ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

برترین خودروهای دهه 80 میلادی؛ هنر طراحی، شکوه مهندسی

دهه 80 میلادی یکی از طلایی ترین دوران ها برای علاقه مندان به اتومبیل بود. در این دهه تکنولوژی های دیجیتال هنوز وارد صنعت خودرو نشده بودند و وسایل نقلیه از تجهیزاتی عمدتا آنالوگ بهره ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

دهه 80 میلادی یکی از طلایی ترین دوران ها برای علاقه مندان به اتومبیل بود. در این دهه تکنولوژی های دیجیتال هنوز وارد صنعت خودرو نشده بودند و وسایل نقلیه از تجهیزاتی عمدتا آنالوگ بهره می بردند. به همین جهت مدل های مخصوصا اسپرت متعلق به این دهه از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و طرفداران زیادی دارند.

با این پیش زمینه قصد داریم در مطلب حاضر به 10 مورد از بهترین خودروهای اسپرت دهه 80 میلادی بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

10. فورد سیرا RS کازورث (Sierra RS Cosworth)

این نسخه از سیرا توسط شاخه اروپایی فورد برای رقابت در مسابقات اتومبیلرانی گروه A توسعه یافته بود. این هاچ بک اسپرت بین سال های 1986 و 1992 با موتور 2 لیتری 204 اسب بخاری بر روی خط تولید قرار داشت. با تکیه بر این موتور توانمند، سیرا RS کازورث می توانست در عرض 6.5 ثانیه به سرعت 97 کیلومتر در ساعت دست یافته و نهایت سرعت 240 کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

برترین خودروهای دهه 80 میلادی

در توصیف عملکرد کم نظیر این خودرو همین بس که کن بلاک یکی از آنها را در پارکینگ خود دارد.

9. فولکس واگن گلف MK2 GTI

دومین نسل از گلف بین سال های 1983 و 1992 در چند کشور از جمله آمریکا، مکزیک و آفریقای جنوبی تولید شد. در طول این مدت در مجموع 6.3 میلیون دستگاه از گلف دوم در نقاط مختلف جهان به فروش رسید که می تواند نشان دهنده عملکرد بسیار خوب و محبوبیت بالای آن باشد.

برترین خودروهای دهه 80 میلادی

یکی از نقاط قوت این نسل از گلف، طیف وسیع پیشرانه های دیزلی و بنزینی و همچنین گیربکس های متنوع دستی و خودکار آن بود که باعث می شد برای هر سلیقه ای، ترکیب مناسبی وجود داشته باشد.

8. پورشه 911 کاررا 3.2

این نسخه از 911 در سال 1984 جایگزین نسخه SC شد و به مدت 5 سال بر روی خط تولید قرار داشت. همانطور که از نام این نسخه می توان حدس زد، نیروبخش آن یک موتور 3.2 لیتری شش سیلندر با آرایش خطی بود که می توانست 207 اسب بخار قدرت (231 اسب بخار در نسخه مخصوص بازار آمریکا) تولید کند.

با این موتور 911 کاررا 3.2 شتاب صفر تا 60 مایل را در عرض 5.4 ثانیه پیموده و می توانست به حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت دست یابد.

7. شورولت کوروت C4

ظاهر خاص و موتورهای V8 یکی از نقاط قوت نسل چهارم از شورولت کوروت در دهه 80 میلادی بودند. این خودرو بین سال های 1983 و 1996 در دو نسخه کوپه و کانورتیبل و با پیشرانه ها و گیربکس های مختلف راهی خیابان ها شد.

در نخستین سال عرضه، شورولت حدود 51,500 دستگاه از این اتومبیل جذاب را به مشتریان خود تحویل داد. جالب اینکه قیمت مدل پایه کوروت C4 برابر با 21,800 دلار تعیین شده بود.

6. نیسان اسکایلاین GT-R R32

سومین نسل از نیاکان گودزیلا، در اواخر دهه 80 میلادی متولد شد. این نسل که با کد R32 شناخته می شود، در آن دوران نتوانست وارد خاک ایالات متحده شود، اما امروزه منعی برای واردات آن وجود نداشته و آمریکایی ها نیز می توانند تجربه سواری با این اسپرت کلاسیک را کسب کنند.

با توجه به موتور 2.6 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو، گیربکس 5 دنده دستی و همچنین انتقال قدرت به هر چهار چرخ، GT-R R32 یکی از بهترین کوپه های اسپرت دوران خود بود. تا نوامبر 1994 نزدیک به 44 هزار دستگاه از این خودرو خطوط تولید نیسان را در نسخه های مختلف ترک کردند.

5. تویوتا MR2

این کوپه اسپرت کوچک دو نفره در سال 1984 به عنوان نخستین خودروی موتور وسط ژاپنی متولد شد؛ البته مراحل طراحی و توسعه این خودرو از سال 1979 آغاز شده بود و در طول این مدت مهندسین تویوتا تست های زیادی را در پیست های مختلف بر روی آن انجام داده بودند.

اسپرت اقتصادی ژاپنی ها وزنی در حدود 1000 کیلوگرم داشت. به واسطه همین وزن کم، تویوتا موتورهای 1.5 و 1.6 لیتری را به همراه گیربکس های 5 دنده دستی یا 4 دنده خودکار برای آن در نظر گرفته بود.

4. آئودی کواترو (Quattro)

در نمایشگاه خودروی ژنو 1980، آئودی از یک کوپه سایز متوسط با نام کواترو (در ایتالیایی به معنای 4) رونمایی کرد. نام این کوپه هیجان انگیز در واقع به سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ اشاره داشت.

اندکی بعد از رونمایی، کواترو وارد خطوط تولید شد و 11 سال به حیات خود ادامه داد. به دلیل سیستم انتقال قدرت پیشرفته، نسخه مسابقه ای این خودرو در رقابت های رالی نیز شرکت کرد و توانست عناوین زیادی را کسب کند. نمونه های پیشرفته تر این سیستم اکنون به یکی از نقاط قوت آئودی در برابر رقبا تبدیل شده است.

3. تویوتا کرولا GTS

کرولا همواره محبوبیت فوق العاده بالایی در بین عموم مردم داشته است، طوری که این خودرو اکنون پر فروش ترین خودروی تاریخ به حساب می آید. این اتومبیل ژاپنی با وجود مزایایی مثل استهلاک بسیار کم، سواری نرم و قیمت مناسب نمی توانست علاقه مندان هیجان و دینامیک بالا را راضی نگه دارد.

برای جبران این ضعف تویوتا نسخه ای ویژه از نسل پنجم کرولا را با پسوند GTS در سال 1984 ارایه کرد. این نسخه در بخش های فنی بهبود یافته بود و کاملا در نقطه مقابل نسخه استاندارد قرار داشت. نکته جالب توجه اینکه محدوده قرمز دور موتور GTS از 7500 شروع می شد!

2. پژو 205 GTi

خودروی نام آشنای ایرانیان یکی دیگر از مدل های پرطرفدار دهه 80 از دید کاربران road & track است. سوپرمینی 205 بین سال های 1983 تا 1998 تولید شد و در طول حیات خود 5.3 میلیون مشتری را روانه نمایندگی های پژو کرد.

در این هاچ بک کوچک، هیچ چیزی برای پرت کردن حواس راننده در کابین موجود نبود و فرانسوی ها فقط بر روی یک چیز تاکید داشتند که عبارت بود از هیجان و لذت رانندگی. همانطور که می دانید، 205 پس از بازنشستگی جای خود را به مدل محبوب و پرطرفدار 206 داد.

1. فراری 288 GTO

وقتی صحبت از بهترین خودروها در طول تاریخ باشد، بی تردید نام نماینده ای از ایتالیا برده خواهد شد. این بار با انتخاب دهه 80، قرعه به نام فراری 288 GTO افتاده تا بار دیگر تخصص اسپرت سازان این کشور بر همگان ثابت شود.

این خودروی موتور وسط زیبا بین سال های 1983 و 1987 تنها به تعداد 272 دستگاه تولید شد. نیروبخش 288 GTO یک موتور 2.9 لیتری V8 توئین توربو بود که می توانست در عرض 5 ثانیه سرعت خودرو را به 97 کیلومتر در ساعت برساند. نام این مدل از فراری هم گویای حداکثر سرعت آن بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • | ۲ دی ۱۳۹۶

    jost GTO 288

  • pouya s
    pouya s | ۲ دی ۱۳۹۶

    گلف و پژو ۲۰۵ تو ایران هم وارد شد. گلف که خیلی جالب بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی