ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف فسیل کَنه 99 میلیون ساله در پرهای یک دایناسور

محققان به تازگی قطعه فسیلی یافته اند که در آن یک کنه به همراه پر دایناسور در سنگ کهربا به دام افتاده. این فسیل که 99 میلیون سال قدمت دارد، اطلاعات جالبی در مورد کنه ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

محققان به تازگی قطعه فسیلی یافته اند که در آن یک کنه به همراه پر دایناسور در سنگ کهربا به دام افتاده. این فسیل که 99 میلیون سال قدمت دارد، اطلاعات جالبی در مورد کنه ها را در اختیار محققان قرار داده است.

دانشمندان همواره در پی یافتن نحوه تغذیه کنه ها در گذشته بوده اند

کنه ها که امروزه نیز در میان جوامع بشری و نیز در میان حیوانات یافت می شوند، حشراتی هستند که از خون پستانداران و پرندگان تغذیه می کنند. سوالی که مدت هاست ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده، این است که حشرات مذکور پیش از اینکه از خون پستانداران تغذیه کنند، در گذشته چگونه خود را سیر می کردند؟

علی رغم اینکه امکان استخراج اطلاعات DNA این حشره از داخل کهربا، بدون نابود ساختن آن وجود ندارد ولی محققان به دستاورد مهمی دست یافته اند؛ این اولین باری است که شواهدی از حضور کنه در میان پرهای دایناسور یافت شده و محققان دریافتند این حشرات از خون دایناسورها تغذیه می کردند. همچنین این فسیل اطلاعاتی در خصوص نحوه تکامل کنه ها را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

پیش از این دم یک دایناسور پر دار در یک فسیل کشف شده بود.

در فسیل مذکور کنه به پرهای یک دایناسور پَر دار چسبیده و به نظر می رسد در حالی جان داده که مشغول نوشیدن قطرات خون میزبان خود بوده. محققان یک کنه دیگر را نیز داخل فسیل در حالی  یافته اند که با نوشیدن مقدار زیادی خون جان داده بود. در کنار آنها سوسک هایی به همراه لارو هایشان وجود دارند. تمامی این موجودات از پرهای دایناسور نگون بخت به عنوان پوششی محافظ استفاده کرده اند.

همچنین در این فسیل مویی یافته شده که به نوعی سوسک تعلق دارد که امروزه در لانه پرندگان یافت می شود. بدین ترتیب محتمل ترین سناریو این است که کنه ها در حالی که میان موهای سوسک بوده اند، به واسطه حرکت سوسک، به آشیانه دایناسورها منتقل شده اند.

پیش از این کشف مهم، دانشمندان تصور می کردند که کنه ها در گذشته تنها از خزندگان، دوزیستان یا اجداد پستانداران تغذیه می کردند و احتمال تغذیه آنها از دایناسورها از دید آنها منتفی بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    99 میلیون سال!!!

    • | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

      همش چاخانه

مطالب پیشنهادی