ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایرانیان در سال ۲۰۱۷ به دنبال چه می‌ گشتند؟

هر ساله موضوعات بسیاری توسط کاربران اینترنتی جستجو می‌شود و سرویس گوگل‌ترند، بیشترین آنها را به تفکیک کشور اعلام می‌کند. البته چندسالی است که این سرویس برای برخی کشورها از جمله ایران به علت تحریم‌ها ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

هر ساله موضوعات بسیاری توسط کاربران اینترنتی جستجو می‌شود و سرویس گوگل‌ترند، بیشترین آنها را به تفکیک کشور اعلام می‌کند. البته چندسالی است که این سرویس برای برخی کشورها از جمله ایران به علت تحریم‌ها خارج دسترس قرار گرفته و شناسایی کلمات پرجستجوی ایرانیان در گوگل را کار دشوارتری کرده است.

با این وجود سامانه‌ها و کارشناسان داخلی توانسته‌اند با راه‌اندازی سیستم‌هایی مشابه به لیستی تخمینی از بیشترین جستجوی کاربران ایرانی در گوگل دست پیدا کنند. این آمار که توسط سامانه پایشگر منتشر شده اطلاعات جالبی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و مرور اتفاقات تلخ و شیرین ایرانیان در طول یک سال گذشته را تداعی می‌کند.

بررسی لغات پرتکرار و داغ جست‌و‌جو شده در موتور جست‌و‌جوی گوگل توسط کاربران ایرانی نشان می‌دهد که کاربران به محتوای فارسی و استارتاپ‌های بومی توجه مضاعفی نسبت به سال گذشته نشان داده‌اند و همین امر موضوع کسب‌وکارهای کوچک و البته سئو را بیش از پیش مهم‌تر می‌سازد.

با هم نگاهی کوتاه به برخی اسامی بیشتر جستجو شده توسط کاربران ایرانی داریم، نکته قابل ذکر اینست که فهرست زیر رتبه بندی دقیقی ندارد و با توجه به تخمین‌های ارائه شده از سوی سازمان پایشگر منتشر می‌شود:

سهام عدالت: حتما برای شما هم پیش آمده که تابلو و اعلانات ثبت‌نام اینترنتی سهام‌ عدالت را روی شیشه مغازه‌ها و کافی‌نت‌های سرتاسر شهر ببینید. ماجرای سهام عدالت و ثبت نام اینترنتی آن باعث شده که مردم هرساله به جستجوی نکات ریز و درشت آن در فضای اینترنتی بگردند.

بازی نهنگ آبی: ماجرای این بازی عجیب و غریب بعد از سالها از شروع آن، به تازگی وارد کشورمان شد و ویدئوهای گوناگونی پیرامون آن در فضای مجازی منتشر شد. ماجرا تا جایی پیش رفت که وزیر ارتباطات کشور درباره آن پست اینستاگرامی گذاشت و برنامه‌هایی در صداوسیما ملی هم به نهنگ آبی پرداختند. گرچه تمام این دامن‌زنی‌ها از نظر کارشناسان اوضاع را بدتر می‌کرد، ولی کنجکاوی ایرانیان درباره این موضوع و نگرانی والدین تمامی نداشت، با موضوع خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی شایعات نفوذ نهنگ آبی بین نوجوانان کشور دوباره قوت گرفت ولی خوشبختانه تب این ماجرا ذره ذره کاسته شد به طوری که امروزه دیگر کمتر کسی وجود دارد که به شایعات بی‌اساس درباره نهنگ آبی توجه کند.

اسنپ: امسال سال پرحاشیه‌ای برای این استارتاپ ایرانی بود. همه‌گیر شدن سرویس‌های حمل‌ونقل اینترنتی و کمتر بودن قیمت‌های این سامانه‌ها نسبت به تاکسی‌سرویس‌ها، باعث شده که کاربران با روی خوش‌تری به سمت استفاده از چنین سامانه‌هایی بروند. اعتراضات رانندگان اسنپ، حوادث ناگواری که در رسانه‌ها منتشر شد و توسعه فعالیت آن در شهرهای دیگری جز تهران، میزان جستجوی کلمه این استارتاپ ایرانی را در سال جاری بالا برده است.

مترجم گوگل: سیستم‌های ترجمه توسط روبات روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و بشر را از یادگیری زبان‌های خارجه بی‌نیاز می‌سازند. یکی از قدرتمندترین این سرویس‌ها مترجم گوگل یا همان Google Translator است که گستردگی تعداد زبان‌های داخل این سیستم به بیش از 70 زبان می‌رسد. ترجمه همزمان و آنی این سیستم و رابط کاربری ساده آن، توانسته کاربران را به خود جذب کند با این وجود هنوز هم نواقص بسیاری در ترجمه جملات از یک زبان به زبانی دیگر وجود دارد ولی گوگل قول داده است تا چندین سال آینده، این مشکلات را برطرف سازد. استفاده از مترجم گوگل باعث شده که بسیاری از کاربران مطالب منتشر شده در فضای وب را از منبع اصلی آن دنبال کنند و به ترجمه‌های گاه ناقص و مشکل‌دار کانال‌های تلگرامی و وبلاگ ها و... اطمینان نکنند.

زلزله‌نگاری: این واژه با وجود جدیدتر بودن نسبت به سایر واژه‌های جستجوی ایرانیان، به سبب حوادث ناگوار اخیر کشورمان به طور گسترده‌ای مورد جستجو قرار گرفته است. زلزله‌های اخیر کشور باعث ایجاد یک موج همبستگی شد و فضای مجازی برای اولین بار بیشترین کمک را در این زمینه به همراه داشت که پیش‌تر تیم دیجیاتو به‌طور مفصل درباره آن نوشته است. تصاویر زلزله کرمانشاه نیز یکی از بیشترین لغات جستجو شده توسط ایرانیان در محیط جستجوی عکس گوگل بوده است.

پلاسکو: حوادث ناگوار و جزییات آن همیشه برای مردم مهم بوده و شبکه‌های اجتماعی و اینترنت توانسته‌اند پل خبری سریع‌تری نسبت به سایر رسانه‌های تلویزیونی-رادیویی این روزها برای اطلاع‌رسانی‌ها باشند. حادثه آتش‌سوزی یکی از بزرگترین ساختمان‌های بازار پوشاک تهران از بیشترین جستجو‌های مردم در سال جاری بوده و اخبار آن از طریق صفحات وب دست به دست می‌شد.

عارف لرستانی، حسن جوهرچی، حامد هاکان: از دست دادن سه هنرمند بازیگر و خواننده محبوب کشورمان در میان سایر خبرها، مردم را به جستجو درباره صحت فوت خبر آنها واداشته است. از این رو نام این سه هنرمند نیز در فهرست بیشترین جستجوی کاربران ایرانی بیشتر از سایر هنرمندان به چشم می‌خورد. صفحات شخصی این هنرمندان در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز پر از کامنت‌های کاربران فارسی زبان سراسر جهان است.

دیجی‌استایل: زیرمجموعه جدیدی از دل برند دیجی‌کالا برآمده که تخصص آن برخلاف پدر مجازی خود به کالاهای دیجیتال محدود نمی‌شود و به فروش البسه و پوشیدنی‌های دیگر برمی‌گردد. خبر تاسیس این وبسایت و حراج‌هایی که در بدو فعالیت خود به پاکرد باعث جستجو شدن اسم این استارتاپ توسط کاربران شده است.

پژو 2018: علاقه‌مندی مردم کشور به حوزه خودرو بر هیچ‌کس پوشیده نیست و یکی از برندهای نام‌آشنا و محبوب در بین ایرانیان برند پژو است. با اینکه به طور رسمی خودرویی با نام پژو 2018 وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد کاربران به دنبال مدل‌های جدید این برند همچون پژو 508 و 3008 و کسب اطلاعات درباره این مدل‌ها بوده‌اند و به اشتباه برای رسیدن به محتوای مورد نظر خود کلمه پژو 2018 را جستجو می‌کردند.

بامیلو: فروشگاه اینترنتی بامیلو به واسطه اجرای حراجمعه یا همان بلک فرایدی ایرانی برای چندمین سال متوالی و بنرهای شهری نصب شده در سرتاسر کشور، کنجکاوی کاربران ایرانی را در فضای وب برانگیخته است. حواشی این حراج اینترنتی بعد از اجرای آن نیز در شبکه‌های اجتماعی ادامه داشت و رسانه‌های چاپی و اینترنتی زیادی پیرامون آن مطالبی را نوشتند.

خواهران منصوریان: داستان فراز و نشیب زندگی این سه خواهر افسانه‌ای ورزش ووشو به گوش هر فردی برسد باعث برانگیختن حس کنجکاوی او می‌شود، این داستان دراماتیک-ورزشی در رده افتخارات ملی جا می‌گیرد و باعث شده که در بین سایر ورزشکاران کشورمان، نام این سه خواهر بیشتر از همه توسط ایرانیان جستجو شود. موفقیت خواهران منصوریان در مسابقات ورزشی امسال مزید بر علت تعداد بالای جستجوی نام آنها در بین کاربران بوده و خبر ساخت فیلم از روی زندگی آنها نیز بر افزایش این آمار بی‌تاثیر نبوده است.

اسامی دیگری همچون: موبوگرام، سریال عاشقانه، احمدی‌نژاد، هم‌آوا، دنا و شهید حججی در این فهرست به چشم می‌خورند. با توجه به اطلاعات سامانه پایشگر برآورد شده است که در سال ۲۰۱۶ از میان ۱۳ عبارت نخست جست‌و‌جو شده و پرتکرار توسط کاربران ایرانی، ۱۱ عبارت به سرویس دهنده‌های بومی اختصاص داشت درحالی که در سال ۲۰۱۷، از میان ۱۶ عبارت پرتکرار جست‌و‌جو شده توسط کاربران اینترنت در ایران، ۱۲ عبارت به‌سرویس دهنده‌های ایرانی اختصاص دارد.

کاربران ایرانی در سال ۲۰۱۷ علاوه بر جست‌و‌جوی سرویس‌های بین‌المللی همچون مترجم گوگل، تلگرام و اینستاگرام، به سرویس دهنده‌های استارتاپی توجه ویژه‌ای نشان دادند و از ۱۶ عبارت نخست جست‌و‌جو، ۴ عبارت به‌استارتاپ‌های ایرانی اختصاص دارد. در حوزه دریافت خدمات آنلاین نیز جست‌و‌جوی ایرانیان درباره اپراتورهای موبایل، سایت‌های خرید و فروش خودرو و کالاهای دیگر و سامانه پرداخت بانک‌ ملی دیده می‌شود.

شما چطور؟ خاطرتان هست در سال 2017 میلادی چه کلماتی را خود و اطرافیانتان بیشتر از همه جستجو کردید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • saied b
    saied b | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    نتایج شما بهتر بوده من اخرین جست جو که در زمینه سلامتی انجام دادم به تومور مغزی و hiv باهم رسیدم . . بعد معلوم شد که یکم کلسترول م بالا بوده یه 10 روز ورزش کردم خوب شد

  • roholakamaei
    roholakamaei | ۲۹ آذر ۱۳۹۶

    وجدانی دروغ نگین ایرانیا خودشون هم میدونن بیشتر چیا رو سرچ میکنن ???

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی