ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دیگر نزدیک موبایل تان نخوابید؛ هشدار تازه کارشناسان حوزه سلامت

از نخستین روزهای حیات تلفن های همراه، شمار محدودی از فعالان محیط زیست و البته برخی دانشمندان نسبت به آسیب های پنهان این دستگاه ها که به خاطر استفاده از انرژی RF برای برقراری ارتباط ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

از نخستین روزهای حیات تلفن های همراه، شمار محدودی از فعالان محیط زیست و البته برخی دانشمندان نسبت به آسیب های پنهان این دستگاه ها که به خاطر استفاده از انرژی RF برای برقراری ارتباط با برج های مخابراتی ممکن است متوجه انسان شود، هشدارهایی دادند.

آنها در واقع نگران بودند که پرتوهای غیریونیزه بتواند به سلول های بدن نفوذ کرده و آسیب هایی را به وجود بیاورد و در نتیجه آن خطر ابتلا به سرطان مغز و سر نیز بالا برود. اما در جایی دیگر، دانشمندان این احتمال را رد کردند چراکه داده های موثقی در تایید آن موجود نبود.

حالا اداره بهداشت عمومی ایالت کالیفرنیا در اقدامی عجیب بازنگری هایی را روی این رویکرد انجام داده و به مردم خصوصا کودکان هشدار داده که از تلفن های همراه [در هر زمان که امکان دارد] دوری نمایند. این اداره همچنین راهنمایی هایی را برای کاهش میزان قرارگیری افراد در معرض پرتورهای RF منتشر کرده است.

دکتر کارن اشمیت مدیر این دپارتمان در همین رابطه گفت:

با وجود آنکه علم همچنان در حال توسعه است نگرانی هایی در میان کارشناسان سلامت و مردم در رابطه با حضور دراز مدت در مجاورت تلفن های همراه مطرح شده است.

در دستورالعمل های صادر شده توسط این اداره، جدای از سرطان مغز و سر، انرژی RD به خاطر ایجاد ناباروری، سردرد و اختلال در حافظه و یادگیری مورد سوال بوده است.

اما انتشار این گزارش به همین سادگی ها هم رخ نداده؛ در سال ۲۰۱۴ میلادی گزارشی منتشر شد که نشان می داد Joel Moskowitz مدیر مرکز سلامت خانواده و اجتماع دانشگاه برکلی کالیفرنیا اداره بهداشت کالیفرنیا را به خاطر امتناعش از انتشار دستورالعملی مشابه که در سال ۲۰۰۹ میلادی تدوین کرده بود، مورد پیگرد قانون قرار داد. دادگاه نیز رای را به نفع شاکی صادر کرد و اوایل ماه مارس گذشته سازمان سلامت عمومی کالیفرنیا پیش نویسی از این راهنمایی ها که در واقع نسخه به روز شده ای از گزارش سال ۲۰۱۵ آن محسوب میشود منتشر نمود.

دستورالعمل های فعلی نسبت به نسخه قبلی اندکی فراگیرتر هستند و دربرگیرنده گام هایی برای پشگیری از برخورد با فرکانس های رادیویی می شوند. برای مثال در آنها ذکر شده که:

  • موبایل را دور از بدن خود نگه دارید
  • شبها موقع خواب آن را در کنار خود نگذارید
  • وقتی هم با موبایل تان کاری ندارید هدست های خود را بردارید
  • در زمان ضعیف بودن سیگنال ها از موبایل استفاده نکنید
  • برای استریم موسیقی، ویدیو و یا دانلود فایل های بزرگ هم از ابزارهای دیگری غیر از تلفن های همراه بهره بگیرید (لازم است اشاره کنیم که درکلیه این فعالیت ها میزان انرژی RF ساطع شده از تلفن های همراه بیشتر از هر زمان دیگری می شود).
  • همچنین به کاربران توصیه شده از محصولاتی که ادعا می کنند این پرتو را مهار مینمایند استفاده نکنند چراکه برخی از آنها حتی ممکن است عکس این عمل کنند و سطح تماس شما را بالا ببرند.

البته هنوز این سوال همیشگی پابرجاست که در مورد خطرات احتمالی تلفن های همراه باید حرف چه کسی را باور کرد. سازمان بهداشت جهانی از یک طرف انرژی RF را به عنوان عامل محیطی کلاس 2B طبقه بندی کرده؛ بدان معنا که احتمالا می تواند برای انسان سرطان زا باشد. در عین حال اما گزارشات سازمان غذا و داروی آمریکا حکایت از آن دارد که شواهد علمی به دست آمده در این رابطه آنقدر نیست که بتوان ارتباطی میان قرار گرفتن در معرض این پرتو ها و مشکلات مربوط به سلامتی یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Majid Basafa
    Majid Basafa | ۲۶ آذر ۱۳۹۶

    ببینین پرتو ها رو کلا به دسته تقسیم میکنیم پرتو های یونیزان و پرتو های غیر پونیزان پرتو های یونیزان میشن امواج گاما ایکس نور فرابنفش این پرتو ها به قدر انرژی دارن که بتونن ایجاد رادیکال ازاد کنن یا حتی موجب تغییر در ماهییت عناصر بشن اما با این حال یه میزان از این امواج تععین شده که فرد به صورت طبیعی میتونه تحمل کنه در مورد المینیوم که گفتین بررسی نشده اما سرب قابلیت جذب امواج مغناطیسی و اموااج مثل الفا و بتا رو داره حالا امواجی که تو ماکروویو گوشی های تلفن همراه انتن های پارازیت امواج تلویزیون و وای فای استفاده میشن میره دسته دوم یعنی غیر یونیزان هستنند و به صورت علمی فقط توانایی ایجاد لرزش در ملکول ها رو دارن نه شکستن اون ها و ایجاد رادیکال . از این دیدگاه در مقادیر که ما روزانه با اون ها کار داریم خطرناک نیستنند اما بازم کسی نمیگه بی خطر مقالاتی هست که نشون داده نتایجشون این امواج بی ضرر هستنند مقالات وجود داره که نشون میده مضر هستنند و هنوز قطعیتی وجود نداره در این باره ولی در مورد خیلی چیز های ساده دیگه با قطعیت پرتوزا بودنشون اثبات شده که با کم کردن اونها میتشه اسیب رو کم کرد مثلا میزان تشعشی که شعله سیگار ساطع میکنه برابر میزان تشعشعی که از دیواره های یک نیروگاه اتمی طی یک سال نشت میکنه هر چند کمه ولی این اثر تجمعی و در بلند مدت خطرناک میشه با کم کردن این عوامل ساده میشه از ریسک بیماری های مثل سرطان کم کرد

  • sepehri
    sepehri | ۲۶ آذر ۱۳۹۶

    تو ایران اینقدر پارازیت ارسال میشه رو ماهواره ها که هزار برابر خطرش بیشتراز امواج موبایل هستش موبایل رو دور کردی پارازیت و چیکارش کنی و بعدش دود و دم هایه تهران

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۲۶ آذر ۱۳۹۶

      لطفاً یک مطالعه ای در مورد امواج پارازیت داشته باشید. قدرت آنتن‌های بی تی اس موبایل چند برابر آنتن ایجاد کننده پارازیت هست و تعدادشون هم چند صد برابر. من نمیگم ایجاد پارازیت هیچ ضرری نداره، ولی هرچی بی بی سی و شبکه‌های ماهواره‌ای در مورد پارازیت میگن، بدون مطالعه باور نکنیم.

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۲۶ آذر ۱۳۹۶

    اگه از من‌ میپرسین بجز زندگی شهری و عوامل محیطی دیگه... نصف امراض ناشناختمون از همین گوشیاس!!
    هیچی نمیدونیم... چه بلایی سر اعصاب میاره... انرژی ساطع شده ازشون روی گردش خون و گلبول های قرمز و سفید چه تأثیری داره... ارتباطش با آریتمی قلبی و...
    اون روز یه مقاله میخوندم که کم تحرکی و درگیر گوشی شدن میتونه روی اعصاب غیرارادی هم تأثیر بذاره و باعث مشکلات گوارشی بشه...
    کاش حداقل فایده ای داشته باشه واسمون...

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۲۵ آذر ۱۳۹۶

    تهران کف درآمد ۱۳۰۰ هست

  • ami_ald
    ami_ald | ۲۵ آذر ۱۳۹۶

    alimohammadi15:
    طرز فکرت منو کشته...
    مغازه دار در حد قیمت همون جنس تا حدودی بیشتر میده تا سود کنه ربطی به گرونی و ارزونی نداره
    یعنی الان عربستان که دولت داره به همه مردمش پول مفت میده جنساشونم گرون میده؟
    الان توی کانادا حقوق یه فرد عادی بین ۳هزار تا ۵هزار دلاره چیزی حدود بیست ملیون یعنی یه فرد عادی میتونه با پول یک ماه کارکردش یه گوشی بخره باقی پولشم کرایه خونه و خوردو خوراک بده
    ولی توی ایران یک ماه کار کنی با ماهی ۹۰۰ هزارتومان کرایه خونه من دارم میدم ۶۰۰ هزارتومان (یزد) با ۳۰۰ تومان باقی چی میتونم بخرم؟تازه من با خانمم کار میکنیم خرجمونو در میاریم اگه تنها باشی که راهی جز مرگ نداری!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی