ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مبارزه برقی با آلودگی؛ BYD E6 راه حلی سریع برای حمل و نقل عمومی ایران

تقلا زیر دریایی از دود و سم، این عبارت شرح حال وضعیت ساکنین پایتخت و چند شهر بزرگ دیگر کشورمان طی روزهای گذشته است. اما شاید پرداختن به مسئله آلودگی هوا و دلایل آن تکرار ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

تقلا زیر دریایی از دود و سم، این عبارت شرح حال وضعیت ساکنین پایتخت و چند شهر بزرگ دیگر کشورمان طی روزهای گذشته است. اما شاید پرداختن به مسئله آلودگی هوا و دلایل آن تکرار مکررات باشد، آنچه اکنون مطرح است یافتن راه حلی سریع برای پاکسازی تهران از سم و دود است.

تمامی کارشناسان متفق القول مشکل را از تردد زیاد خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، اتوبوس ها و کامیون ها و راه حل را در توسعه سریع حمل و نقل عمومی می دانند، اما آنچه پر واضح است اینکه توسعه مترو به بودجه زیادی نیاز دارد، اتوبوس های دیزلی به خودی خود الایندگی بالایی دارند و از نظر زمانی به نظر نمی رسد که حتی در صورت تامین شدن بودجه، توسعه شبکه مترو و اتوبوس با توجه به ترافیک و شرایط پایتخت به شکل سرعتی ممکن باشد.

بی وای دی E6

در این شرایط البته ساکنین کره خاکی راه حل را در خودروهای الکتریکی یافته اند اما این یک واقعیت است که جایگزینی تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی فعلی با انواع الکتریکی به سال ها زمان  وصرف بودجه ای هنگفت نیاز دارد، همچنین با توجه به وضعیت خودروهای تک سرنشین و ترافیک نفس گیر تهران، به نظر نمی رسد که اساسا فضایی برای تردد خودروهای جدید (حتی برقی و پاک) در شهر باقی مانده باشد.

با این اوصاف همانطور که پیشتر توضیح داده ایم، راه حل را می توان در محدودیت تردد خودروهای شخصی و افزایش کمیت و کیفیت تاکسی های پایتخت یافت.

به عبارت بهتر در صورت تخصیص تسهیلات وسیع برای خرید تاکسی های الکتریکی و هیبریدی در شهرهای بزرگ کشورمان، به شکل همزمان معضل بیکاری عده زیادی از جوانان و آلودگی محیطی شهرها کاهش می یابد.

شاید برایتان جالب باشد که در چنین زمینه ای حتی خودروهای مناسب به عنوان تاکسی الکتریکی نیز به کشورمان وارد شده اند، برای مثال کارمانیا به عنوان نمایندگی BYD در ایران، بیش از یک سال است که برای معرفی مدل الکتریکی E6 با شهرداری ها در حال مذاکره است.

این تاکسی 250 میلیون تومانی با یکبار شارژ سریع (با برق سه فاز) به مدت 2 ساعت، می تواند 400 کیلومتر را بپیماید که از تردد روزانه بسیاری از تاکسی های پایتخت بیشتر است.

شتاب مناسب، باتری هایی با عمر بالا، آلودگی صوتی صفر، ایمنی فوق العاده با ضریب امنیت بالای باتری ها در برابر آتش سوزی و فضای داخلی بزرگ برای 5 سرنشین از جمله ویژگی های شاخص این تاکسی بزرگ جثه هستند.

هزینه نگهداری اقتصادی بی وای دی E6

شاید جالب باشد که بدانید هزینه نگهداری از بی وای دی E6 بسیار اندک است، برای مثال هزینه هر بار شارژ کامل باتری های لیتیوم آهن به ازای پیمایش 400 کیلومتر کمتر از 5 هزار تومان براورد می شود که در حدود یک دهم هزینه همین میزان پیمایش با بنزین است.

از سوی دیگری به دلیل سادگی مکانیکی خودروهای برقی، بی وای دی E6 نیازی به هزینه تعویض روغن موتور، فیلتر موتور و ..ندارد و از این رو هزینه های نگهداری این تاکسی برقی تنها به مواردی نظیر تعویض لنت های ترمز، تایر و روغن گیربکس محدود می شود.

با توجه به گشتاور قابل توجه 400 نیوتن متری موتور برقی بی وای دی E6، گیربکس این خودرو تنها به دو دنده مجهز است که شامل سرعت های 0 تا 60 و 60 کیلومتر به بالا می شود، بدین ترتیب می توان گفت که حتی مکانیزیم و عملکرد گیربکس بی وای دی E6 نیز نسبت به خودروهای بنزین سوز ساده تر است و طبیعتا به هزینه نگهداری کمتری نیاز دارد.

بی وای دی برای نگهداری از باتری های مدل E6 نیز پس از پایان عمر 15 ساله آن ها چاره اندیشی کرده است، این کمپانی بزرگ مشغول توسعه مزارع عظیم سلول خورشیدی در سرتاسر جهان است و این باتری ها پس از پایان عمر مفید توسط بی وای دی خریداری شده و به عنوان باتری های ذخیره سازی در این مزارع مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در طول دوران استفاده از تاکسی الکتریکی بی وای دی E6 نیز، این شرکت گارانتی 8 ساله را برای این محصول خود در نظر گرفته است.

جالب تر آنکه با توجه به افزایش قیمت خودروهایی نظیر تویوتا کمری هیبرید در بازار، حالا تفاوت قیمتی معنا داری بین این خودرو تمام برقی و کمری هیبرد وجود ندارد اما برخلاف تویوتا کمری هنوز پای BYD E6 به خیابان های تهران و دیگر شهرها باز نشده است.

این درحالیست که BYD این روزها به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان خودروهای برقی در جهان شناخته می شود و از همین رو E6 حالا به عنوان یک تاکسی پاک در بسیاری از کشورهای جهان از دانمارک و نروژ گرفته تا انگلیس و هنگ کنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

با این وصف آنچه مشخص است اینکه در صورت وجود اراده اجرایی، تکنولوژی های سبز برای تردد پاک در کلان شهرهای کشورمان هم اکنون در دسترس است و می توان با مقداری تدبیر، به کاهش مشکلات آلودگی و بیکاری در ایران امیدوار شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • مهران
    مهران | ۱ دی ۱۳۹۶

    تنها جمله ای که با خوندن این مطلب به ذهنم رسید این بود: بیچاره مردم ایران :(

  • pouya s
    pouya s | ۱ دی ۱۳۹۶

    هزینه آلودگی شهری خیلی بالاتر از هزینه لازم برای تعویض خطوط تاکسیرانی ماهست اما با این حال بنظرم کشور ما لازم داره خودروسازها به سمت تولید خودرو هیبرید برند و خودرو الکتریکی بدون گمرکی وارد بشه نه اینکه خودرو وطنی تو کشوری اینچنین آلوده صدی یازده بسوزونه

  • آریا
    آریا | ۱ دی ۱۳۹۶

    چه خبره اینقدر گرون؟ شورولت بولت 30 هزار دلاره . اون به صرفه تره هم کوچیکتر که به درد ترافیک تهران میخوره
    دولت اگه دولت بود باید بولت رو با سوبسید و دلار دولتی وارد میکرد تا مردم بخرن

  • ناصر
    ناصر | ۱ دی ۱۳۹۶

    این دولت هیچوقت ماشین برقی نمیاره کشور چون نمیتونه بنزین بفروشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی