ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استخراج بیت کوین انرژی می بلعد و اثرات گلخانه ای آن در حال افزایش است

احتمالا شما هم سال ها است که پدیده ای به نام بیت کوین را چون پیچیده و بعید به نظر می رسد نادیده گرفته اید. اما اگر به آینده ای که دنیا فراتر از سوخت ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

احتمالا شما هم سال ها است که پدیده ای به نام بیت کوین را چون پیچیده و بعید به نظر می رسد نادیده گرفته اید. اما اگر به آینده ای که دنیا فراتر از سوخت های فسیلی می رود علاقه مند هستید، همگی باید دقت بیشتری به خرج دهیم.

هفته پیش، بهای یک بیت کوین از مرز 10 هزار دلار برای اولین بار گذشت. طی چند روز بعدی قیمت به 12 هزار دلار رسید و حالا مرز 15 هزار دلار را هم رد کرده است. اما اوایل امسال، هر بیت کوین کمتر از 1000 دلار قیمت داشت.

اگر یک بیت کوین 100 دلاری در سال 2011 خریداری کرده بودید، ثروت شما امروز 4 میلیون دلار بود. در خبرها و اینترنت خوانده اید که مردم در آن سال های با بیت کوین خریدهایشان را انجام می دادند یا برای دوستانشان شام می خریدند. حالا تصور کنید همان فرد اگر پولی که بابت شام یک شب پرداخته را نگه می داشت، احتمالا حالا می توانست یک خانه بزرگ خریداری کند.

چنین افزایش قیمتی ناگهانی بسیار حیرت انگیز است، اما بیت کوین ساخته نشده تا وسیله ای برای سرمایه گذاری باشد. خالقانش تصور می کردند که بیت کوین قرار است جایگزین پول واقعی شود و تراکنش های کاملا امن و ناشناس از طریق آن انجام پذیرد.

اما آنچه که آن ها متوجه نشدند این بود که کامپیوترهای شبکه پشت بیت کوین یک روز چقدر می توانند انرژی مصرف کنند. به بیان ساده تر، بیت کوین از هدف اصلی اش یعنی تراکنش های سریع به دور از سوخت های فسیلی فاصله گرفته و این تازه شروع راه است. با در نظر گرفتن اثر گلخانه ای که ایجاد می کند، بیت کوین یک اتفاق ناخوشایند است و هر روز هم بدتر می شود.

ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت کوین یک سرویس منحصر به فرد ارائه می دهند: تراکنش های مالی که هیچ نیازی به دولت ها، ادارات و بانک ها ندارد. دِرِک تامسون از آتلانتیک، بیت کوین را یک «تکنولوژی هوشمندانه و به طور بالقوه انقلابی» می خواند که کل اقتصاد می تواند روی آن سوار شود. در واقع یک چیزی معادل اینترنت در دنیای اقتصاد. حتی برخی می گویند که بیت کوین یک روزی دلار آمریکا را نیز منسوخ می کند.

اما خیزش بیت کوین در دوره خاصی از تاریخ بشر رخ می دهد. بشر دهه ها از مقابله و مبارزه با تغییرات اقلیمی عقب افتاده و هر اقدامی باید سنجیده صورت پذیرد ولی در مورد بیت کوین، چنین ملاحظاتی انجام نمی گیرد.

تراکنش های مالی دیجیتال در دنیای واقعی هم بهایی دارند. رشد غیر قابل تصور ارزهای رمزنگاری شده نیاز مبرمی به کامپیوترها نیز ایجاد کرده است. با رشد بیت کوین، مسئله های ریاضی که یک کامپیوتر باید برای استخراج حل کند سخت و سخت تر می شود.

امروز، هر تراکنش نیازمند انرژی مورد نیاز 9 خانه در ایالات متحده برای یک روز است و استخراج کنندگان روز به روز کامپیوترهای بیشتری را به کار می گیرند. در حال حاضر، جمع کل مصرف شبکه استخراج بیت کوین 100 هزار برابر بیشتر از انرژی مورد نیاز 500 ابر کامپیوتر سریع در جهان است.

کل انرژی مصرف شده این شبکه از سخت افزار عظیم است: تقریبا 31 تراوات ساعت در هر سال. بیش از 150 کشور در دنیا هستند که سالانه کمتر از این مقدار انرژی مصرف می کنند. و این شبکه سیری ناپذیر در حال افزایش مصرف انرژی اش با سرعت 450 گیگاوات بر ساعت است.

این مصرف هولناک، انرژی را از سراسر جهان به داخل می کشد در حالی که می توانست صرف شارژ خودروها و برق رسانی به خانه ها شود ولی همگی به مزارع استخراج بیت کوین رفته. در ونزوئلا، حالا که استخراج بیت کوین سرعت گرفته، بسیار از مناطق با کمبود برق و قطعی های پی در پی مواجه هستند.

بزرگترین معدن بیت کوین اما در چین است، جایی که یکی از ارزان ترین منابع انرژی بدون کربن مورد استفاده قرار می گیرد. حتی یکی از دارندگان خودرو تسلا تلاش کرد تا سیستمی در داخل ماشین خود داشته باشد تا از برق مجانی جایگاه های شارژ عمومی نیز بتواند استفاده کند.

تا چند ماه دیگر، انرژی مورد مصرف توسط شبکه های گسترده استخراج بیت کوین با قدرت بیشتری انرژی می بلعد و با توجه به محدودیت منابع تولید انرژی تجدید پذیر، فشار بیشتری به منابع طبیعی و سوخت فسیلی می آید و اثر گلخانه ای بیشتری را شاهد هستیم. طبق آمار، تا جولای 2019 شبکه بیت کوین انرژی مورد نیازش از انرژی مورد نیاز کل ایالات متحده بیشتر خواهد شد و تا فوریه 2020، میزان انرژی مورد نیاز معادن بیت کوین برابر با انرژی مورد نیاز کل دنیا خواهد شد.

همین حالا چندین اصلاحات متنوع در حال ایجاد است تا تراکنش ها نیاز به قدرت پردازشی کمتری داشته باشد. با این حال، کاهش هزینه استخراج بیت کوین سبب جذب افراد بیشتری خواهد شد و هزاران نفر دیگر نیز به این شبکه می پیوندند.

این یک مسیر کاملا ناپایدار است و باید توقفی برای آن در نظر گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • arman90
    arman90 | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    چه قیمتی پیدا کرده!! آقا من خودم تونستم با روش سايت https://goo.gl/1ZHmjQ مقدار 0.8 بيت کوين بدست بيارم، ميدونم سخته و رو اعصاب روشش ولي با توجه به روند پيشرفت قيمت بيتکوين مطمعنم ارزش داره و هر روز داره قيمتش ميره بالا خواستيد شما هم يه تست کنيد ، متاسفانه پولمون هر روز کم ارزش تر داره ميشه شايد با افزايش قيمت بيت و دلار بشه يه چي درآورد از اين راه!

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    فکر کنم تا سال 2023 کل بیت کوین ها استخراج و تموم میشن؛ تا اون موقع هم که احتمالا قوانینی در مورد سایر پول های دیجیتال در حوزه ی انرژی وضع بشه

  • Coffee
    Coffee | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    https://www.zoomit.ir/galaxy-note-8-campaign/?code=6487C098
    سامسونگ یه مسابقه جذاب برگزار کرده که شرکت توش مجانیه و همه می‌تونن شرکت کنن. شما باید به سوالات معلومات عمومی پاسخ بدید تا یکی از سه برنده‌ی گوشی پرچمدار گلکسی نوت 8 بشید. پیشنهاد می‌‌کنم حتما تو مسابقه شرکت کنید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی