ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

دوروف در حاشیه خلیج فارس ساکن می شود؛ راه اندازی دفتر تلگرام در دبی

پاول دورف که بسیاری او را به نام مدافع حریم خصوصی روس می شناسند بعد از سه سال سرگردانی در دنیا و مهاجرت از کشوری به کشور دیگر سرانجام در دبی ساکن شد. دورف ۳۳ ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۵

پاول دورف که بسیاری او را به نام مدافع حریم خصوصی روس می شناسند بعد از سه سال سرگردانی در دنیا و مهاجرت از کشوری به کشور دیگر سرانجام در دبی ساکن شد.

دورف ۳۳ ساله از سال ۲۰۱۴ که مجبور شد سهم باقیمانده اش در بزرگ ترین شبکه اجتماعی روسیه یعنی VK را به یکی از میلیاردرهای نزدیک به کرملین بفروشد، زندگی اش با تکنولوژی عجین شده است.

پیام رسان رمزگذاری شده وی، تلگرام، که به اعتقاد خودش ضد هک ساخته شده حالا بالغ بر ۱۸۰ میلیون کاربر دارد که ۴۰ میلیون نفر از آنها در کشورمان خودمان هستند و روزانه بیش از نیم میلیون نفر دیگر به این جمعیت اضافه می شود.

او و برادر بزرگ ترش نیکولای که از برنامه نویسان و ریاضیدانان سرشناس به شمار می رود در حالی که از کشوری به کشور دیگر نقل مکان می کردند تا طعمه جاسوسان و عاملین سازمان های مجری قانون نظیر FBI (دوروف پیشتر اعلام کرده بود یکی از نیروهای این سازمان قبلا در سانفرانسیسکو تلاش کرده یکی از برنامه نویسانش را تطمیع کند) نشوند اقدام به بهینه سازی نرم افزار پیام رسان خود می کردند. جالب است بدانید موقعیت سرورهای تلگرام درست مانند اسامی بسیاری از کارکنان آن که به اعتقاد بسیاری دوستان میلیونر دوروف هستند نامعلوم است.

هویت برخی کارکنان تلگرام بنابر دلایل امنیتی نامعلوم است

آسانژ و اسنودن

دوروف که تولد و دوران کودکی اش در سنپترزبورگ روسیه گذشته در حالی که تی شرت مشکی رنگ و شلوار جین به تن داشت در مصاحبه اخیرش با خبرنگار بلومبرگ اظهار نمود که در سال جدید میلادی «خبر بسیار مهمی» را اعلام می کند. وی که سرزمین مادری اش را با ثروت حدودی ۳۰۰ میلیون دلار (حاصل از فروش سهامش در VK و ۲۰۰۰ بیت کوین) ترک کرده بود تاکنون خبرهای اندکی را در رابطه با زندگی و فعالیت های کاری اش به سمع و نظر هوادارنش رسانده که البته این کار نیز دلایل موجهی دارد.

برای آنها که اطلاعات زیادی در رابطه با این شهروند روسی ندارند باید بگوییم که دوروف رابطه نزدیکی با دو تن از مخالفان کلیدی دولت آمریکا یعنی جولیان آسانژ و ادوارد اسنودن دارد. بنیانگذار ویکی لیکس پیشتر تکنولوژی رمزگذاری تلگرام را تایید کرد و از آنطرف خود دوروف نیز در سال ۲۰۱۳ و بعد از حضور افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا در روسیه شغلی را به وی پیشنهاد نمود. همین مساله بنیانگذار تلگرام را دست کم از ناحیه کشوری نظیر آمریکا به شدت تحت فشار قرار داد.

در کشورمان ایران نیز همانطور که در بالا اشاره شد طبق گزارش یک موسسه تحقیقاتی روس به نام Techrasa تلگرام بالغ بر چهل میلیون نفر کاربر دارد. این پیام رسان متن باز که هم از طریق تلفن های همراه و هم سیستم های دسکتاپی قابل استفاده است بالغ بر ۵۰۰ هزار کانال فارسی را میزبانی می کند.

تلگرام بالغ بر ۵۰۰ هزار کانال فارسی را میزبانی می کند

اگر کاربر اپلیکیشن مورد بحث هستید حتما می دانید که برای برقراری ارتباط از طریق آن نیازی به دانستن شماره تلفن افراد ندارید و صرفا در اختیار داشتن نام کاربری فرد کفایت می کند. بنابراین هزاران نفر از مردمی که از سیستم عامل های گوناگون استفاده می کنند قادرند که از طریق آن گفتگوهای «امن» خود را داشته باشند و طیف وسیعی از فایل ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در واقع به همین خاطر است که تلگرام به ابزاری سودمند در دستان داعش بدل شد. دوروف در همین رابطه پیشتر وعده داد که به زودی قابلیت سرچ را به تلگرام اضافه می کند تا امکان غربال کردن محتوای افراطی در آن فراهم شود اما دیتای خصوصی کاربران همواره جز خطوط قرمز محسوب می شود.

تضمین مادام العمر

نکته دیگری که دوروف در رابطه با تلگرام مردود دانسته سوددهی آن است. او تلگرام را نوعی حرکت خیریه می داند که تازه از سال آینده به درآمدزایی می رسد اما سودی که از آن حرف می زنیم تنها به مقداری خواهد بود که بودجه لازم برای توسعه پلتفرم مورد بحث را فراهم نماید.

از طرف دیگر برخلاف محصول قبلی اش یعنی VK که تا زمان فعالیتش در روسیه تحت فشارهای گسترده کرملین قرار دارد تلگرام با هیچ قیمتی و تحت هیچ شرایطی به غیر فروخته نخواهد شد.

تلگرام با هیچ قیمتی و تحت هیچ شرایطی به غیر فروخته نخواهد شد

با وجود آنکه بنیانگذاران پیام رسانان رقیب از جمله واتس اپ و اسکایپ هریک قیمتی داشتند و در نهایت در ازای مبلغی فروخته شدند، دوروف بارها تاکید کرده که تمامی پیشنهادات خرید را رد می کند و به رقم های بالایی که حتی از سوی نام های بزرگ سیلیکون ولی مطرح شده فکر نخواهد کرد.دوروف این پیشنهادات را رد می کند اما موسسات مالی و اعتباری مطرح ارزشی برابر با سه تا پنج میلیارد دلا را برای تلگرام در نظر گرفته اند.

او در تایید همین مساله گفته است:

حتی در ازای ۲۰ میلیارد دلار هم فروختنی نیست. این یک تضمین مادام العمر است.

Alexander Vengranovich از تحلیلگران حوزه تکنولوژی در روسیه می گوید:

در سال ۲۰۱۴ که فیسبوک واتس اپ را خریداری کرد بابت هر کاربر این پیام رسان مبلغ ۴۰ دلار را پرداخت نمود که این رقم را می توان معیاری خوب برای تخمین زدن ارزش واقعی تلگرام دانست. اما این مقایسه چندان هم درست نیست زیرا تلگرام روز به روز بیشتر به یک پلتفرم رسانه اجتماعی شباهت می یابد چراکه بازار پیام رسان ها تقریبا اشباع شده است.

بیت کوین و مالیات

تا آنجا که سرمایه گذاری های دورف نشان می دهد او آدم اهل ریسکی نیست و به غیر از چند تصمیم استراتژیک، کمتر علاقمند به خرید بوده است.

او قبلا گفته بود که حدودا چهار سال پیش هرکدام از بیت کوین هایش را ۷۵۰ دلار خریداری کرد و حالا سرمایه یک و نیم میلیون دلاری اش ۳۵ میلیون دلار ارزش دارد. وی همچنین برای دریافت حق شهروندی سرمایه گذاری خوبی را هم در دو جزیره حوزه دریای کارائیب به نام های St. Kitts و Nevis انجام داد.

او در صحبت هایش آینده بیت کوین را مثبت ارزیابی کرد و آن را «طلای دیجیتالی» خواند. وی که یکی از محبوب ترین پیام رسان های دنیا را اداره می کند اعلام نمود اتفاق های غیرمنتظره ای نظیر «استفاده جامعه ارزهای دیجیتالی از تلگرام» به شدت او را به وجد می آورد.

دوروف خاطر نشان کرد که دبی را برای فعالیت های آتی اش انتخاب نموده چراکه در آن مجبور به پرداخت مالیات نیست و این امر نقشی کلیدی را در پایبندی اش به به فعالیت غیراقتصادی ایفا می کند.

او در این باره گفت:

این یک اصل است. مردمان زیادی در کشورهای غربی نمی دانند که مالیات تا چه اندازه گزینه های پیش رویشان را محدود می کند. در برخی کشورها حتی ممکن است مجبور باشید نیمی از درآمدتان را به عنوان مالیات پرداخت کنید و این یعنی شما در واقع ۱۸۰ روز از سال را برای دولت کار می کنید. اما من فکر میکنم میتوانم پولی که در می آورم را به طرق بهتری خرج اجتماع کنم.

اما زندگی در جامعه ای محافظه کار (هم از نظر اجتماعی و هم از نظر مذهبی) مانند امارات متحده عربی محدودیت هایی را هم برای وی دارد.

دوروف شخصیتی به شدت متناقض دارد؛ در جایی عکس نیمه برهنه خود را برای شرکت در  یک چالش منتشر می کند و در جایی دیگر حتی راضی نمی شود که یک عکس رسمی برای استفاده در مصاحبه اش گرفته شود و در جایی دیگر هم خبرنگاران را به دفتر کارش دعوت می کند تا با آنها صحبت کند.

مراقبت و نظارت

دوروف در سال ۱۹۸۴ میلادی در اتحادیه جماهیر شوروی متولد شد و در ادامه وقتی دولت روسیه از وی درخواست کرد که اطلاعات کاربران شبکه اجتماعی اش یعنی VK را در اختیارشان قرار دهد، با شجاعت و جسارت تمام آنها را به سخره گرفت و  به اسطوره و قهرمان متولدین هزاره جدید در روسیه بدل گردید (علت این درخواست دولت روسیه استفاده مخالفان ولادیمیر پوتین از شبکه اجتماعی مذکور برای ترتیب دادن تجمعات و اعتراضات خیابانی بود).

او در پاسخ به درخواست کا گ ب  تصویری از یک سگ را در اکانت توییترش منتشر کرد که زبانش را بیرون آورده بود. اما دوروف که در زمان به قدرت رسیدن پوتین حتی در سن قانونی برای رای دادن نبود از صحبت های سیاسی دوری می کند و برای نمونه حرفی از هک سیستم انتخاباتی آمریکا به میان نمی آورد. وی اعلام نموده که در مورد دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا هیچ نظری ندارد اما این کار به دست هرکسی که رخ داده قطعا نیازی به یک حامی دولتی نداشته.

خود من هم زمانی که ۱۲ سال داشتم می توانستم این کار را انجام دهم.

او ادامه داد:

آنچه می توان مورد انتقاد قرار داد «قوانین احمقانه» ای هستند که قدرت جاسوسی دولت روسیه را بالا می برند.

اما حتی در اینصورت هم دوروف دوست ندارد نامی فراتر از «مخالف» بر وی گذاشته شود.

در انتها بد نیست به نکته جالبی اشاره کنیم که دوروف بیش از اندازه دوست دارد:

یکی از سری ترین دولت های دنیا یعنی کرملین نتنها از تلگرام استفاده میکند بلکه در تمجید آن علنا لب به سخن می گشاید.

چندی پیش  Dmitry Peskov سخنگوی پوتین از طریق تلگرام اعلام کرد:

تلگرام بسیار کاربردی است و ما از آن برای اطلاع رسانی عمومی استفاده می کنیم اما نه اطلاع رسانی غیرعمومی زیرا دیگر هیچ کجای اینترنت امن نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • AmirHosein Sheei
    AmirHosein Sheei | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    نکته جالب این مصاحبه ارتباطش با ژولیان آسانژ بود !!

  • Mr. Robot
    Mr. Robot | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    فوق العادس این مرد

  • mahzar
    mahzar | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    حالا اگه مال ایران بود اسمت میزدی تو نت میدید کل اطلاعاتت فاش شده

مطالب پیشنهادی