ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خرید خودروهای برقی دست دوم؛ راهکاری سبز برای کشورهای در حال توسعه

خرید و استفاده از این خودروها برای مالک آن ها ارزان است. البته این موضوع به مکانی که شما زندگی می کنید هم بستگی دارد. هرچند که اکثر خودروسازان به دنبال تولید هرچه بیشتر محصولات ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

خرید و استفاده از این خودروها برای مالک آن ها ارزان است. البته این موضوع به مکانی که شما زندگی می کنید هم بستگی دارد.

هرچند که اکثر خودروسازان به دنبال تولید هرچه بیشتر محصولات و خودروهای برقی بوده و قصد دارند که در آینده بخش بزرگی از ناوگان نقلیه خود را به قوای محرکه الکتریکی مجهز کنند، اما واقعیت این است که در حال حاضر خودروهای کاملا برقی ای که رنج مسافتی بیشتر از ۱۶۰ کیلومتر در هربار شارژ داشته و ارزان قیمت باشند به میزان اندکی در دسترس هستند.

البته باید خودروهای تسلا مدل ۳ و شورلت بولت را به عنوان استثناء در نظر گرفت. مدل شورلت با قیمتی ۳۰ هزار دلاری می تواند مسیر های روزانه مسافران خود را پیموده و در هربار شارژ بیش از ۳۲۰ کیلومتر را طی مسیر کند. مدل ۳ تسلا نیز با قیمتی ۳۵ هزار دلاری می توان انرژی لازم برای پیمودن مسیری ۲۱۰ کیلومتری را ذخیره کند.

با این حال اگر با دقت به لیست خودروهای دست دوم الکتریکی نگاه کرد می تواند اتومبیل های برقی مورد نیازی را که مطابق با نیاز خریدار است پیدا کرد.

این وسایل نقلیه حتی می توانند به عنوان خودروهای جانبی برای اعضای خانواده در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر با اضافه کردن یک خودروی برقی دست دوم به لیست اتومبیل های موجود در یک خانه، اعضا خانواده می توانند از این خودروها برای رفت و آمد های کوتاه مدتی که مسیر کمی طی می شود استفاده کنند.

این خودروهای برقی با قیمت مناسب خود حتی می توانند به بهترین نحو ممکن پاسخگوی نیاز افراد تنوع طلبی باشه که تمایل دارند طیف وسیعی از وسایل نقلیه در اختیار داشته باشند.

مطابق با گفته های وزارت حمل و نقل ایالات متحده، میزان مسافتی که افراد به طور متوسط در طی یک شبانه روز می پیمایند در حدود ۲۵ کیلومتر (۱۵ مایل) است، بنابراین به نظر می رسد که رنج مسافتی تقریبا پایین این خودروها به عنوان یک نقطع ضعف برای استفاده روزانه از آن ها محسوب نشده و افراد می توانند به راحتی از این خودروهای دست دوم الکتریکی برای پیمودن مسافت های روزانه خود استفاده کنند.

علاوه بر موراد گفته شده، این خودروهای برقی می توانند برای گشت و گذار های شهری و رسیدن به محل کار هم بسیار مناسب باشند.

به والدینی که فرزندان آن ها به تازگی موفق به اخذ گواهینامه شده اند توصیه می شود که این اتومبیل های برقی دست دوم را در اختیار فرزندان خود قرار دهند، تا از این طریق علاوه بر افزایش تجربه رانندگی این افراد، می توان مطمئن شد نمی توانند  مسافت زیادی را طی کرده و از خانه دور شوند.

همیشه پیدا کردن وسایل نقلیه الکتریکی دست دوم به خصوص با توجه به بازار کوچک آن ها امری دشوار است. این خودرها در امریکا، در ایالت های مختلف به میزان متفاوتی در دسترس اند.

هر سه مدل تسلا، بی ام و آی۳، شورلت ولت، فورد فوکس الکتریک، میتسوبیشی i-MiEV و نیسان لیف از جمله خودروهای الکتریکی هستند که تمامی ۵۰ ایالت امریکا یافت می شوند. اما اتومبیل های برقی مثل فیات ۵۰۰ای و کیا سول EV در تمامی ایالت ها موجود نبوده و تنها در کالیفرنیا و شاید چند ایالت محدود دیگر در دسترس اند.

این موضوع به احتمال زیاد یکی از دلایلی است که انتقال و فروش خودروهای برقی دست دوم ایالت کالیفرنیا را به ایالت های جورجیا، واشنگتن، نیویورک و فلوریدا توجیح می کند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در شهری مثل بوت که در ایالت مونتانا واقع شده است هیچ خودروی برقی دست دومی یافت نمی شود که توانایی طی مسیر ۱۶۰ کیلومتری در هر بار شارژ داشته باشد و مالک آن به دنبال فروش خودرو باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا دلایلی را که سبب تشویق مردم به استفاده از خودروهای دست دوم برقی می شود باهم مرور کنیم:

قیمت فوق العاده ارزان
به استثنای مدل هایی مثل سدان تسلا اس و شاسی بلند ایکس که حتی نسخه های دست دوم این خودروهای لوکس نیز از قیمت بالایی برخوردار اند، مابقی خودروهای الکتریکی کارکرده به شدت مقرون به صرفه اند.

انگیزه های مالی می تواند به عنوان یک مشوق بسیار خوب افراد را متمایل به خرید این خودروها کند. به عنوان نمونه در سال های اخیر بعضی ازخودروسازان  تخفیف های نقدی خوبی به مشتریان خود می دهند.

همچنین یک اعتبار مالیاتی فدرالی 7500 دلاری نیز در بعضی از ایالت ها، از جمله کالیفرنیا و کلرادو به خریداران این وسایل نقلیه اعتاع می شود. مثلا نسخه های دو ساله نیسان لیف و فورد فوکوس الکتریک که ارزش واقعی آن ها در حدود 30 هزار دلار یا بیشتر است حتی در رنج قیمتی 10 هزار دلار نیز به فروش رفته اند. دیده شده که خریداری توانسته است با 5 هزار دلار یک میتسوبیشی MiEV پنج ساله را از آن خود کند.

قابلیت طی مسیر کوتاه برد
اکثر خودروهای برقی می توانند مسافتی بین 120 تا 160 کیلومتر را در هربار شارژ طی کنند، بنابراین  اکثر نسخه های دست دوم مسافت زیادی را طی نکرده اند. به عبارت دیگر خودروهای برقی کار کرده در مقایسه با مدل های مشابه درون سوز از فرسایش و مشکلات کمتری برخوردار اند، چرا که این خودروها به طور معمول بسیار کمتر از نسخه های بنزینی و گازوئیلی مورد استفاده قرار گرفته و طی طریق کرده اند.

یکی از دغده های معمول خریداران این خودروها نگرانی در مورد جایگزینی پکیج پرهیزنه و گران باتری آن ها است، اما در این مورد نگرانی وجود ندارد چرا که حتی با طی کردن مسافتی 160 هزار کیلومتری که به معنی 1000 بار شارژ مجدد خودرو است احتمال آسیب باتری بسیار کم است، از طرف دیگر اکثر خودروسازان سلامت پکیج باتری خودروهای الکتریکی حداقل تا 8 سال ضمانت می کنند.

هزینه ناچیز تردد
درست زمانی که ارزش هر گالن بنزین در حدود 4 دلار بود، خودروهای برقی مثل قلکی بودند که خریداران می توانستند به واسطه آن ها در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

حتی هنوز هم با توجه به کاهش قیمت بنزین و رسیدن بهای آن به 2.47 دلار برای هر گالن، خودرو های برقی نسبت به خودروهای درون سوز مقرون به صرفه ترند. با توجه به محاسباتی که سایت www.fueleconomy.gov در راستای هزینه های مربوط به سوخت خودروها انجام داده است خودروی نیسان لیف مدل سال 2015 می تواند با متوسط مصرف 2 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر 24 هزار کیلومتر را تنها با 500 دلار هزینه طی کند.

این در حالی است که تویوتا کرولا مدل 2015 برای پیمودن همین مسافت با متوسط مصرف 7.34 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر هزینه ای 1350 دلاری را به راننده خود تحمیل می کند. البته این احتمال را هم در نظر بگیرید که اگر مجدد قیمت نفت و به مراتب قیمت گازوئیل و بنزین افزایش پیدا کند، استفاده از خودروهای الکتریکی بسیار بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 هزینه حداقلی نگه داری
هزینه های مراقبت و تعمیرات وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با وسایل نقلیه درون سوز به خصوص با در نظر گرفتن موتور الکتریکی و گیربکس تک سرعته آن ها به شدت کمتر بوده و مالکان این خودروها به هیچ عنوان احتیاج به مراجعه پی در پی به تعمیر کاران مختلف و دریافت سرویس های مختلف مخصوص خودرو ندارند.
اتومبیل های الکتریکی نیازی به تعویض روغن موتور و شمع، خنک سازی رادیاتور، سرویس سیستم تعلیق و فیلتر هوا و حتی جایگزاری مجدد کمربند ایمنی راننده ندارند.

خدمات معمولی که عموما به دارندگان این دسته از خودروها ارائه می شود شامل تعویض و پنچرگیری لاستیک، بررسی لنت ترمز و دیگر سرویس های مربوط به صافکاری و تعویص دیگر است. البته باید در نظر گرفت که مالکان خودروهای الکتریکی ممکن گاها مجبور شوند برای بدست آوردن یک شارژ سریع تر و صرف زمان کمتر چند صد دلار را برای خرید و نصب یک کابل الکتریسته 240 وات هزینه کنند.

یک باتری 110 ولتی نیسان لیف برای یک شارژ کامل به 21 ساعت زمان نیاز دارد. در حالی که همین باتری می تواند تنها در 6 ساعت اتصال مداوم به کابل 240 واتی به صورت کامل شارژ شود.

راندن یک خودروی دوستدار محیط زیست
بر خلاف وسایل نقلیه درون سوز، خودروهای الکتریکی تولید گازهای گلخانه و دود را کاهش می دهد. البته متاسفانه تولید برق مورد نیاز باتری این خودروها ممکن به تولید گازهای گلخانه و آسیب به محیط زیست بی انجامد. به همین منظور دولت مردان امریکا تصمیم گرفته اند که واگذاری منابع انرژی تجدید پذیررا به خصوص در ایالت های کالیفرنیا، نیویورک و به طور کلی منطقه شمال غربی اقیانوس آرام به صورت دوره ای افزایش داده و در مناطقی مثل کلرادو، کانزاس و میسوری که به شدت به سوخت فوسیلی وابسته اند کاهش دهند.

بنابر تحقیقات انجام شده تاثیر منفی وسایل نقلیه الکتریکی بر محیط زیست به مراتب کمتر از خودروهای درون سوز رایج بوده و این خودروها عموما آلودگی کمتری تولید می کنند.

با این اوصاف مشخص است که خرید چنین خودروهای برای کشورهای در حال توسعه تا چه حد می تواند مقرون به صرفه باشد، در واقع در شرایطی که مدل های برقی صفر کیلومتر بسیار گران قیمت هستند، پیش بینی می شود که بازار خرید و فروش نمونه های دست دوم در کشورهای جهان دوم بسیار داغ شود و چرخه استفاده از این خودروها به این شکل در سرتاسر جهان گسترش یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

    والا اگه بیاد و بفروشند من خودم تو صف اول مشتریام ! ماشین برقی یعنی راحت شدن از همه دغدغه های مربوط به ماشین بنزینی ! نه موتور داره، نه سیلندر داره، نه واشر سر سیلندر داره، نه شمع داره، نه استارت داره، نه رادیاتور داره، نه فن داره، نه رله فن داره، نه صدای موتور داره، نه اگزوز داره، نه روغن موتور میخواد، نه بنزین میخواد، نه روغن هیدرولیک میخواد، و خیلی چیزهای دیگه...
    یعنی همین که آدم از شر این دردسر ها راحت میشه خودش کلیه ! حالا هوا هم آلوده نمیکنه !
    البته همه اینا مشروط به اینکه زیرساخت های لازمش توی کشور فراهم بشه و مکانیک های ماشین های برقی هم آپدیت باشن

  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    کاهش هزینه بنزین؟! مگه اینا وقتی بنزینشون گرون میشه بعد ارزون هم میشه؟!!!!!!

    • آریا
      آریا | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

      بله، مملکت کفار همینه

  • Hamed A
    Hamed A | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    این جور مقالات خیلی خوب هستن ولی مثل پتک تو سرمون میزنه که ببین کجا زندگی میکنه و بقیه چجور زندگی میکنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی