی می تواند میلیون ها کاربر را تحت تأثیر قرار دهد. فعلاً که اهالی کوپرتینو توانسته اند مشکلات این چند روز را حل کنند، اما ادامه یافتن این روند شتاب زده و ناکارآمد می تواند اعتبار آنها را در درازمدت زیر سؤال ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه ۳ تا نوت ۸ شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی