ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کابوسی برای حریم شخصی؛ چرا باید مراقب کیبورد موبایل ها باشیم؟

در حال حاضر هر دو پلتفرم اندروید و iOS به کاربران این اجازه را می دهند که به دلخواه کیبورد پیش فرض موبایل هایشان را تغییر دهند. این موضوع به هیچ وجه مسئله بزرگی نیست. ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

در حال حاضر هر دو پلتفرم اندروید و iOS به کاربران این اجازه را می دهند که به دلخواه کیبورد پیش فرض موبایل هایشان را تغییر دهند. این موضوع به هیچ وجه مسئله بزرگی نیست.

اما اگر به ذات آن دقت کنید شاید متوجه چیزی شوید که بیشتر شبیه به یک کابوس می ماند. کیبوردها عموما به تمام اطلاعاتی که شما در روز تایپ می کنید دسترسی دارند؛ از پیام های خصوصی تان گرفته تا رمز عبور و اطلاعات مهم شما.

حتی برخی از آن ها این اطلاعات را از طریق اینترنت به سرورهای خود منتقل می کنند. همین مسائل هم هست که جای نگرانی دارد. چرا که تمام اطلاعات کاربر می تواند در همین مسیر دزدیده شود یا در بدترین شرایط مورد سو استفاده توسعه دهنده کیبورد قرار بگیرد.

این ها تئوری های پیشگیرانه نیستند. بلکه تمام مسائلی که به آن ها اشاره کردیم واقعا اتفاق افتاده اند. به همین دلیل هم هست که بسیاری از کاربران از اعتماد به کیبوردهای شخص ثالث هراس دارند و کمتر به آن ها اعتماد می کنند.

مشکلات Ai.type و SwiftKey

Ai.type در حال حاضر با داشتن بیش از ۴۰ میلیون کاربر روی آیفون و اندروید، یکی از پرطرفدارترین کیبوردهای شخص ثالث جهان است. شاید همین موضوع هم بود که برای این اپ دردسرهای بزرگی پیش آورد.

در ۵ دسامبر سال ۲۰۱۷، اطلاعات بیش از ۳۱ میلیون کاربر Ai.type در فضای آنلاین لو رفت. به معنای واقعی کلمه، دیتابیس Ai.type با واژه امنیت بیگانه بود و هر شخصی می توانست به راحتی وارد آن شود و اطلاعات مورد نیازش را استخراج کند.

کسی هم از این موضوع خبر نداشت و اغلب کاربران زمانی متوجه موضوع شدند که دیگر خیلی دیر شده بود. البته در همان زمان هم این اتفاقی تازه نبود. SwiftKey که نامش به گوش اغلب ما آشناست هم پیش از این موضوع، به چنین معضلی دچار شده بود؛ آن هم دقیقا پس از خریداری شدنش توسط مایکروسافت.

چرا کیبوردهای شخص ثالث خطرناک هستند؟

کیبوردهای شخص ثالث می خواهند «هوشمند» باشند و همین دلیل هم هست که آن ها را به یک تهدید تبدیل می کند. کیبوردهای امروزی صرفا فقط یک صفحه کلید مجازی نیستند که به شما اجازه تایپ متن ها را بدهند.

بلکه آن ها سعی می کنند کلمه بعدی تان را حدس بزنند و غلط های املایی تان را اصلاح کنند. اغلب شان هم برای رسیدن به این اهداف، اطلاعات کاربر را به سرورهای خود منتقل می کنند تا در مکان درست از آن ها بهره بگیرند.

آن وقت شعارشان هم این است که چنین ویژگی هایی برای راحتی بیشتر کاربران صورت گرفته. اما این راحتی واقعا در ازای چه قیمتی است؟ در حال حاضر کیبوردهای شخص ثالث دسترسی های گسترده ای دارند و حتی در خصوصی ترین چت هایمان هم ما را همراهی می کنند.

اینجاست که باید خوب به شرکتی که کیبورد را توسعه داده دقت کنید. چرا که بسیاری از اطلاعات ما به سرورهای این شرکت ها منتقل می شوند و با لو رفتنشان بهای سنگینی انتظارمان را می کشد.

پس باید خوب به این موضوع دقت کرد. به عنوان مثال اگر به گوگل اعتماد دارید، Gboard می تواند گزینه خوبی برای تان باشد. اما شرکت هایی مانند Ai.type سزاوار اعتماد ما نیستند و به هیچ وجه دیگر نباید به سراغ کیبوردشان رفت.

البته شاید بگویید که SwiftKey مایکروسافت نسبت به Ai.type مطمئن تر است. اما فراموش نکنید که لو رفتن داده های این شرکت یک بار به ضرر کاربران تمام شده. به همین منظور شاید اعتماد به آن نیز چندان فکر خوبی نباشد.

ایمنی بیشتر در ازای کاهش امکانات

همانطور که گفته شد، کیبوردها به اطلاعات کاربران دسترسی های بسیار زیادی دارند. فرقی هم نمی کند که دقیقا از چه پلتفرمی استفاده می کنید. آن ها در هر صورت برای شروع فعالیت هایشان نیازمند یک سری دسترسی کلی هستند که باید در هر صورت به دستشان بیاورند.

اما خوشبختانه این موضوع روی آیفون ها کمی متفاوت است و تقریبا می توان گفت که همین مسئله ایمنی بیشتر را برای کاربران iOS فراهم کرده است. اپل به کیبوردهای مجازی اجازه دسترسی به اینترنت را نمی دهد و نمی گذارد که آن ها به دلخواه اطلاعات کاربر را بردارند و به سرورهایشان منتقل کنند.

برخلاف پلی استور، «مجوز دسترسی به اینترنت» در iOS محدود شده و اپ ها نمی توانند به طور خودکار به آن دسترسی داشته باشند. البته می توان این دسترسی ها را در اختیار اپ ها گذاشت اما بهتر است ببینید ارزشش را دارد یا نه.

مسئله انتخاب میان ویژگی های بیشتر یا امنیت بالاتر است. خودتان باید میان این دو موضوع انتخاب کنید. اما مهم این است که حداقل آیفون قدرت انتخاب را از کاربرانش نگرفته. همین مسئله هم هست که آیفون را ایمن تر از پلتفرم اندروید می کند.

اما موضوع در مورد اندروید کاملا متفاوت است. کیبوردها در همان لحظه نصب به اینترنت دستگاه دسترسی دارند و نمی توان از این موضوع جلوگیری کرد. کاربران این پلتفرم، ویژگی های بیشتری به دست می آورند که اغلب خوب هم هستند.

اما شاید اکثرشان از این موضوع خبر نداشته باشند که امنیتشان در خطر است. گفتنی ها را گفتیم و در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید. اما به عنوان آخرین توصیه، پیشنهاد می کنیم که قبل از نصب هر اپلیکیشنی، خصوصا کیبوردهای شخص ثالث، خوب دقت کنید و مراقب مجوزهایی که در اختیارشان قرار می دهید باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • nader rigi
    nader rigi | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    بهترین کیبورد کیبورد خوده سونیه عالیه عالیه نزدیک دوساله یونی دارم از سری m تا حالا یبارم نشده بفکر عوض کردنش بیفتم

  • thepjt
    thepjt | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    کیبرد اکسپریا بسیار عالی و راحت و هوشمند بود .

    حیف که سونی ( یکی از احــمـق ترین گوشی سازان و در عین حال پیشرفته ) یکی از بهترین اپ هایی که نوشته بود رو به دست خودش تو سری اکس حذفش کرد !!!

    • nader rigi
      nader rigi | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

      داداچ کیبورد خود یونی هنوزم تو پلی استور هستش از اونجا میتونی نصبش کنی ?

  • امیر
    امیر | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    بعد از سال ها کار کردن با گوشی های اندرویدی نتیجه گرفتم بهترین کیبورد جیبورد گوگل هست. چون هم امنیتش بالاست هم شخصی سازیش خوبه هم سریعه. واقعا همه جوره راضیم ازش و نیازی نمیبینم کیبورد شخص ثالث و رابع نصب کنم...

  • hosss021
    hosss021 | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    کلمه خطرناک فکر نکنم کاربردش برای استفاده از کیبورد خوب باشه . بولد هم کردین دیکه هیچی !

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    به نظرم چیزی که هنوز زبان فارسی و کامل پشتیبانی نکنه توی ایران خیلی جا نمیافته هرچند هستند کیبوردهایی که راحتی در تایپ و برامون به ارمغان میارن اما واقعا کرش کردنشون و گاها دسترسیه سخت بهشون و امنیت آدم وبرای استفاده به فکر وادار میکنن.
    و در آخر کیبوردهای بهینه اپل و اندروید رقابت و سخت کرده براشون

مطالب پیشنهادی