ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تحول سبز ب ام و؛ تامین تمام انرژی کارخانه از منابع پاک

یکی از مباحثی که در دنیای امروزی اهمیت زیادی پیدا کرده، یافتن منابع جدید برای تامین انرژی مورد نیاز بشر است، طوری که سازمان ها، نهادها و حتی شرکت های خصوصی زیادی در این زمینه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰

یکی از مباحثی که در دنیای امروزی اهمیت زیادی پیدا کرده، یافتن منابع جدید برای تامین انرژی مورد نیاز بشر است، طوری که سازمان ها، نهادها و حتی شرکت های خصوصی زیادی در این زمینه تحقیقات فراوانی را انجام داده اند. در همین راستا برخی از خودروسازان پیشگام نیز دست به کار شده و به دنبال جایگزین هایی برای سوخت های فسیلی هستند.

ب ام و یکی از این شرکت هاست که از انرژی استخراج شده از فضولات حیوانی در برخی از کارخانه ها و تاسیسات خود استفاده می کند. برای مثال مجموعه Rosslyn در پرتوریای آفریقای جنوبی بیش از دو سال است که حدود یک چهارم از انرژی مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه بیوگازی تامین می کند. این نیروگاه از فضولات گاوها، مرغ ها و سه میلیون شهروند ساکن در منطقه Tshwane بهره برداری می کند!

علاوه بر پرتوریا، کارخانه ب ام و در اسپارتانبورگ کارولینای جنوبی نیز از گاز متانی که از فاصله 10 مایلی منتقل می شود، نهایت بهره برداری را نموده و تقریبا نیمی از انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تامین می کند.

با این روش ب ام و سالانه حدود 3.5 میلیون دلار در هزینه برق خود صرفه جویی کرده و 92 هزار تن دی اکسید کربن کمتری در جو رها می سازد. بر اساس رده بندی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، کارخانه مذکور در بین 10 کارخانه سبز آمریکا قرار دارد.

این کارخانه بزرگ ترین ناوگان ماشین الات هیدروژنی را نیز در خود جای داده است که برخی از آنها عبارتند از 350 دستگاه لیفت تراک، یدک کش و قطارهای حمل مواد مختلف در کارگاه های بدنه، رنگ و سالن های مونتاژ؛ تمامی این دستگاه ها نیروی خود را از پیل های سوختی دریافت می کنند.

کمی آنطرف تر نه تنها تمام انرژی موزه 2230 متری از طریق پنل های خورشیدی تامین می شود، بلکه مقداری هم برای شارژ سه خودروی برقی موجود در ایستگاه شارژ مربوطه ذخیره سازی می گردد.

اقداماتی این چنینی باعث شده که ب ام و 63 درصد از انرژی لازم برای فعالیت تاسیسات خود در سرتاسر جهان را از منابع تجدیدپذیر تامین کند.

در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که چندی پیش برگزار شد، این خودروساز آلمانی از اهداف خود برای رساندن رقم یاد شده به 100 درصد تا سال 2020 خبر داد.

ب ام و اخیرا چندین توربین بادی نیز در مزرعه باتری جدید خود در لایپزیگ نصب کرده است که طبق شنیده ها طرح مشابهی در اسپارتانبورگ آمریکا نیز پیاده خواهد شد.

در حال حاضر این کمپانی بخشی از انرژی های مورد نیاز خود در ایالات متحده را از انرژی هیدرو الکتریک و هسته ای، زغال سنگ و گاز طبیعی تامین می کند. با این حساب برای رسیدن به هدف 100 درصد انرژی تجدیدپذیر، در طول سه سال باقی مانده ظاهرا باواریایی ها باید دست به دامان گاوها و مرغ های بیشتری شوند!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی