ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

به یاد اسطوره؛ مکلارن سنا با بدنه ای عجیب معرفی شد

وقتی تاریخچه رقابت های فرمول یک را از آغاز پیدایش تاکنون ورق می زنیم، با چند نام مواجه می شویم که شنیدنشان همواره باعث تامل می شوند؛ نام هایی مثل خوان مانوئل فانخیو، جکی استوارت، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

وقتی تاریخچه رقابت های فرمول یک را از آغاز پیدایش تاکنون ورق می زنیم، با چند نام مواجه می شویم که شنیدنشان همواره باعث تامل می شوند؛ نام هایی مثل خوان مانوئل فانخیو، جکی استوارت، آلن پروست، مایکل شوماخر و البته آیرتون سنا.

سنا به اعتقاد بسیاری بهترین راننده ای است که رقابت های فرمول یک در طول تمام ادوار به خود دیده است. این راننده برزیلی در دوران فعالیت حرفه ای خود بین سال های 1984 تا 1994 توانست 41 بار زودتر از رقبا از خط پایان عبور کند، در طول یک دهه جنگ سرعت، وی 65 بار در خط نخست ایستاد و در مجموع 80 بار بر روی سکو رفت.

علی رغم تمام جسارت و شایستگی ها، آیرتون سنا در گرند پری سن مارینو در سال 1994 با از دست دادن کنترل خودروی خود، با سرعت 233 کیلومتر در ساعت به دیواره بتونی برخورد کرده و در نهایت به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

حال با گذشت 23 سال از آن حادثه تلخ، مکلارن برای ادای احترام به این اسطوره، جنگنده ای خیابانی را با نام سنا معرفی کرده است. البته این خودرو با نام P15 در حال توسعه بود، اما به دلیل نقش پر رنگ برونو سنا (برادرزاده آیرتون) تصمیم بر این شد که با موافقت خانواده آیرتون، ابر اتومبیل جدید مکلارن با این نام ارایه شود.

اولین چیزی که درباره P15 یا سنا جلب توجه می کند، طراحی نه چندان گیرا و جذاب آن است که در همین بدو ورود باعث بروز انتقاداتی شده؛ با این حال مک لارن اعتقاد دارد نمای ظاهری این خودرو بهترین تعبیر برای عبارت "پیروی شکل از وظیفه" بوده و این دو عنصر را در حدی اعلا با هم ترکیب کرده است.

نکته جالب اینکه به منظور دید بهتر اطراف، بخشی از درهای ابر اتومبیل جدید انگلیسی ها به صورت شیشه ای طراحی شده؛ این مساله البته افزایش وزن را به دنبال دارد، شاید به همین دلیل باشد که این قابلیت بصورت آپشن قابل انتخاب است.

مکلارن سنا قسمت اعظمی از اجزای فنی از جمله موتور 4 لیتری V8 و توئین توربوی خود را از مدل 720S به امانت گرفته است. این موتور که با کد M840TR شناخته می شود، 789 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نیروی تولیدی توسط این موتور که عنوان قدرتمندترین موتور ساخت مکلارن را با خود به یدک می کشد، از طریق یک گیربکس دو کلاچه هفت سرعته به چرخ های عقب ارسال می شود.

آنطور که اشاره شده، این خودرو منتظر کوچک ترین اشاره به پدال گاز است تا بلافاصله از خود واکنش نشان دهد. علاوه بر این P15 به دلیل عملکرد خارق العاده خود، در پیست زمان های بهتری نسبت به تمامی مدل های تاریخ این کمپانی ثبت خواهد کرد.

اگر چه درباره سایر آمار و ارقامی مثل شتاب و سرعت حرفی به میان نیامده، اما با توجه به موتور قدرتمند، وزن 1,198 کیلوگرمی که به دلیل استفاده از شاسی مونوکوک و بدنه فیبرکربنی حاصل شده، ترمزهای کربن سرامیکی، لاستیک های Trofeo R، آیرودینامیک عالی و البته از همه مهمتر لقب سنا، باید انتظارات بسیار بالایی از P15 داشت.

از این جنگنده زمینی فقط برای تولید به تعداد 500 دستگاه آن هم با قیمت 750 هزار پوند برنامه ریزی شده؛ جالب است بدانید تمامی این مدل ها پیش فروش شده و امکان خرید مستقیم دیگر وجود ندارد، آخرین دستگاه نیز در حاشیه مراسم رونمایی با قیمت استثنایی 2.7 میلیون دلار به حراج رفت. ناگفته نماند بنا به گفته مکلارن، سنا جانشین P1 به شمار نمی رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza sm
    reza sm | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    این چیش زشته آخه

    • Mr. Robot
      Mr. Robot | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

      احتمالا منظورشون پراید بوده

مطالب پیشنهادی