ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کاهش گازهای گلخانه ای؛ نتیجه جهانی استفاده از خودروهای برقی

براساس یک اقدام تحقیقاتی که به تازگی موسسه تحقیقات حمل و نقل میشیگان (UMTRI) انجام داده است، انتشار گازهای گلخانه ای که به صورت غیر مستقیم به خودروهای تمام الکتریکی مرتبط است بسته به کشوری ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

براساس یک اقدام تحقیقاتی که به تازگی موسسه تحقیقات حمل و نقل میشیگان (UMTRI) انجام داده است، انتشار گازهای گلخانه ای که به صورت غیر مستقیم به خودروهای تمام الکتریکی مرتبط است بسته به کشوری که خودروی برقی مورد نظر در آن مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است. این گازهای مضر زمانی منتشر می شوند که نیروگاه های برقی در حال تولید انرژی مورد نیاز خودروهای الکتریکی هستند.

این مطالعه در جهت ارزیابی نسبی انتشار گازهای گلخانه ای در وسایل نقلیه الکتریکی مجهز به باتری و خودروهای قدیمی درون سوز در کشورهای مختلف جهان انجام شده است.
گفته می شود که هدف از انجام آن اثبات این نکته است که میزان انتشار این گازهای گلخانه ای ارتباط نزدیکی با منابع تولید کننده برق کشور های مختلف دارد. البته لازم به ذکر است در هر کشور از ترکیب منابع متعدد و متفاوت سوختی برای تولید انرژی برق استفاده می شود.

 

نقشه رنگی از کشورهایی که تامین انرژِی مورد نیاز خودروهای برقی در آن ها با یک هزینه برابر صورت میگیرد.

به طور کلی و با توجه به اطلاعاتی که در دسترس است، وسایل نقلیه الکتریکی ای که از باتری برخوردار اند (BEV) در 122 کشور از 141 کشور پاک محسوب شده و انتشار گازهای گلخانه ای را تشدید نمی کنند. در 19 کشور باقیمانده، نیروگاه های برقی که ذغال سنگ می سوزانند، میزان گازهای گلخانه ای موجود در هوا را افزایش می دهند.

در ادامه با ما همراه تا برخی دیگر از نتایج این تحقیق را مرور کنیم.
در کشور آلبانی (که همه انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را در نیروگاه ها از طریق آب تولید می کند) میانگین انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با وسایل نقلیه الکتریکی 0.05 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است. (5,100.0 MPGghg)
در کشور بوتسوانا و شهر جبل الطارق که 100 درصد برق مصرفی از طریق سوزاندن زغال سنگ و نفت تامین می شود به ازای هر 100 کیلومتر میانگین انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با وسایل نقلیه الکتریکی به 8.1 لیتر نیز می رسد. (29.0 MPGghg)
در ایالات متحده به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر توسط وسایل نقلیه الکتریکی 4.2 لیتر گاز گلخانه ای (55.4 MPGghg) وارد هوا می شود. میزان انتشار گاز گلخانه ای که در این کشور برای سال 2025 در نظر گرفته اند نزدیک به عدد گفته شده و چیزی در حدود 4.32 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.
درکشور چین به ازای هر 100 کیلومتر میانگین انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با وسایل نقلیه الکتریکی 5.9 لیتر است. (40.0 MPGghg)
میانگین جهانی این مفهوم 4.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است که معادل 51.5 MPGghg می شود.

داده ها و اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق از سوی آژانس بین المللی انرژی (داده های مربوط به نحوی تولید سوخت) واتحادیه دانشمندان نگران (اطلاعات مربوط به مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای) تامین شده است.
در هر کشور خودروهای برقی (مجهز به باتری) و خودروهای درون سوز در دو گروه جدا دسته بندی شده و سپس با در نظر گرفتن یک میزان مشابه از انتشار گاز های گلخانه هزینه مربوط به تامین انرژی آن ها محاسبه شده است.

این محاسبات نشان داده است که خودروهای درون سوز اگر بخواهند گاز های گلخانه ای را به میزان کمتری نسبت به خودروهای برقی (مجهز به باتری) منتشر کنند باید از نظر اقتصادی بهای بیشتری را بپردازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی