ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دیتاسنترهای داخلی با ویژگی‌های استاندارد جهانی، دستاوردی از سمت بخش خصوصی

با توجه به رشد تولیدمحتوا و سمت‌وسو رفتن محتوای اینترنت به فایل‌های ویدئویی و صوتی، ایجاد دیتاسنترهای داخلی برای بهبود سرعت بخشیدن به هنگام دستیابی کاربران به این محتواها، ایمن بودن فضای وب داخل کشور ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۵

با توجه به رشد تولیدمحتوا و سمت‌وسو رفتن محتوای اینترنت به فایل‌های ویدئویی و صوتی، ایجاد دیتاسنترهای داخلی برای بهبود سرعت بخشیدن به هنگام دستیابی کاربران به این محتواها، ایمن بودن فضای وب داخل کشور و همچنین درآمدزایی از نوع ترافیک اینترنتی ضروری به نظر می‌رسد. این مسئله امریست که «ابوالحسن فیروزآبادی»، رییس شورای عالی فضای مجازی نیز در مراسم بازدید از دیتاسنتر افرانت به آن اشاره کرده و به آن تاکید داشته است.

فیروزآبادی در این بازدید خبر از ایجاد دیتاسنترهای داخلی با کیفیت و استاندارد جهانی داد و گفت: «به‌منظور ایجاد مراکزی امن و پایدار در حال تدوین استراتژی و مقررات گذاری در پیاده سازی مدل های مناسب جهت رشد و رونق ایجاد دیتاسنترهاى داخلى در طراز جهانى توسط بخش خصوصی هستیم.»

«فریدون قاسم‌زاده» مدیر عامل شرکت افرانت نیز با اشاره به اینکه دیتاسنترها امروزه نقش کارخانه‌های تولیدی در محیط مجازی را دارند از توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال در صورت پیشرفت و رشد آنها گفت:

«سرعت رشد تولید خدمات الکترونیکى و محتوای داخلی اهمیت ایجاد و ارتقای فضای امن و کافی جهت نگهداری محتواهای تولید شده در دیتاسنترهاى داخل کشور را بیش از پیش افزایش داده است؛ این افزایش به بیشتر شدن حجم اطلاعات، تنوع و تعداد خدمات سایت ها و اپلیکیشن هاى ایرانى منجر شده است.»

قاسم‌زاده ضمن اشاره به فعالیت بیش از یک‌ دهه این شرکت در زمینه خدمات دیتاسنتر از اهمیت تقویت عملی شبکه ملی‌ اطلاعات سخن به میان می‌آورد و همکاری با کسب‌وکارهای دیجیتالی موفقی چون دیجیاتو، دیجی‌کالا، اسنپ، بازار، اول مارکت، علی‌بابا، دیوار، الوپیک، نت‌برگ و جیرینگ و... را گواه اهمیت و توجه شرکت‌ها به این مساله می‌داند. وی معتقد است تجهیزات پیشرفته، زیرساخت‌ها و سیستم‌های امنیتی در دیتاسنترهای افرانت ویژگی اصلی آنهاست:

در این دیتاسنتر در لایه هایی نظیر ارتباطات شبکه، تامین برق مورد نیاز و سیستم های سرمایش نیز تمهیدات ویژه ای براى ارتقاء پایدارى و امنیت خدمات در نظر گرفته شده است.همچنین با توجه به الزامات ارائه شده در سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISMS، کلیه فضاهای دیتاسنتر و همچنین سایر فضاهای مربوط به سرویس های دیتاسنتر نظیر سالن های شبکه توزیع برق و تأمین سیستم سرمایش تحت کنترل دوربین های نظارتی است و کلیه ورودی های حساس نیز با سیستم های مرکزی کنترل ورودی و خروجی تحت کنترل و پایش قرار می گیرد.

به گفته مدیرعامل افرانت سازمان های دولتی و خصوصی در سال‌های گذشته مجبور به میزبانی از سرورهای خود در دیتاسنترهای خارج از کشور بودند که جدا از مسائل امنیتی، بر روی سرعت، کیفیت و قیمت نهایی دسترسی کاربران تاثیر بدی خواهد گذاشت: «سرعت نمایش صفحات در سرورهای داخلی به دلیل فاصله جغرافیایی بسیار کم با مصرف کننده، بسیار بالاتر از سرعت مشاهده وب سایت های میزبانى شده در دیتاسنترهاى خارجی است.»

تا چند سال قبل برای ارایه خدمات خود ناگزیر از میزبانی سرورهاى خود در دیتاسنترهاى خارج از کشور بودند که این امر صرفنظر از ملاحظات امنیتى آن، برروی سرعت، کیفیت و قیمت نهایی دسترسی کاربران تاثیر منفى داشت؛ چرا که سرعت نمایش صفحات در سرورهای داخلی به دلیل فاصله جغرافیایی بسیار کم با مصرف کننده؛ بسیار بالاتر از سرعت مشاهده وب سایت های میزبانى شده در دیتاسنترهاى خارجی است.

وى با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر شرکتهاى نوپا و کسب و کارهاى دیجیتال بیش از هزار سازمان و شرکت دولتى و خصوصى از جمله وزارتخانه ها، بانک ها، بیمه ها، دانشگاه ها، مراکز اموزشى، فرهنگى، تحقیقاتى و غیره از خدمات دیتاسنتر افرانت استفاده می کنند اظهار امیدوارى کرد با حمایت دولت و مسولین کشور شاهد توسعه و شکوفایى صنعت استراتژیک دیتاسنتر و رشد و بالندگى شرکت هاى نوپا و دانش بنیان و کسب و کارهاى دیجیتال در کشور باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • m2020
    m2020 | ۲۵ دی ۱۳۹۸

    من تا الان با اکثر دیتاسنتر های داخلی کار کردم هرکدوم مشکلات خاص خودشون رو دارن از لحاظ پشتیبانی ،دسترسی ، قطعی، پورت و... ولی بین اونها دیتاسنتر آسیاتک توی برج میلاد به نظرم از همه بهتره هم از بابت قیمت هم خدماتش تا الان مشکلی نداشتم

  • زیتانیکس
    زیتانیکس | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    دیتاسنتر ایرانی؟
    پهنای باند بسیار گرام
    قعطی فراوان
    لتنسی و سرعت افتضاح به کل دنیا فقط برای داخل کشور خوبه

  • rezamo
    rezamo | ۲۵ آذر ۱۳۹۶

    سلام من یه چیز به این مطلب اضافه کنم یکی از مشکلات کشور ما قوانین دستو پاگیر هم هست مثلا ارگان های نظامی دیتا سنتر های بزرگی دارن و هزینه کلانی روی انها انجام میدن و ظرفیت استفاده خود نهاد نظامی بیست درصد این دیتا سنتر ها همخ نیست اما اجازه دادن خدمات به خارج از نهاد نظامی رو ندارن که واقعا مسخرست تجهیزات نهاد های نظامی دارای زیر ساخت سیسکو هست که بسیار سنگین و گران قیمته متاسفانه خود تحریمی داخلی هم داریم و از طرفی نهادی که داد میزنه مرگ بر امریکا چرا تمام تجهیزاتشو امریکایی میخره اینم برام سواله خخخ دیدم که میگما نگید حرف الکی میزنه?

    • ali reza sadeghi tabar
      ali reza sadeghi tabar | ۲۵ آذر ۱۳۹۶

      سلام
      در پاسخ استفاده از سیسکو باید بگم کمتر تجهیزاتی در کار نت ورک همانند سیسکو داریم نه اینکه نباشه ولی شاید نتونیم به خوبی سیسکو ازشون استفاده کنیم . ولی چرا استفاده میکنیم و میگیم بده اینو خدا میدونه

مطالب پیشنهادی