ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استانداردهای مرجع HDR برای نمایشگر کامپیوترهای شخصی معرفی شدند

اگر از شیفتگان ویدیوهای با کیفیت هستید، حتماً می دانید که پشتیبانی نمایشگر از محتوای HDR (دامنه دینامیکی بالا) به تنهایی کافی نیست و باید درجه کیفی آن هم مشخص شود. این موضوع در مانیتور ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵

اگر از شیفتگان ویدیوهای با کیفیت هستید، حتماً می دانید که پشتیبانی نمایشگر از محتوای HDR (دامنه دینامیکی بالا) به تنهایی کافی نیست و باید درجه کیفی آن هم مشخص شود. این موضوع در مانیتور کامپیوتر شخصی اهمیت ویژه ای پیدا می کند چون کاربردهای مختلف از جمله تماشای فیلم، ویرایش ویدیو یا اجرای بازی ها به درجات مختلفی از دقت و شدت رنگ نیاز دارد.

حالا اتحادیه استاندارد تجهیزات الکترونیکی ویدیویی موسوم به VESA برای یکپارچه سازی این قابلیت، استانداردی را به نام DisplayHDR معرفی کرده که ویژگی های مرجع HDR برای صفحه نمایش کامپیوتر و لپ تاپ را تعیین می نمایند.

این استاندارد بر اساس روشنایی نمایشگر در سه سطح تعیین شده است

این استاندارد در سه سطح معرفی شده که هرکدام از آنها تا حداکثر روشنایی مشخصی را شامل می شوند. اولین سطح DisplayHDR 400 نام دارد که برای لپ تاپ ها به کار می رود و محددیت های فضای فیزیکی و انرژی مصرفی را در بر می گیرد. این استاندارد به مانیتوری تعلق می گیرد که حداقل 400 نیت روشنایی داشته و سیستم رنگ 8 بیتی با پوشش 95 درصد گاموت BT.709 را پشتیبانی نماید.

توانایی کاهش نور و تطابق با استاندارد HDR10 هم از دیگر نیازمندی های این استاندارد به شمار می آید. مشخصاتی که برشمردیم، حداقل 50 درصد بهتر از نمایشگرهای به کار رفته در اکثر لپ تاپ های کنونی هستند.

مرحله بعدی که DisplayHDR 600 نام دارد، به حداکثر روشنایی 600 نیت، بهبود رنگ مشکی، پوشش 99 درصدی گاموت رنگی BT.709 (بعلاوه پوشش 90 درصدی گاموت رنگی عریض DCI-P3) نیاز دارد. نهایتاً پیشرفته ترین مانیتورها در استاندارد DisplayHDR 1000 جای می گیرند و علاوه بر افزایش روشنایی، به رنگ مشکی عمیق تر هم نیاز دارند.

استانداردهایی که برشمردیم فعلاً منحصر به پنل های LCD هستند اما انتظار می رود به زودی مشخصات مشابهی برای صفحات OLED نیز ارائه شود. VESA می گوید محصولات سازگار با این استانداردها در نمایشگاه CES امسال معرفی می شود و به احتمال زیاد از ماه آینده شاهد نمایشگرهایی با این برچسب ها خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی