ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بازی سازی از صفر؛ چگونه بدون تجربه قبلی بازی بسازیم؟ [قسمت آخر]

در قسمت قبل درباره شرایط بازی سازی در ایران صحبت شد. به نظر می آید که در این صنعت، کشور ایران در حال دست و پا زدن است درحالیکه تلاش علاقه مندان و فعالان این ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

در قسمت قبل درباره شرایط بازی سازی در ایران صحبت شد. به نظر می آید که در این صنعت، کشور ایران در حال دست و پا زدن است درحالیکه تلاش علاقه مندان و فعالان این حوزه چیز دیگری را ثابت می کند. پس اگر یک لپ تاب معمولی و مقداری «امید» دارید، می توانید شوقتان را به صورت یک بازی ویدیویی به دیگران هدیه دهید.

در قسمت قبل، درباره موتورهای بازی سازی و نقاط قوت و ضعف آن ها توضیح داده شد. در این متن می خواهیم بهتان بگوییم که چگونه شروع کنید. با دیجیاتو همراه باشید.


از این جا به بعد خبری از قدم های آسان نیست. شما باید شروع به یادگیری بازی سازی کنید. بهترین پیشنهاد از نظر من، شروع از کارهای کوچک است. شاید شما آرزو دارید روزی کال آو دیوتی و بتلفیلد و بایوشاک را با هم تلفیق کنید و پرفروش ترین بازی جهان را بسازید؛ اما 99 درصد این جور تلاش ها منجر به شکست می شود و مهم ترین دلیلش آن است که سنگ بزرگی برداشته اید. از پروژه کوچکی شروع کنید تا توانایی تمام کردن آن را داشته باشید؛ شما از تمام کردن یک پروژه تجربه بسیاری کسب می کنید که آن را در هیچ چیز دیگر کسب نخواهید کرد.

با وجود انجمن های بازی سازی و منابع متنی فراوان، سایت یوتیوب بهترین منبع آموزشی شما است (یادداشت: امیدواریم به زودی بهترین منبع آموزشی کل جهان، رفع فیلتر شود تا همه از آن به راحتی استفاده کنند). اینکه کد به صورت زنده توسط برنامه نویس نوشته شده و همان لحظه نتایج دیده می شود، سریع ترین راه یادگیری بازی سازی است.

قبل از شروع فیلم های آموزشی یوتیوب کمی تحقیقات انجام دهید؛ آیا کانال یوتیوبی که در حال چک کردن آن هستید، پست جدیدی گذاشته است؟ آیا ویدیوهای زیادی وجود دارد؟ مهم تر از همه، آیا ویدیوها مناسب سطح آموزش شما هستند؟ بدترین دشمن انگیزه شما، جلو نرفتن به خاطر منابع آموزشی است؛ حتی یک شروع خوب و داشتن یک روند شلخته و نامنظم می تواند انگیزه شما را به مرور زمان خراب کند. پس بهتر است کمی آینده نگر باشید.

یادگیری موتور گیم میکر استودیو - از کجا شروع کنیم؟

یویو گیمز، تیمی که موتور گیم میکر را ساخت، یکی از بهترین منابع آموزشی را برای افراد مبتدی دارد. دو سایت HeartBeast و RealTutsGML نیز جزو بهترین ها هستند. تام فرانسیس، نویسنده بازی که در نهایت راه توسعه بازی ها را در پیش گرفت، یک سری مطالب مرتبط به هم دارد و درباره ساخت یک بازی، بدون هیچ گونه تجربه ای و به عنوان یک برنامه نویس خودآموز، به مخاطبان توضیح می دهد. شما می توانید از انجمن گیم میکر نیز استفاده کنید و علاوه بر یادگیری، سوال ها و مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارید.

یادگیری موتور یونیتی - از کجا شروع کنیم؟

سایت یونیتی خود منبع آموزشی مخصوص خود را دارد، اما هرچقدر طبیعت یک موتور پیچیده تر باشد شروع منابع آموزشی نیز سخت تر است. بخش آموزشی «بازی حرکت کردن توپ» می تواند شروع خوبی باشد. البته، بهتر است باز هم به یوتیوب رجوع کنیم. جیمی وگاس ویدیوهای خیلی خوبی برای آموزش دارد (از آموزش های مبتدیانه شروع کنید). حتی برکیز نیز ویدیوهای خوبی دارد اما ناگهان وارد مسئله «یک بازی بزرگ بسازیم» می شود؛ کابوسی بزرگ برای مبتدیان این راه. سعی کنید برای شروع از پروژه های آسان تری چون «بازی پانگ» شروع کنید.

یونیتی بخش انجمن های ارتباطی مخصوص به خودش را دارد و صفحه پرسش و پاسخ نیز می تواند منبع خوبی برای برطرف کردن مشکلات و سوالات باشد.

دیگر منابع مجانی

منابع پایه

فروشگاه گیم میکر - شما در اینجا می توانید به گستره عظیمی از اشیا و وسایل کمک کننده برای ساخت بازی همچون اسپرایت ها (شخصیت بازی های دو بعدی نوعی اسپرایت هستند)، موتورهای مخصوص نور (نورپردازی و سایه پردازی)، پس زمینه های گرافیکی (به خصوص در بازی های دوبعدی) و حتی بازی های کامل که بتوانید از ساختار آن چیزهای زیادی یاد بگیرید.

فروشگاه یونیتی - همانند گیم میکر، این فروشگاه شامل مدل ها، انیمیشن ها، بازی ها، موتور های بازی سازی از پیش ساخته شده (مخصوص بازی های اول شخص یا دوبعدی)، بافت ها و ... هر چیزی که برای ساخت یک بازی به دردتان بخورد و اکثرشان مجانی هستند.

انیمیشن

GraphicsGale برنامه مجانی و بزرگی برای ساخت انیمیشن های پیکسلی در بازی های دوبعدی است.

Piskel یک برنامه انیمیشن تحت وب است که برای ساخت بازی های دوبعدی کاربرد دارد.

Blender یک برنامه مدلینگ و انیمیشن سه بعدی مجانی است که استانداردهای لازم برای استفاده در صنعت بازی سازی را دارد. البته مواظب باشید؛ یادگیری برنامه بلندر خود یک ماموریت جداگانه است. برای استفاده از بلندر بهتر است یا کسی را برای اینکار استخدام کرده یا مدل های از پیش درست شده را وارد بازی خود کنید.

Daz Studio یک برنامه مجانی مدلینگ و انیمیشن دیگر است که البته برای مبتدیان این راه چندان مناسب نیست.

Animation HD برنامه خوبی برای آیپد است که اگر قلم مخصوص آیپد را داشته باشید، می توانید از نقاشی های خودتان در بازی استفاده کنید.

صداگذاری

Audacity یکی از انتخاب های مناسب برای ویرایش صدا و موسیقی است. شما می توانید ساند افکت های مورد علاقه خود را ویرایش یا کوتاه کنید و در صورت نیاز، لایه های مختلفی از صدا به آن اضافه کنید.

Freesound و FreeSFX منابع خوبی برای ساخت ساندافکت های حرفه ای (از تیراندازی گرفته تا صدای پا) هستند.


یادداشت: بخش سوم این مطلب، درباره سازمان دهی پروژه شما، کمک بسیاری می کند.

صدالبته من نمی توانم به شما بگویم که چه بسازید یا حتی چگونه بسازید؛ اما من می توانم یک سری راهنمایی درباره نقشه چیدن و سازمان دهی پروژه به شما توضیح دهم. شاید کمی حوصله سربر به نظر آید اما یک نقشه منظم می تواند مدیریت مسائل را آسان تر کند و از همه مهم تر، منجر می شود تا پروژه قابل اتمام باشد.

هیچ چیزی مهم تر از تمام کردن پروژه نیست! اگر بازی بد درست شده باشد، می شود آن را بهتر کرد اما ساختمان را نمی توان روی زمین مسطح بنا کرد؛ بسترسازی مهم ترین کار است.

تصمیم بگیرید عنوانی که می سازید قرار است چگونه باشد

خواهشاً ناگهان تصمیم نگیرید که «چیزی همانند بازی دیس آنرد» بسازید یا تصمیم به ساخت «نسخه جدیدی از بازی Spelunky اما بهتر» بگیرید. وارد جزئیات شوید: شخصیت قابل بازی چگونه حرکت می کند؟ دشمنان که هستند و چگونه حمله می کنند؟ هدف نهایی بازی و سناریو برنده شدن چگونه طراحی می شود؟ هرچقد در طراحی دقیق تر باشید، کارها برایتان آسان تر می شود. تصور کنید که یک ایده مبهم درباره راه رفتن شخصیت خود دارید. نزدیک به یک هفته برنامه نویسی می کنید و درنهایت می فهمید که نحوه حرکت شخصیت اصلی با نحوه حرکت کردن دشمنان تناقض دارد (چیزی که درباره آن نیز مبهم فکر می کردید). بدون شک شما اشتباهات زیادی خواهید کرد. همه اشتباه می کنند؛ اما شما می توانید با کمی فکر کردن درباره مسائل، به بسیاری از مشکلات برنخورید.

منظم باشید

اگر نقشه داشته باشید، ساختار و چهارچوب کاریتان مشخص خواهد شد. شما می توانید از برنامه هایی همچون Gdocs، که نوع پیشرفته برنامه های Evernote و OneNote است، استفاده کنید. نرم افزار Trello در این راه بسیار کاربردی است زیرا شما می توانید یک سری لیست های مشخص درست کنید و تلاش های خود را در آن سازمان دهی کنید. بخش بندی های مورد پیشنهاد می تواند اینگونه باشد: کار روی یک مسئله ای، باگ هایی که باید برطرف شوند، ویژگی هایی که اضافه می شوند، ایده ها، بخش های به اتمام رسیده.  یک جریان کاری می تواند تمرکز توسعه دهندگان را افزایش دهد و موجب جلوگیری از این شاخه آن شاخه پریدن بین ایده ها شود.

داشته های خود را ذخیره و یک نسخه پشتیبانی از کارتان تهیه کنید

دیگر بیشتر از این نمی توانم روی این مسئله تاکید کنم. اول از همه هر چیزی را با استفاده از اعداد و ویژگی های یک چیزی ذخیره کنید؛ همانند game_1_5_shooting_works. این کار باعث می شود تا نسخه های قدیمی یک چیزی قابل استفاده باشد (تعجب خواهید کرد که چگونه تغییرات کوچک می تواند در مسائل غیرمرتبط تاثیر بگذارد). مهم تر از همه، تمام چیزها به صورت منظم کنار هم قرار دارند و به راحتی قابل دسترسی اند. هر تغییری که در نحوه تیر زدن انجام می دهید با افزایش اعداد روی فایل، میزان به روز بودن آن مشخص می شود. از طرفی، سعی کنید همه چیز را در جاهای مختلف ذخیره کنید. یک هارد اکسترنال یا فلش درایو می تواند یار و یاورتان باشد.

هر چه زودتر یک اثر قابل بازی کردن بسازید

سعی کنید هر چه زودتر شخصیت خود را به حرکت درآورید و کاری کنید تیراندازی کند. از آن طرف، هر چه سریع تر منجر شوید تا دشمنان نیز حمله کنند (اگر در حال ساختن یک بازی شوتر هستید). هر عنوانی که در حال ساخت آن هستید، اگر سریع تر قابل بازی باشد، دید بهتری نسبت به خود بازی و آینده آن خواهید داشت. لابد فکر می کنید برای ساخت یک گیم پلی سرگرم کننده، راه به شدت سختی در پیش دارید؛ خوشبختانه چندان نگران نباشد. شاید برای یک بازی نزدیک به 20 اسلحه نیاز داشته باشید اما اگر با 5 اسلحه نیز بازی را سرگرم کننده یافتید پس تلاش خود را روی برنامه نویسی و تست کردن بازی متمرکز کنید.

روحیه خود را نبازید؛ بعد از موفقیت در زمینه ای استراحت کنید

زمان هایی می آید که کار رو به جلو پیش نمی رود. از این اتفاق ها زیاد می افتد. شما به همه چیز نگاه می کنید، چندین بار کد را می خوانید اما نمی دانید مشکل از کجا است. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، از کار فاصله بگیرید و مشغول انجام کار دیگری شوید. مغز شما به راحتی خسته می شود. باس هایی که در بازی های ویدیویی ساعت ها با آن درگیر می شدید اما شکست می خوردید یا یادتان است؟ همان ها در فردای آن روز دفعه اول شکست می خوردند. مغز انسان همانند ماهیچه خسته می شود، به خود بیشتر فرصت دهید.

از طرفی دیگر سعی کنید بعد از موفقیت در اتمام یک بخشی یا به کار انداختن یک ویژگی، بعد از یک روز طاقت فرسا، استراحت کنید. اتمام یک روز کاری در اوج خوشحالی و امید می تواند در روحیه شما تاثیر مضاعفی داشته باشد؛ درحالی که بعد از اتمام یک کاری، کار دیگری را شروع کنید و آن را نیمه کاره رها کنید خبری از حس خوشحالی و سرخوشی تا آخر آن روز نیست. مطمئن باشید در صورت نزدیکی به موفقیت، انگیزه بیشتری خواهید داشت تا هر روز کاری را با یک مشکل به اتمام برسانید.

حالا دیگر خودتانید و خودتان. موفق باشید!

در حال حاضر شما به اندازه کافی درباره ادیسه ساخت یک بازی ویدیویی اطلاعات دارید. اگر هوشمندانه عمل کرده و پله پله مسیرتان را طی کنید، از رسیدن به موفقیت زودرس متعجب خواهید شد. برای اولین باری که یک شخصیت حرکت می کند یا یک تیر به هدف می خورد، انگیزتان به حدی زیاد می شود که شما را برای چالش بعدی آماده می کند. یادتان باشد، حتی بزرگانی چون هیدئو کوجیما و کن لوین زمانی پشت کامپیوتر نشستند و با خود گفتند: «نمی دانم دارم چه کار می کنم!»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • pouya
    pouya | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    اگه ميشه لينك قسمت هاى بعدى رو هم بنويسيد

  • غفور خ
    غفور خ | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    اگه میشه یک همچین مقاله ای هم در مورد بازی سازی برای موبایل بنویسید

    • saeed tgn suq
      saeed tgn suq | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

      گیم میکر و یونیتی قابلیت ساخت بازی برا موبایل رو دارن هر دو

  • mehran h
    mehran h | ۱۷ آذر ۱۳۹۶

    فکر کنم آرزوی شما برای رفع فیلتر شدن یوتیوب برآورده شده. همین الان یوتیوب رو بدون فیلترشکن باز کردم :/

    • manama
      manama | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

      چندماه پیش حدود 2 هفته تو اندرویید اپ یوتیوب بدون فیلتر شکن باز میشد تا اینکه فهمیدن انگار و دوباره فیلترش کردن.
      نکته جالبش اینجا بود چون با آی پی ایران ویدئوها لود میشد هیچ تبلیغی روی ویدئوها نبود! ولی فیلترشکن میزنی مدام تبلیغ میاره برای ویدئوها چون آی پی عوض میشه به کشور دیگه.
      یعنی آی پی ایران پشیزی ارزش نداره برای تبلیغ کننده ها!
      آدم نمیدونه بخنده یا نه.

مطالب پیشنهادی