ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

«فردا فِکنی» چیست و چه راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد؟

آیا تا به حال سعی کرد‌ه‌اید فعالیت مهمی را انجام دهید اما متوجه شدید که با به تعویق انداختن آن می‌توانید استرس کمتری تجربه نمایید و کم کم کارهای مهم خود را فرمواش کرده‌اید؟ جالب ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۶:۵۶

آیا تا به حال سعی کرد‌ه‌اید فعالیت مهمی را انجام دهید اما متوجه شدید که با به تعویق انداختن آن می‌توانید استرس کمتری تجربه نمایید و کم کم کارهای مهم خود را فرمواش کرده‌اید؟

جالب است بدانید ۸۰ درصد دانشجویان و ۲۰ درصد بزرگسالان دنیا به این پدیده دچارند. روانشناسان این مشکل را تعلل خوانده و افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند «فردا فکن» نامیده می‌شوند.

جالب است بدانید ۸۰ درصد دانشجویان و ۲۰ درصد بزرگسالان دنیا به پدیده‌ی فردا فکنی دچارند

حقیقت این است که بسیاری از مردم در انجام فعالیت‌های خود تعلل می‌کنند و این پدیده به طور کلی زیان‌آور است اما جایی برای ناامیدی نیست چرا که فردا فکنان هم با به کار بستن راهکارهایی ساده می‌توانند به اهدافشان رسیده و فعالیت‌های مهم خود را به سرانجام برسانند.

کما اینکه «هرمان ملوین» نویسنده‌ی کتاب موبی دیک (یکی از شاهکارهای ادبیات انگلیسی کلاسیک) مجبور بود برای تمام کردن این شاهکار، هر روز خود را به صندلی غل و زنجیر کند. در ادامه راهکارهایی را با شما در میان خواهیم گذاشت که تاحدودی عادت تعلل را کمرنگ می‌کنند؛

۱- روز خود را با سخت‌ترین کار آغاز کنید

همانطور که «مارک تواین» نویسنده‌ی معروف، پیشنهاد می‌کند:

«اول صبح یک قورباغه قورت بدهید و مطمئن باشید تا پایان روز، اتفاق بدتری برایتان نخواهد افتاد.»

بر اساس این گفته، بهتر است قبل از انجام هر کاری، چالش برانگیزترین و سخت‌ترین مورد در لیست‌کارهای روزانه‌ را انتخاب کرده و سعی کنید آن را هر چه سریعتر انجام دهید. این مطلب می‌تواند پیشنهادی بسیاری خوبی باشد اما نه برای همه!

اما بسیاری از فردا فکنان، اول صبح حتی حال بیدارشدن را هم ندارند چه برسد به انجام دادن مشکل‌ترین کار روزانه در اول صبح. در واقع بهتر است این ضرب المثل در زمان جدید این‌گونه تغییر کند؛

قورباغه خود را وقتی بخورید که در بیشترین حد بازدهی به سر می‌برید.

۲- سریعاً کارهای کوچک را انجام دهید

بهتر است قبل از انجام هر کاری مقدار زمان آن را تخمین زده و فعالیت‌ها را تا آنجا که ممکن است بلافاصله انجام دهید. برای مثال می‌توان با استفاده از این روش بسیاری از ایمیل‌های کوتاه خود را پاسخ داده و صندوق پیام کم‌حجمتری داشت.

فرد حمایتگری پیدا کنید که احترامی دوطرفه بینتان برقرار باشد

۳- اهدافتان را اعلام کنید و مسئولیت انجامشان را بپذیرید

اگر دوست ندارید کارهایتان را عقب بیاندازید اهدافتان را بلند اعلام کرده تا مجبور شوید به تعهد خود عمل کنید. لازم نیست که تعهدتان را برای کل دنیا بازگو کنید اما فرد حمایتگری پیدا کنید که احترامی دوطرفه بینتان برقرار باشد. در این صورت شما مسئولیت انجام تعهداتتان را برعهده گرفته و خود را وادار خواهید کرد که آنها را انجام دهید.

۴- برد‌های کوچک را جشن گرفته و به خودتان جایزه بدهید

اصولاً  تعلل و کمال‌گرایی افراطی همزمان با یکدیگر رخ می‌دهد. افرادی که کمالگرا هستند، دلیلی نمی‌بینند که  دستاورد‌های کوچکی همچون انجام فعالیت‌های سخت روزانه را جشن بگیرند اما آنها اشتباه می‌کنند.

آسان نیست که روند همیشگی خود را شکسته و فعالیت‌هایی متفاوت را انجام دهید. این مهم فارغ از پیش پا افتاده بودن فعالیت انجام شده، ارزش شادی کردن دارد و باید برای آن به خود جایزه دهید.

۵- به یاد داشته باشید که تعلل همیشه بد نیست

«آدام گرنت» روانشناس و برنده‌ی کتاب سال نیویورک تایمز، معتقد است که فرد می‌تواند از تعلل خود استفاده‌ی بهینه ببرد. بدین شکل که با فاصله گرفتن از انجام بی درنگ کارها، ایده‌ها و راه‌حل‌های خلاقانه‌تری خواهند یافت. البته نکته‌ی مهم این است که شخص فردا فکن بتواند پس از یافتن راه‌حل‌های خلاقانه، در وقت مشخص کار خود را به اتمام برساند.

در پایان باید به‌یاد داشت که مقابله کردن با تعلل و فردا فکنی بسیار چالش برانگیز خواهد بود. درعین حال این مبارزه، برنامه‌ریزی و شجاعت بسیاری می‌طلبد. اگر شخص فردا فکن بتواند با مشکلش کنار بیاید و فعالیت‌های مهمش به سرانجام برساند قادر خواهد بود به علت شخصیت کمال‌گرایی که دارد به یکی از موفق‌ترین افراد جامعه تبدیل گردد.

Inc
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهدی متدین
    مهدی متدین | ۲۶ آذر ۱۳۹۶

    عنوان جذاب بود ولی خیلی کاربردی نبود راهکارها

مطالب پیشنهادی