ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تداکس تهران برگزار شد: تقاطع رضایت و نارضایتی

پنجمین دوره تداکس تهران در اولین روز زمستان برگزار شد و ۱۶۰۰ بازدید کننده در سالن‌ همایش‌ برج میلاد به تماشای سخنرانی ۸ نفر نشستند؛ ۸ نفری که به گفته دبیران اجرایی این رویداد از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۵

پنجمین دوره تداکس تهران در اولین روز زمستان برگزار شد و ۱۶۰۰ بازدید کننده در سالن‌ همایش‌ برج میلاد به تماشای سخنرانی ۸ نفر نشستند؛ ۸ نفری که به گفته دبیران اجرایی این رویداد از میان ۸۰۰ نفر درخواست‌دهنده برای سخنرانی انتخاب شده بودند.

تغییر نام به تقاطع

امسال برخلاف گذشته، خبری از لوگوی «TEDxTehran» پشت سر سخنرانان نبود و نام همایش به «تقاطع» تغییر یافته بود. با این حال «رضا غیابی»، دبیر اجرایی این رویداد در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که علت اصلی، سیاست‌های داخلی برای حمایت از رویدادهای بومی بوده است اما تمام مجوزهای لازم از سوی «TED» کسب شده:

عکس از مهدی شریفی.

«کارگروه ساماندهی رویدادهای نوآورانه که زیر نظر معاونت علمی و فناوری کار می‌کند به این جمع‌بندی رسیده‌ است که رویدادها به ساماندهی نیاز دارند و استراتژی فعلی این است که از رویدادهای بومی حمایت کنند. برای احترام به نظر این کارگروه، نام رویداد را به نام زمینه موضوع امسال تغییر دادیم.»

غیابی خبر می‌دهد که نام «تقاطع» نیز صرفاً برای امسال است و مضمون سال آینده هر چه باشد، نام به آن تغییر خواهد کرد، مگر آنکه نظر کارگروه ساماندهی رویدادهای نوآورانه تغییر کند. غیابی در خصوص دریافت مجوز از تد می‌گوید: «همه می‌توانند برای برگزاری رویداد تداکس ثبت‌نام کنند و نیازی برای پرداخت هزینه جهت دریافت مجوز نیست. پس از دریافت مجوز، رویدادهای تداکس در سایت اصلی اطلاع رسانی می‌شوند و ویدیوها نیز در رسانه‌های تد قرار خواهد گرفت.»

۸ هزار ثبت‌نام؛ ۱۶۰۰ شرکت‌کننده

رضا غیابی در در گفتگوی خود با دیجیاتو از استقبال شدید مخاطبان در این دوره می‌گوید: «۸ هزار نفر برای حضور در این رویداد ثبت نام کردند و ۱۶۰۰ نفر انتخاب شدند. در واقع به ازای هر شخصی که در سالن است، ۶ یا ۷ نفر نتوانسته‌اند حضور پیدا کنند. رویدادهای خود تد هم حدود هزار نفر شرکت‌کننده دارند و تلاش می‌شود برای حفظ کیفیت، تعداد شرکت کنندگان در اندازه‌ای مشخص باقی بماند. با این حال ما امسال دو برابر سال گذشته ظرفیت داشتیم.»

دریافت کارت ورود از ساعت ۷.۳۰ صبح آغاز شد اما بسیاری از شرکت‌کنندگان بیش از یک ساعت در صف برای دریافت کارت حضور داشتند و همین موضوع باعث تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای در آغاز مراسم شد.

امسال همچنین عده‌ای از شرکت‌کنندگان از سطح کیفی محتوای مراسم و نوع برگزاری آن گلایه داشتند. غیابی در پاسخ به این موضوع می‌گوید که رویدادهای اینچنینی را مانند یک آلبوم موسیقی تصور کنید که می‌توانید با یک یا چند قطعه آن ارتباط موثر برقرار کنید:

سخنران‌های تداکس تهران در یک نگاه.

«قرار نیست از همه آلبوم خوشمان بیاید. برای قضاوت در مورد محتوای سخنرانی‌ها نیامده‌ایم؛ آمده‌ایم با ذهن باز چیزی یاد بگیریم. بعید می‌دانم در رویدادی که ۸ ماه، یک تیم ۵۵ نفره برای برگزاری‌اش زحمت کشیده‌اند، نتوانید چیزی پیدا کنید که برایتان مفید باشد. از سوی دیگر آدم‌ها در چنین رویدادهایی، افراد مشابه خود را پیدا می‌کنند و با آنها آشنا می‌شوند. این هم یکی دیگر از اهداف برگزاری این مراسم است.»

اما دبیر اجرایی تداکس تهران خبر می‌دهد که ۸۰۰ نفر برای سخنرانی درخواست دادند که از میان ایده‌ها، ۷۰ مورد انتخاب و با آنها به شکل حضوری گفتگو شد اما در نهایت ۸ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. علیرغم گلایه کاربران از فن بیان برخی از سخنرانان، غیابی می‌گوید که به فن بیان اعتقادی ندارد و همین موضوع که سخنران به موضوعی که در موردش صحبت می‌کند علاقه داشته باشد، کافیست: «ما صرفاً به سخنران‌ها کمک می‌کنیم تا بتوانند محتوای خود را به شکل ساده و دوست‌داشتنی با مخاطب‌هایش به اشتراک بگذارد.»

هک رشد برای استارتاپ‌ها

از میان ۸ سخنران تقاطع، سخنرانی «احسان جهاندارپور» در مورد هک رشد استارتاپ‌ها بیشتر از سایرین مورد توجه کارآفرینان قرار گرفت و عکس‌العمل‌های متفاوتی را نیز در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. بنا به گفته جهاندارپور، او با شرکت «مایکروسافت» همکاری داشته و همچنین به عنوان یکی از ۲۰ هکر برتر رشد دنیا توسط نشریه «فوربس» شناخته می‌شود. همه این موارد در کنار سخنرانی او برای هک رشد استارتاپ‌ها باعث شد تا در میان مراسم برای مصاحبه به سراغ او بروم.

جهاندارپور معتقد است که بیشتر کسب‌وکارهای نوپا، تصور می‌کنند که با پیدا کردن یک ایده مناسب بخش زیادی از راه را طی کرده‌اند در حالی که چنین نیست و از نظر او، یافتن ایده تنها یک درصد ماجراست و کسب‌وکارها پیش از آغاز هر کاری، باید اطلاعات و دیتا جمع‌آوری کنند تا بر اساس آنها، در مورد شروع یک استارتاپ تصمیم‌گیری کنند. با این حال مشکل اصلی در ایران، عدم وجود داده‌های دقیق است. جهاندارپور برای حل این مشکل، چنین راه حلی را پیشنهاد می‌کند:

«کارآفرینی داخل یک اتاق اتفاق نمی‌افتد و باید بیرون رفت و میان مردم بود. اولین قدم، پیش از اینکه بخواهید ایده را به دیگران ثابت کنید، جذب اطلاعات در مورد کاری است که می‌خواهید آن را شروع کنید. با سوال‌های باز شروع کنید و سپس به سراغ سوال‌های دقیق بروید. پاسخی که دریافت می‌کنید در بیشتر مواقع همان اطلاعاتی است که به آنها نیاز دارید. پس از جمع‌آوری اطلاعات، می‌توانیم به سراغ مرحله دوم برویم که پرورش ایده است. با اطلاعاتی که جمع کرده‌ایم می‌دانیم که برخی از ایده‌هایی که داشتیم اکنون عملی نیستند.»

جهاندارپور مشکل اصلی کارآفرینی در داخل ایران را این‌گونه تشریح می‌کند: «نظرم در این باره کاملا شخصی است، اما عقیده دارم برخی وارد این حوزه شده‌اند که در اصل کارآفرین نیستند. عده‌ای نیز استارتاپ را به عنوان یک اپلیکیشن می‌بینند. استارتاپ مجموعه‌ کوچکی است که هنوز به یک کسب‌وکار تبدیل نشده، و تلاش می‌کند با چابکی‌اش مشکلی را حل کند که شرکت‌های بزرگ قادر به حل کردن آن نیستند. امروز برخی افراد که می‌توانند کد بزنند یا طراحی کنند تصمیم گرفته‌اند استارتاپ داشته باشند. یادگیری اثر زیادی دارد و باید در این راه هزینه کرد تا در نهایت بتوانیم مشکلی را [با یک استارتاپ] حل کنیم. امروز مشکلات زیادی برای حل کردن وجود دارند که هنوز کسی به سراغ آنها نرفته است.»

مخاطبان چه می‌گویند؟

«فاطمه غفوریان»، مشاور کسب و کار و شخصی که در تمام پنج دوره تداکس تهران شرکت کرده عقیده دارد که این همایش در حال دور شدن از فلسفه تد است و حال و هوایی کنفرانسی پیدا کرده، هرچند هنوز هم افراد پس از پایان آن با حس مثبتی مواجه می‌شوند:

«فلسفه تد انتخاب شرکت‌کنندگان است و زمانی که تعداد به ۱۶۰۰ نفر می‌رسد، نمی‌توان شرکت‌کنندگان را مثل گذشته گزینش کرد. البته آمار شرکت‌کنندگان که دوبرابر سال پیش شده، نشان از اشتیاق افراد به این رویداد دارد و مردم علاقه دارند تا ایده‌های جدید را بشنوند. اما در زمان پخش تد‌های انگلیسی روی نمایشگر و به علت زیرنویس نداشتن آنها، یا سخنرانی «کریستوفر پتریک پترکا» که به زبان انگلیسی بود، عده‌ای اصلاً متوجه محتوا نشوند.

از طرفی محتوایی که مناسب تد است، می‌تواند داستان زندگی فرد باشد اما به شرطی که به یک نتیجه‌گیری آموزنده برسد. بعضی از سخنرانان صرفاً یا داستان زندگی‌شان را روایت کردند که نتیجه‌گیری نداشت و یا مبحثی علمی را مطرح نمودند که تداکس را شبیه به کلاس درس می‌کرد. بهتر بود برای انتخاب سخنران‌ها، اطلاعیه‌های عمومی‌تری داده شود. با این حال اشتیاق افراد برای شبکه سازی و گفتگو با سخنران‌ها بسیار زیاد بود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Alireza Eskandari
    Alireza Eskandari | ۳ دی ۱۳۹۶

    در مجموع این ۵ سال یکی از ضعیف ترین مراسم های تدکس بود. از همه نظر... ?

  • Xbox
    Xbox | ۲ دی ۱۳۹۶

    اصلا برگزار کنندگان نماینده ted بودند؟

    • Alireza Eskandari
      Alireza Eskandari | ۳ دی ۱۳۹۶

      امسال هیچ اسمی از تدکس نبود. انگار خود به خود به تقاطع تغییر اسم داده بودند که اولش هم گفت.

مطالب پیشنهادی