ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کوچکترین تابلوی مونالیزا جهان با رشته های DNA ساخته شد

تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی برخلاف آنچه بسیاری تصور می کنند آنقدرها بزرگ نیست و ارتفاعی 76 سانتی متری دارد، اما محققان کالتک (موسسه فناوری کالیفرنیا) دست به خلق تابلویی زده اند که مونالیزای اصلی در ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی برخلاف آنچه بسیاری تصور می کنند آنقدرها بزرگ نیست و ارتفاعی 76 سانتی متری دارد، اما محققان کالتک (موسسه فناوری کالیفرنیا) دست به خلق تابلویی زده اند که مونالیزای اصلی در برابر آن بسیار عظیم الجثه به نظر می رسد. این محققان با استفاده از دی ان ای، کوچکترین تابلوی مونالیزا در جهان را ساخته اند.

مونالیزای کالتک، طولی برابر با چند صد نانومتر دارد و تقریباً با یک باکتری اشریشیا کُلی برابری می کند؛ لبخند نمادین ژوکوند هم تنها 100 نانومتر است. محققان برای خلق این اثر، از متد «اریگامی» دی ان ای استفاده کرده اند که در واقع رشته های ژن را تا کرده و به شکل خاصی در می آورد.

مونالیزای محققان کالتک به مربع های کوچکی که در کنار یکدیگر قرار دارند تقسیم شده و هر یک از این مربع ها، یک رشته دی ان ای هستند که ساختارشان دستکاری شده است. بعد از این، کافی است که رشته ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند و این کار با قرار دادن هر رشته در تیوب تست انجام می شود. بعد از قرار دادن مربع های 4x4، 2x2 و در نهایت 8x8 کنار یکدیگر، مونالیزا چهره مرموزش را نشان داد.

همانطور که تیم کالتک اثبات کرده، با استفاده از نرم افزارها و سیستم های کنترل خودکار مایعات می توان چنین نقاشی های کوچکی خلق کرد و تنها مانع، خلاقیت انسان است. با این همه، مونالیزای کالتک صرفاً جنبه نمایشی ندارد و با بهره گیری از این روش، می توان نانوساختارهایی مبتنی بر DNA به وجود آورد که به ساخت مدارهای بسیار چگال و مواد ارگانیک غیربومی کمک کرده و می توانند برای آزمایش واکنش های مولکولی و شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی