ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کافه‌بازار اسنپ رانندگان را حذف کرد

کافه‌بازار یکی از اپلیکیشن‌های کلیدی مربوط به سرویس اسنپ را از سامانه خود حذف کرده است. کافه‌ بازار قوانین واضحی برای انتشار اپلیکیشن از سوی توسعه‌دهندگان دارد که به نظر می‌رسد اسنپ، یکی از اصلی‌ترین ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | ۱۱:۱۴

کافه‌بازار یکی از اپلیکیشن‌های کلیدی مربوط به سرویس اسنپ را از سامانه خود حذف کرده است. کافه‌ بازار قوانین واضحی برای انتشار اپلیکیشن از سوی توسعه‌دهندگان دارد که به نظر می‌رسد اسنپ، یکی از اصلی‌ترین موارد این قوانین را زیر پا گذاشته است.

موضوع اصلی به ماجرای محدود سازی رانندگان به استفاده‌ی صرف از اپ رانندگان اسنپ برمی‌گردد. این سرویس به رانندگان خود اجازه نمی‌دهد تا در موبایل اندرویدی‌شان، اپلیکیشن رقبا را نیز داشته باشند. برای مثال اگر یک راننده تصمیم بگیرد اپلیکیشن رانندگان تپ‌سی را دریافت و با دو سرویس کار کند، اسنپ تا زمان حذف شدن اپلیکیشن تپ‌سی اجرا نخواهد شد.

این راهکاری است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی اخیراً در مقابله با استفاده‌ی رانندگان از سرویس «ویز» هم به کار گرفته بودند. در واقع این کار، نیاز به هیچ دسترسی خاصی در سیستم عامل اندروید ندارد. اپلیکیشن‌ها قادر هستند نام پکیج همدیگر را ببینند و توسعه‌دهنده می‌تواند تغییراتی را در اپ خود اعمال کند که تا زمان وجود داشتن یک اپلیکیشن خاص در موبایل شما، اپلیکیشن خودش اجرا نشود.

بخشی از قوانین کافه بازار

این مورد به شکل ضمنی در قوانین کافه بازار ذکر شده است. کافه بازار می‌گوید اپلیکیشن‌هایی که کاربران را ترغیب به حذف برنامه‌ای دیگر کنند حق انتشار ندارند. و این دقیقاً اتفاقی است که برای اپ رانندگان اسنپ افتاده است.

روابط عمومی اسنپ از اظهار نظر به دیجیاتو در رابطه با حذف شدن اپ رانندگان از سرویس کافه بازار امتناع می‌کند. با این حال روابط عمومی تپ‌سی، شرکتی که اخیراً شکایتش در شورای رقابت از اسنپ را پیگیری کرده است، خبر می‌دهد که تپ‌سی ارتباطی با حذف شدن اسنپ از کافه بازار ندارد اما «قطعاً کافه‌بازار کار درستی را انجام داده است و ما از آن پشتیبانی می‌کنیم».

«علیرضا رمضانی»، مدیر روابط عمومی تپ‌سی می‌گوید که اسنپ بر خلاف قوانین تجاری عمل می‌کند و به دلیل عدم وجود قوانین صریح برای کسب‌وکارهای نوپا، مرجعی وجود ندارد تا مشخص کند اسنپ در حال کار غیرقانونی است: «خلاءهای قانونی باعث می‌شود تا این درگیری و شکایت‌ها طولانی شود. بخشی از انرژی تپ‌سی در ماه‌های اخیر صرف مذاکره با قانون‌گذار شده است تا قوانین به نفع تمام استارتاپ‌ها باشد. جالب است که کافه‌بازار هم درک می‌کند که اسنپ در حال زیرپا گذاشتن قوانین است اما هنوز این مسئله در دل قوانین ما جایی ندارد.»

روابط عمومی اسنپ با این حال در مورد شکایت تپ‌سی در شورای رقابت، بیانیه زیر را در اختیار من قرار داده است:

«با روی کار آمدن سامانه اسنپ بحث هوشمندسازی حمل‌ونقل در ایران برای نخستین بار مطرح شد. از همان ابتدا، با توجه به اقبال عمومی بی‌نظیر مردم نسبت به این کسب‌وکار تازه‌نفس دور از ذهن نبود که دیگر بازیکنان نیز به سرعت وارد این عرصه شوند. با وجود این، تمامی اعضای خانواده اسنپ از بزرگ و کوچک رقابت سالم را در دستور کار خود قرار دادند. چنین روحیه‌ای موجب می‌شود تا حتی در فضای ناسالم و متشنج تبلیغاتی رقبا نیز به اخلاق پایبند بمانیم و استوار و ثابت‌قدم در مسیر رشد و توسعه خود گام برداریم.

اسنپ در جایگاه خوانده در جلسه شورای رقابت با موضوع استفاده انحصاری خدمات حاضر شد. محوریت این جلسه شکایت یکی از شرکت‌های رقیب اسنپ بود و خواهان و خوانده توضیحاتشان را به مقامات مربوطه ارائه کردند. اسنپ به رویه منصفانه رقابتش و تصمیم‌گیری صحیح اعضای شورای رقابت اطمینان دارد و در نهایت به رای نهایی آن شورا احترام خواهد گذشت.

خانواده اسنپ باور دارد که رشد و توسعه این شرکت بدون تبعیت از سختکوشی، عملگرایی، اخلاق و تعهد امکان‌پذیر نیست و از همین رو هرگز از یک فضای رقابتی سالم به جنگ ناسالم ورود نخواهیم کرد.»

لازم به ذکر است که علت حذف شدن اسنپ رانندگان از سوی کافه بازار، هنوز به شکل رسمی بیان نشده است. نتیجه‌گیری احتمالی در خصوص علت حذف شدن اپ رانندگان اسنپ، با جستجو در میان قوانین کافه بازار به دست آمده است. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • bahram Shademanpo
    bahram Shademanpo | ۲۹ آذر ۱۳۹۶

    پست بعدی در مورد این مطلبو خوندم
    واقعا دمش گرم ک حذفش کرده
    تا بفهمه حذف کردن برنامه های دیگه چ دردی داره
    اسنپ بیشعور رقابت کن رقیبو حذف نکن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی