ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا ادغام مغز با هوش مصنوعی، انسان ها را به «زامبی» تبدیل می کند؟

مدتی پیش بود که در خبرها خواندیم کمپانی تازه تاسیس ایلان ماسک به نام Neuralink مشغول توسعه یک «رابط مغزی-کامپیوتری» است که در قالب نوعی چیپ در مغز انسان ها کاشته می شود و می ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

مدتی پیش بود که در خبرها خواندیم کمپانی تازه تاسیس ایلان ماسک به نام Neuralink مشغول توسعه یک «رابط مغزی-کامپیوتری» است که در قالب نوعی چیپ در مغز انسان ها کاشته می شود و می تواند توانایی هایی مانند هوش فرابشری و ارتباط به صورت تله پاتی را برای افراد مهیا کند. اما به عقیده دکتر میخائیل لبدوف، عصب شناس ارشد دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، این ایمپلنت های مغزی از جایی به بعد شروع به تقلید از خودآگاه انسان یا حتی به دست گرفتن آن می کنند.

افرادی که هوش مصنوعی را به ذهن خود می آورند، دیگر قابل تشخیص از ربات های انسان نما نخواهند بود

این عصب شناس می گوید چیپ های مغزی هوش مصنوعی، انسان ها را دچار تکامل کرده و آنها را به «جامعه ای از زامبی ها» تبدیل خواهند کرد. وی در ادامه توضیح می دهد افرادی که هوش مصنوعی را به ذهن خود می آورند، خطر ادغام با ماشین ها را تا حدی افزایش می دهند که دیگر نمی توان انسان ها و ربات های انسان نما را از یکدیگر تمیز داد.

دکتر لبدوف به مردم هشدار داده که کمپانی های تکنولوژی، چنین دستگاهی را به عنوان «نوش دارو» معرفی می کنند که می تواند به تمام دشواری های انسان پایان دهد اما ظاهراً حقیقت از دیدگاه وی چیز دیگری است.

قرار دادن یک مایکروچیپ در مغز انسان، شاید شبیه به داستان یک فیلم بلاک باستر علمی-تخیلی به نظر برسد، اما برخی مدعی شده اند که این تکنولوژی می تواند ظرف 15 سال به حقیقت تبدیل شود.

چیپ های هوشمندی که در مغز کار گذاشته می شوند به انسان ها امکان جایگزینی یا پاک کردن خاطرات را می دهند

به گفته برایان جانسون، موسس استارتای Kernel که روی چنین دستگاهی مشغول به کار است، این چیپ ها به مردم اجازه می دهد خاطرات را خریده یا به کلی پاک کنند و خیلی زود، به محبوبیتی شبیه به اسمارت فون ها خواهند رسید.جانسون چند وقت پیش طی کنفرانسی گفت که تا 15 الی 20 سال دیگر، ما به ابزارهایی برای مغزمان دسترسی خواهیم داشت که به هر سوالی پاسخ می دهد: «به عنوان مثال، می توانم خاطره ای کامل داشته باشم؟ می توانم خاطره ای را پاک کنم؟ می توانم نرخ یادگیری ام را افزایش دهم؟»

استارتاپ Kernel، دستگاه در دست توسعه اش را یک تکنولوژی ضروری برای بشریت می داند و از همین حالا مشغول آزمایش نسخه آزمایشی تکنولوژی خود روی مبتلایان به بیماری صرع است که به ادعای آنها، نتایج مثبتی به همراه داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Golmohammadi
    Mohammad Golmohammadi | ۲۶ آذر ۱۳۹۶

    اونایی که میگن خوبه نمیدونن چه حسی داره وقتی یه خاطره مصنوعی تو ذهنت بکارن که باعث بشه به جرمی اعتراف کنی که انجامش ندادی و اونوقت خیلیا از زیر کاراشون در میرن

    • nhho
      nhho | ۲۶ آذر ۱۳۹۶

      همیشه میشه ازهرچیزهم درراه خوب استفاده کردهم غلط،مثلاهمین تریاک که فقط موادمخدرنیست ومصرف دارویی هم داره...

      • Mohammad Golmohammadi
        Mohammad Golmohammadi | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

        مهم اینکه که کدوم مصرف مخرب تره. ما بدون این چیزا نمیمیریم

مطالب پیشنهادی