ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فالکون 9
علمی

آخرین پرتاب راکت فالکون 9 اسپیس اکس در سال 2017؛ این بار سقوط روی زمین

اسپیس اکس در اول دی ماه سال جاری، آخرین ارسال راکت فالکون 9 در سال 2017 به فضا را انجام داد، ولی این بار راکت روی پایه های خود فرود نیامد و از قبل قرار ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

اسپیس اکس در اول دی ماه سال جاری، آخرین ارسال راکت فالکون 9 در سال 2017 به فضا را انجام داد، ولی این بار راکت روی پایه های خود فرود نیامد و از قبل قرار بود که روی زمین سقوط کند. راکت مذکور که از پایگاه فضایی وندِنبرگ در کالیفرنیا به پرواز در آمد، 10 ماهواره ایریدیوم را با خود به فضا حمل می کرد.

وزن ماهواره ها مانعی برای فرود راکت روی زمین نبوده

دلیل این مسئله که چرا راکت فالکون 9 اخیر اسپیس اکس مثل قبل روی زمین فرود نیامده، مشخص نشده. به گفته «مت دِش» (Matt Desch)، مدیر عامل شرکت ایریدیوم، وزن ماهواره ها مانعی برای فرود راکت روی زمین نبوده است. به نظر می رسد با توجه به اینکه راکت یاد شده قدیمی بوده و قبلاً نیز استفاده شده، اسپیس اکس تمایلی برای بازیابی و استفاده مجدد آن نداشته است.

این راکت که از نوع «بلوک 3» بود، قبل از این نیز ماهواره های ایریدیوم را در خرداد تا تیر ماه سال جاری، به فضا فرستاده بود و پرتاب اخیر در واقع چهارمین ارسال اسپیس اکس حاوی ماهواره های ایریدیوم بود. اسپیس اکس قبل از این تمام راکت هایی را که ماهواره های ایریدیوم را به فضا ارسال کرده بودند، با موفقیت روی زمین فرود آورده بود.

اسپیس اکس تاکنون 20 راکت را با موفقیت روی زمین فرود آورده

در سال 2017، اسپیس اکس سال موفقیت آمیزی را تجربه کرد. این کمپانی توانست با موفقیت تمام راکت های فالکون 9 را که قصد داشت بازیابی کند، با موفقیت روی زمین فرود آورد. تعداد این فرود های موفق 14 عدد بود. این شرکت فضایی تاکنون موفق شده در کل تعداد 20 راکت را روی زمین فرود آورد. همچنین تعداد راکت هایی که مجدداً استفاده شده نیز در سال جاری به 5 عدد رسیده است.

به استثنای راکت اخیر که قرار نبوده روی زمین فرود آید، راکت های دست دوم نیز همگی با موفقیت روی زمین فرود آمده اند.

فالکون 9

بر اساس گفته های ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس اکس، نسخه بعدی راکت فالکون 9، «بلوک 5» خواهد بود که در زمینه کارایی و نیز قابلیت استفاده مجدد نسبت به نسخه «بلوک 3» کارکرد بهتری خواهد داشت.

پیشنهاد می کنیم تصاویری از خودروی رودستر ایلان ماسک که قرار است با راکت فالکون هوی به فضا برود را نیز مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۲ دی ۱۳۹۶

    ایلان ماسک خوب بلده چطور توی تیتر خبر ها بیاد. به نظرم دیده دیگه فرود موفقیت آمیز خیلی براش جنبه تبلیغاتی نداره، این روش را انتخاب کرده.

  • سهیل
    سهیل | ۲ دی ۱۳۹۶

    با توجه به شرایط ماموریت قرار نبود تلاشی برای بازیابی بخش اول انجام بشه همون‌طور که خودتون هم اشاره کردید از این جهت تیتر مناسب نیست .

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲ دی ۱۳۹۶

    من ک فکر کنم بازسازی راکت های استفاده شده کار سخت و هزینه بریه و راکت ها مثل اولش نمیشن و ایلان ماسک هم لو نمیده،و گرنه چه دلیلی داشت این راکت رو فرود نیاره،مشکل وزن هم نداشته ک سوخت کم بیاره!

مطالب پیشنهادی