ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی پژو 508 ایران خودرو؛ تجربه رانندگی، نکات مثبت و منفی

پیش از بررسی پژو 508 بد نیست نگاهی به پیشینه درخشان پژو در ساخت خودروهای موفق خانوادگی داشته باشیم. چند دهه قبل پژو با محصولات سایز متوسط خود بر سگمنت سدان های خانوادگی (کلاس D) ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

پیش از بررسی پژو 508 بد نیست نگاهی به پیشینه درخشان پژو در ساخت خودروهای موفق خانوادگی داشته باشیم.

چند دهه قبل پژو با محصولات سایز متوسط خود بر سگمنت سدان های خانوادگی (کلاس D) حکم رانی می کرد. پژو 404 504 و 505 که در دهه 60 و 70 و 80 میلادی انتخاب های درستی در بازار به شمار می آمدند و در بسیاری از نقاط جهان از محبوبیت بالایی برخودار بودند.

.

پس از آن پژو با مدل معروف 405 پای به ایران گذاشت و این بار این خودرو در تیراژ بسیار بالا به تولید رسید. پژو 405 در اوایل دهه 70 شمسی آمد اما هیچ وقت خط تولید ایران خودرو را ترک نکرد و پایه گذار اولین خودروی موسوم به ملی ما یعنی سمند نیز شد.

پژو 405 توانست در سال 1988 میلادی خودروی برگزیده بازار اروپا لقب بگیرد و جز آخرین خودروهای پژو است که رنگ بازار آمریکا را به خود دیده است، در واقع کارشناسان مارکتینگ یکی از دلایل خروج پژو از بازار آمریکا را شکست سنگین 405 در این کشور می دانند.

در حال حاضر تنها خط تولید پژو 405 و مشتقات آن همچون پژو پارس و مدل های جدیدتر سمند، در کشور ما قرار دارد و به قطع یکی از نا ایمن ترین خودروهای تولید انبوه در جهان به حساب می آید.

پژو 405 در اواسط دهه 90 میلادی با مدل 406 جایگزین شد که هیچ وقت رنگ بازار ایران را به خود ندید و سپس 407 از راه آمد که چندی نیز توسط ایران خودرو به صورت وارداتی عرضه شد که البته چیزی جز شکست برای ایران خودرو نداشت.

حال پس از برجام که روابط بین ایران خودرو و شرکت مادر بهبود یافته، پژو 508 به عنوان اولین محصول وارداتی پسا برجامی عرضه می شود. در واقع

ایران تنها بازاریست که یک مدل واحد در جدیدترین نسخه و نسخه ما قبل تاریخش به صورت هم زمان به فروش می رسد.

اخیرا فرصتی دست داد تا به بررسی جدیدترین نسل این مدل بپردازیم. مدلی که سال آینده با نسل جدید بازنشسته خواهد شد اما ایران خودرو پژو 405 را تا اواسط سال 97 شمسی پیش فروش می کند و ظاهرا هیچ برنامه جدی ای برای خارج کردن آن از خط تولید ندارد.

قبل از آغاز قرن 21 میلادی، پژو در کلاس خودروهای سدان موفقیت های بسیار بزرگی را کسب کرد و همیشه تجربه رانندگی آن زبان زد بود. امروزه اما فروش سدان هایی همچون پژو 508 تبدیل به معضلی اساسی برای شرکت های تولید کننده شده و عموم خریداران به سراغ کراس اورهای سایز کوچک می روند.

این مسئله در بازار اروپا بیش از هر بازار دیگری مشاهده می شود. به طور مثال رنو سدان جدید خود یعنی تلیسمان را در بازار انگلیس و استرالیا عرضه نمی کند زیرا اکثر خریداران به دنبال خودروهای کراس اور هستند.

پژو در سال 2010 این خودرو را با مدل 2011 روانه بازار کرد و گرچه توانست در مدت کوتاهی به فروش سالیانه 1100 دستگاهی برسد اما پس از مدتی با افت فروش شدیدی مواجه شد و حتی نمونه های کاربردی تر و محبوب استیشن (در بازار اروپا) نیز با مشکل فروش مواجه شدند.

پژو حدود 3 سال قبل و برای سال 2015 تصمیم گرفت تا دستی به سر روی این خودرو بکشد و آن را در نمونه فیس لیفت روانه بازار کند

همین مدل فیس لیفت نیز حالا در ایران عرضه شده است، اما با توجه به اینکه 508 از  اواخر سال 2010 بر روی خط تولید قرار دارد، به نظر می رسد که به زودی شاهد تغییر نسل این مدل خواهیم بود.

پژو 508 با طولی معادل 4.79 متر و عرض 1.8 متر و ارتفاع 1.45 متر یک سدان سایز متوسط محور محرک جلو محسوب می شود. 508 در 4 سایت تولیدی پژو در فرانسه، چین، مالزی و نیجریه تولید می شود.

در مدل فیس لیفت جلو پنجره به حالت افقی در آمده و آرم شیرنشان پژو در مرکز آن قرار گرفته است. چراغ های LED سه بخشی جلو و مه شکن های گرد کوچک قرار گرفته در دو طرف سپر، روحی تازه به این شیر کهنه کار داده است. پژو سعی کرده با استفاده از خطوط نرم اما قدرتمند زبان طراحی فرانسوی را به مخاطب خود ارائه کند.

نمای عقبی با این که از چراغ های LED ایستاده همانند پنجه شیر بهره مند می برد اما همچنان آن گیرایی مورد نظر را ندارد و ناهماهنگی در طراحی این بخش دیده می شود. چراغ های LED ایستاده سه بخشی تا حدی نیز به چیدمان چراغ های نسل آخر فورد موستانگ شبیه است.

چرخ های 18 اینچی با لاستیک های به نسبت گوشتی می توانند سواری نرم تری به نسبت چرخ های 19 اینچی را عرضه کنند.

در بخش طراحی داخلی پژو سعی کرده تا جای ممکن آن را مدرن کند. پژو به این منظور از یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی استفاده کرده اما عملا طراحی داخلی 508 حرفی در مقابل نسل جدید پژو ها که با زبان طراحی iCockpit روانه میدان شده اند ندارد و این مسئله در مقابل رقبای آن نیز تکرار می شود.

طراحی داخلی به زبان آی کاکپیت پژو

فرمان خودرو کمی بزرگ به نظر می رسد و در نبود سیستم آی کاکپیت دکمه های زیادی نیز در جای جای کابین به چشم می خورد. طراحی پشت آمپر و دکمه های قرار گرفته در بین آن ها نیز قدیمی جلوه می کنند که البته تمامی این مسائل ناشی از قدیمی بودن طراحی اولیه کابین است که قبل از سال 2011 مربوط می شود.

در کنسول مرکزی تا جای ممکن دکمه به کار رفته است و جایگاه نگه دارنده لیوان نیز که دقیقا در زیر صفحه نمایش لمسی قرار گرفته به راحتی کار با صفحه نمایش را مختل می کند که نشان دهنده عدم تطابق طراحی است.

دکمه استارت و ترمز دستی برقی در سمت چپ فرمان قرار گرفته که مشکلات ارگونومیکی پژو 508 را تکمیل می کند، حتی جایگاه بد دستگیره های در نیز می تواند در بار اول شما را دچار مشکل کند. البته کیفیت چرم به کار رفته در کابین و همینطور دقت مونتاژ قطعات در کنار هم خوب ارزیابی می شوند و در حد اندازه های یک سدان اروپایی است.

همانطور که از شهرت پژو انتظار می رود، صندلی ها نیز راحت هستند و به خوبی شما را در خود نگه می دارند. فضای صندلی های عقبی نیز مناسب ارزیابی می شوند. فضای صندوق عقب نیز معادل 500 لیتر است که رقمی مناسب در این کلاس به حساب می آید.

امکانات رفاهی و آپشن های پژو 508

از امکانات شاخص پژو 508 عرضه شده در ایران که از نوع GT-LINE است می توان به سانروف، هدآپ دیسپلی، شیفتر پشت فرمان، سیستم ورود بدون کلید، گرمکن صندلی های جلو، ماساژور راننده، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع 4 کاناله، سیستم صوتی با 8 اسپیکر، سیستم استارت/استاپ و...اشاره کرد.

مشخصات فنی پژو 508

در بخش قوای محرکه پژو 508 از موتور مشترک با دیگر محصولات گروه PSA، بهره می برد. موتور THP165 که در پژو 2008 و همینطور محصولات برند DS نیز دیده می شود. این موتور با حجم 1.6 لیتری توربوشارژ شده توانایی تولید حداکثر قدرت 163 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متری را دارد که در این کلاس رقابتی به نظر می رسد.

البته بر روی کاغذ خودروهایی مانند رنو تلیسمان (190 اسب بخار)، کمری هایبرید (200 اسب بخار)، سوناتا هایبرید (195 اسب بخار) سوناتا و اپتیما معمولی (174 اسب بخار) همگی از 508 قدرتمند تر هستند، اما در میدان عمل با توجه به توربو بودن پیشرانه 508، این مدل می تواند در حد و اندازه های نزدیک به تلیسمان و سوناتا هایبرید ظاهر شود.

جعبه دنده EAT6 که یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین است وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله موسوم به مولتی لینک مستقل است. طبق ادعای پژو این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 8.9 ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز در حدود 7 لیتر اعلام شده است.

در صورت استفاده از جا لیوانی، بخشی از دید و دسترسی به صفحه نمایش مختل می شود.

تجربه رانندگی با پژو 508

با قرار گیری در پشت فرمان برقی- هیدرولیکی 508 اولین موردی که جلب توجه می کند فرمان خودرو است. پژو فرمان خود را با سنگینی شبیه سازی شده براساس عملکرد موتور برقی طراحی کرده  و به همین دلیل عملا ارتباط خاصی بین محور جلو و فرمان خودرو وجود ندارد و احساس دقیقی از تجربه رانندگی را به دستان شما منتقل نمی کند.

به صورت دائمی موتور برقی در حال افزایش یا کاهش مقاومت فرمان است. برای مثال در زمانی که می خواهید خودرو را پارک کنید به جای این که از مقاومت فرمان کاسته شود، فرمان سنگین می شود که می تواند به مقدار بسیار زیادی راننده را به دردسر بیاندازد.

چرخ های 18 اینچی میشلن با سایز 235/45 نیز سواری نرمی را عرضه می کنند اما کمی کوبش در حین گذر از دست انداز ها احساس می شود که البته در مقایسه با رنو تلیسمان چندان آزار دهنده نیست.

موتور پژو 508 گشتاور خوبی را تولید می کند و شتاب گیری نرمی دارد اما جعبه دنده هماهنگی کاملی با موتور را ندارد و به نظر می رسد ضریب دنده های غلط برای آن انتخاب شده است.

این موضوع وقتی بیشتر مشخص می شود که گیربکس 6 سرعته و نسبتا قدیمی 508 را رو در روی گیربکس 7 سرعته دوبل کلاچ تلیسمان یا جعبه دنده سوناتا هیبرید و کمری هیبرید قرار دهید.

پدال های شیفتر پشت فرمان نیز با این که حس و حال اسپرتی دارند اما عکس العمل تند و تیزی از خود نشان نمی دهند و شاید پس از مدتی رانندگی با آن ها به حالت اتوماتیک باز گردید.

پژو 508 یک سدان اروپایی است و به همین دلیل به راحتی از پس جاده های طولانی بر می آید و صندلی های راحت و نگه دارنده کمر آن به خوبی از خستگی راننده می کاهد. در بحث هندلینگ نیز 508 را نمی توان یک انتخاب درجه یک توصیف کرد و بادی رول (حرکت گهواره ای بدنه) با توجه به نرمی نسبی سیستم تعلیق در آن مشاهده می شود.

قیمت و شرایط بازار

پژو 508 وارداتی به کشورمان از حال و روز چندان مناسبی در بازار خرید و فروش برخوردار نیست و از جمله خودروهای ضرر ده و دارای افت قیمت در بازار محسوب می شود.

یکی از دلایل این مشکل، فروش مدل مربوط به سال قبل یعنی 2016 در سال 2017 بود. این مسئله باعث شد تا حس اعتماد بیش از پیش در بین اذهان عمومی از ایکاپ سلب شود به شکلی که علیرغم قیمت گذاری 180 میلیونی برای این خودرو، حالا در بازار شاهد فروش مدل های صفر کیلومتر با رقم هایی در محدوده 173 الی 178 میلیون تومان هستیم که از استقبال سرد مشتریان از 508 حکایت می کند.

همچنین با توجه به شرایط عجیب و غیر قابل پیش بینی بازار خودروهای وارداتی و سابقه بد ایران خودرو در عرضه خودروهای وارداتی پژو، بسیاری از مشتریان از بیم تکرار شدن ماجرای پژو 407 و سوزوکی کیزاشی (که تنها در قالب یک محموله در ایران عرضه شدند) از خرید پژو 508 خودداری می کنند.

از سوی دیگر پژو 508 در مقابل رقبای بسیار قدرتمندی همچون رنو تلیسمان، کیا اوپتیما، هیوندای سوناتا و به زودی فولکس واگن پاسات قرار خواهد گرفت و با توجه به این که نسل جدید آن سال آینده از راه می رسد نمی توان آن را با محصولات جدید دیگر برندها مقایسه کرد.

در هر صورت 508 همچنان با توجه به سطح امکانات خوب و برند مشهور خود نقش یک سدان راحت اروپایی را به خوبی بازی می کند اما در زمانی که قاعده بازی در سگمنت D عوض شده، جایگاه چندان مطلوبی نخواهد داشت و باید منتظر نسل جدید آن باشیم.

گرچه طبق تجربه بدست آمده ظاهرا پژو فعلا برنامه ای برای عرضه محصولات جدید تر در ایران را ندارد، برای مثال برخلاف انتظار از نمایش کراس اوور محبوب 3008 در نمایشگاه خودرو تهران خبری نبود. از این رو باید منتظر ماند و دید که پس از فروش رفتن محموله فعلی پژو 508 که پیش از بسته شدن ثبت سفارش به ایران وارد شده اند، برنامه ایکاپ برای ادامه عرضه یا عدم عرضه این مدل چه خواهد بود.

مزایا
  • نرمی سیستم تعلیق، قیمت رقابتی در مقایسه با سایر خودروهای همکلاس، اشتراک فنی با سایر محصولات پژو و دی اس، کابین بزرگ و راحت
معایب
  • احتمال تغییر نسل در سال 2018، نامشخص بودن شرایط عرضه در سال 2018، تکنولوژی قدیمی گیربکس نسبت به رقبا، حساسیت پیشرانه نسبت به کیفیت سوخت، دقت اندک فرمان، قدیمی بودن طراحی ظاهری و داخلی، افت قیمت در بازار فروش
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    دزدی از این آشکارترم مگه میشه
    بازم ملت هیچی نمیگنو میرن میخرن

  • sd
    sd | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    دقت کردین هرچقدر ملت ایران بیشتر اعتراض میکنه ولی بازم ایرانخودرو ساپا شیرشون در قید این ملت نیست به شخمشونم نمیگیرن ملت بیچاره رو

  • Bazikhor
    Bazikhor | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    اینم آشغاله، مخصوصا طراحی داخلیش

  • Erfan Moti
    Erfan Moti | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    خلایق هرچه لایق

  • | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    واردات رو هم روز‌به‌روز سخت‌تر می‌کنن تا بلکه بتونن این ماشینایی که براشون برنامه‌ی سی‌ساله‌ی تولید ریختن رو بفروشند!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی