ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعیین کننده تعرفه‌ های اینترنت
تکنولوژی

تعیین کننده تعرفه‌ های جدید اینترنت چه کسانی هستند؟

با اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت نامحدود موج جدیدی در بازار فروش شرکت‌های ISP راه افتاده که البته نارضایتی برخی از کاربران را هم به همراه داشته است، نارضایتی که پیش‌تر در دیجیاتو به طور مفصل ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

با اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت نامحدود موج جدیدی در بازار فروش شرکت‌های ISP راه افتاده که البته نارضایتی برخی از کاربران را هم به همراه داشته است، نارضایتی که پیش‌تر در دیجیاتو به طور مفصل به آن پرداختیم. سوالی که در این میان برای بسیاری از کاربران به وجود آمده اینست که اصلا چه کسی این قیمت‌ها را تعیین می‌کند؟ آیا باید تصور کنیم که وزیر ارتباطات در تعیین تعرفه‌های اینترنت تنهاست؟

بعد از صحبت رییس جمهور درباره دکمه فیلترینگ و تصور اشتباه برخی از مردم مبنی بر اینکه موضوع فیلترینگ در کشور تماما دست وزیر ارتباطات است‏ به نظر می رسید عده‌ای از مردم و یا به طور دقیق‌تر برخی از کاربران، همین تفکر را درباره تعیین کننده تعرفه‌های جدید اینترنت و یا تعرفه‌های مکالمه تلفن همراه را نسبت به «محمدجواد آذری جهرمی» دارند غافل از اینکه مشخص کردن این نرخ‌ها پیچیدگی‌های خاص دولتی خودش را دارد.

تعرفه‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین و تصویب می‌شوند؛ اعضای این کمیسیون متشکل از 8 نفر از مدیران دولتی هستند:

  • محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (وی نقش ریاست این کمیسیون را هم بر عهده دارد)
  • ابوالفضل طیبی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارای
  • سیدهادی نادمی، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور
  • حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (وی نقش دبیر این کمیسیون را هم بر عهده دارد)
  • ناصرعلی سعادت، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای
  • احمد معتمدی، مسعود اخوان فرد و محمود حسن زاده قرائی به عنوان سه نفر عضو صاحب نظر از سازمان های دیگر که در این کمیسیون حضور دارند.

تعیین کننده تعرفه‌ های اینترنت

این افراد هر چهار سال با توجه به تغییرات در بدنه کابینه وزارتخانه تغییر پیدا می‌کنند. نکته مهم دیگر اینکه در این بین مشورت با سازمان حمایت از مصرف کننده هم برای مشخص کردن نرخ‌های جدید وجود دارد.

جدا از این موارد، کارهای دیگری چون نظارت بر حسن اجرای قوانین وضع شده خود گروه و و حفظ حقوق مشترکین از وظایف دیگر این کمیسیون است. مجموعه مصوبات این کمیسیون از ابتدا تاکنون در آدرس www.cra.ir برای عموم قابل دسترسی است.

اما در این بین گاهی پیش می‌آید که یک شرکت اینترنتی به اصطلاح زیر قیمت بازار عمل کرده و یا طرح‌های تشویقی ارائه می‌کند که شاید شبهه دامپینگ قیمتی را به وجود بیاورد. دامپینگ قیمتی موضوع پیچیده‌ای دارد که بررسی کامل آن در این مطلب نمی‌گنجد اما در یک جمله می‌توان آن را به معنای کاهش قیمت بیش از حد یک محصول یا خدمات دانست. اما مصوبه 249 کمیسیون این اجازه را به شرکت‌ها داده و برچسب دامپینگ قیمتی در این مورد کار اشتباهی است:

«وفق مفاد مصوبه ۲۴۹ کمیسیون ارائه مجوز تعرفه های تشویقی و پروموشن‌های مختلف به دارندگان پروانه اعلام می‌گردد که طی آن سرویس‌های با قیمت پایین و نزدیک به کف تعرفه با مدت زمان مشخص ارائه می‌شود»

البته ارائه طرح‌های تشویقی در مدل جدید فروش اینترنت نامحدود با محدودیت‌هایی همراه شده ولی به طور کامل قطع نشده است و بسیاری از ISPها طرح‌هایی چون اینترنت شبانه رایگان و... را به مشتریان خود کماکان ارائه می‌کنند.

دبیرخانه کمیسیون در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی قرار دارد و مسئولیت ابلاغ مصوبات، تعیین دستور کار جلسات، برقراری ارتباط با دستگاه‌ها، موسسات و نهادها، تشکیل کارگروه های کارشناسی و تخصصی و دعوت از سایر کسانی که لازم است در جلسات کمیسیون حاضر شوند، را برعهده دارد. همچنین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، به عنوان بازوی اجرایی کمیسیون، مسئولیت نظارت بر اجرای درست مصوبات و تهیه گزارش از بازخورد مصوبات و ارائه آن به کمیسیون را عهده دار است.

البته از آنجایی که موضوعات پیشنهادی در کمیسیون باید سنجیده شده باشند و همچنین عدالت و منطق در آنها رعایت شده باشد، کارگروه ویژه‌ای به نام «کمیسیون فرعی تخصصی» وجود دارد که در آن هر موضوع قبل از مطرح شدن در جلسات کمیسیون توسط نمایندگان نهادها و اصناف کارشناسی می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و اداره‌کل ارتباطات رادیویی تاسیس شد. هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی تعریف شده است تا به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالا رفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۴ دی ۱۳۹۶

    من فشفه های وب ۱۶گیگ یک روزه خرید تقسیم بر چهار میشه ۴گیگ حجم خارجی ۱۲گیگ داخلی کلان میشه ۲هزار تومان ۳گیگ خارجی مصرف کردم که تموم شد یعنی دزدی
    وقابل توجه بعضی ها که میگن شاید ۱۶گیگ رو مصرف کردی من ۳گیگ گذاشتم رو دانلود که تموم شد تو سایت های وب دیدم که ۱۰۰_هست

    • shs77
      shs77 | ۴ دی ۱۳۹۶

      16 گیگ معنیش 4 گیگ بین المللی و 12 گیگ داخلی نیست! اگر شما از نت بین المللی استفاده بکنی هرچقدر استفاده بکنید 4 برابر از فشفشه کم میشه یعنی حداکثر 4 گیگ میتونید استفاده کنید اما اگر از نت داخلی استفاده بکنی امکان 16 گیگ دانلود هم دارید
      بصورت ترکیبی هم استفاده بشه خارجی 4 برابر و داخلی 1 برابر محاسبه میشه
      و اینطور نیست که شما 4 گیگ بین المللی داشته باشی + 12 گیگ داخلی!
      متاسفانه شرکت ها برای تبلیغات گیگ داخلی رو اعلام کردن و خیلی ها فکر میکنن حجم بین المللی چند برابر شده ولی اصلا اینطور نیست!
      در ضمن شما اینکه با 3 گیگ استفاده فشفشه ات تموم شده عجیبه و باید 1 گیگ دیگه هم امکان دانلود داشته باشید! یا آپدیت ویندوزی چیزی از حجم استفاده کرده و یا حجم دزدی کردن!

    • علیرضا عابدی
      علیرضا عابدی | ۴ دی ۱۳۹۶

      عزیز من اینترنت رو فقط خودت مصرف نمیکنی عوامل خیلی زیادی هستن که اینترنت مصرف میکنند و روح تو هم خبر نداره

    • Hadi.TJ
      Hadi.TJ | ۴ دی ۱۳۹۶

      دوست عزیز، من یک ساله که اینترنت های وب دارم و تا حالا ازش دزدی ترافیک ندیدم...البته قطعی زیاد و افت سرعت داشته ولی انصافا دزدی ترافیک نداشته...شما هم ممکنه ویندوزت اتوماتیک آپدیتش فعال بوده، یا اینکه فرد دیگه ای با داشتن پسورد وای فای شما داره از اینترنت شما استفاده میکنه و یا اینکه مصرف اینترنت گوشیتون رو مثلا تو تلگرام یا اینستاگرام در نظر نگرفتی...وگرنه های وب وقتی میگه 4 گیگ میده، واقعا 4 گیگ اینترنت رو میده بهت...

  • | ۴ دی ۱۳۹۶

    خب شفافیت باعث کاهش فساد میشه مشخصه سعی می کنن فرآیند رو پیچیده کنن که نشه دست گذاشت رو نقطه ی خاصی.اینترنت کاملا در انحصار دولته.فیبر هم در اختیار دولته(و اون نهاد وابسته به دولت) قیمت گذاری هم دست دولته.اینترنت رو با یه قیمت مشخص میدن به سرویس دهنده ها و میگن طبق این شرایط مشخص با فلان قیمت مشخص بدین به کاربرا.الکی هم قضیه رو پیچیده می کنن که نکیم اقای وزیر شما مسئولی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی