ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نشانگرهای لیزری چطور باعث فرود اضطراری هواپیماها می شوند؟

شاید به نظرتان شبیه به افسانه های مدرن به نظر بیاید اما این مساله واقعیت دارد: همان نشانگرهای لیزری که در جریان جلسات کاری، سخنرانی ها یا حتی سرگرمی های روزانه بچه ها به کار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

شاید به نظرتان شبیه به افسانه های مدرن به نظر بیاید اما این مساله واقعیت دارد: همان نشانگرهای لیزری که در جریان جلسات کاری، سخنرانی ها یا حتی سرگرمی های روزانه بچه ها به کار می روند قابلیت آن را دارند که یک هواپیما را وادار به فرود اضطراری کنند. این اتفاق چطور ممکن است؟

طبق اعلام FBI پرتوی نوری ناشی از یک نشانگر لیزری در صورتی که از زمین به سمت یک هواپیما نشانه گیری شود می تواند مسافتی بالغ بر ۱.۶ کیلومتر را بپیماید. خلبانانی که حملات لیزری از این دست را تجربه کرده اند آن را به مشاهده نور چراغ یک ماشین مشکی رنگ در تاریکی شب تشبیه می کنند.

خروجی نشانگرهای لیزری مورد استفاده توسط ستاره شناسان آماتور که به منظور مشاهده خوشه های ستاره ای به کار می رود یا انواعی که اساتید دانشگاه در جریان سخنرانی هایشان مورد استفاده قرارمی دهند حدودا برابر با ۵ میلی وات است که در نگاه نخست بعید به نظر می رسد آنقدر کافی باشد تا یک هواپیما را پایین بکشد.

اما برخلاف لامپ های رشته ای که برای روشن کردن فضاهای بزرگ طراحی شده اند نور حاصل از اشاره گرهای لیزری در داخل پرتویی باریک متمرکز می شود که با سرعتی بسیار کم پخش می گردد.

طبق بررسی های صورت گرفته توسط اداره هوانوردی دولت فدرال آمریکا یک نشانگر لیزری سبز رنگ ۵ میلی واتی می تواند از مسافت حداقل ۱۵ متری باعث ایجاد سوختگی عنبیه چشم شود و چنانچه مسافت تا ۳۵۰ متر زیاد گردد نیز کوری موقت شبیه به اثر فلاش را در چشم ایجاد می کند.

از فاصله سه کیلومتری اما یک پرتوی لیزری ۵ واتی در آزمایش های صورت گرفته توسط این سازمان توانست دید یک خلبان را به قدری مختل نماید که وی را مجبور به فرود اضطراری کرد.

البته از اواخر سال ۲۰۱۳ به  بعد هیچ سانحه هوایی مرتبط با نشانگرهای لیزری گزارش نشده اما احتمال وقوع چنین حوادثی کاملا واقعی است. از آنجایی که در زمان نشستن و بلند شدن، هواپیماها کمترین فاصله را تا زمین دارند احتمال بروز اختلال در دید خلبانانشان به خاطر وجود پرتوهای لیزری نیز در این شرایط بیشتر است و در این موارد حتی یک اختلال جزئی نیز میتواند خطر آفرین باشد.

خلبانانی که تا امروز قربانی حملات لیزری شده اند عموما به پدیده کوری موقت دچار گشته و در برخی موارد نادر به خاطر سوختگی عنبیه چشم به بیمارستان منتقل شده اند.

در ایالات متحده آمریکا هدف گیری آگاهانه پرتو لیزری به سمت هواپیماها جرم محسوب می شود و خاطیان ممکن است به این دلیل محکوم به زندان شوند.

از سال ۲۰۰۵ میلادی نیز FBI با اداره هوانوردی آمریکا برای کشف حملات لیزری وارد همکاری شد و به موجب همین همکاری مقرر گردید پاداش هایی تا ده هزار دلار بابت دریافت هرگونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری عاملان این حملات شود تعلق گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    اصلا فکرش هم نمی کردم

  • ami_ald
    ami_ald | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    کاری نداره که شیشه های هواپیمارو دودی کنن???

  • mohammad samaei
    mohammad samaei | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

    عالی بود

  • mohammad samaei
    mohammad samaei | ۱۸ آذر ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی