ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نیسان GTR در گذر زمان؛ شصت سال تکامل در شش دقیقه

نیسان GTR (اسکای لاین) از زمان عرضه تاکنون نماد قدرت و سرعت بوده است، روند پیشرفت و تکامل آن روایتی بی بدیل از خلاقیت مهندسی و شجاعت مدیریتی است که نظیر آن کمتر در تاریخ ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

نیسان GTR (اسکای لاین) از زمان عرضه تاکنون نماد قدرت و سرعت بوده است، روند پیشرفت و تکامل آن روایتی بی بدیل از خلاقیت مهندسی و شجاعت مدیریتی است که نظیر آن کمتر در تاریخ صنعت خودروسازی ژاپن دیده می شود.

به تازگی کانال کارز اولوشن ویدئویی جدید را در یوتیوب منتشر کرده است که روند شصت ساله تکامل این خودروها را تنها در شش دقیقه نشان می دهد.

همانطور که ممکن شما بدانید اولین خودروی اسکای لاین و جانشین آن تحت نام نیسان راهی بازار نشدند بلکه اولین نسخه این خودرو را کمپانی پرنس در سال 1955 راهی بازار کرد.

شینیچیرو ساکورای مهندس و طراح این خودرو یک موتور 1.5 لیتری 54 اسب بخاری در زیر کاپوت آن قرار داده و اسکای لاین اولیه را به برخی از تکنولوژی های لوکس آن زمان مجهز کرد.

نیسان GTR مدل اولیه
1957 Prince Skyline

در سال 1962 دومین نسخه این خودرو با قدرت 90 اسب بخاری توسط کمپانی پرنس عرضه شد. از این خودروی افسانه ای تعداد زیادی ساخته نشده و تنها چند صد دستگاه در اختیار مشتریان قرار گرفت.

در سال 1966 کمپانی نیسان و پرنس ادغام شده و پس از آن تمامی مدل های اسکای لاین تحت برند نیسان راهی بازار شدند. در واقع اولین نسخه اسکای لاین یا همان جی تی آر در سال 1970 و درست یک سال پس از ادغام داستون و نیسان معرفی شد.

این خودرو که به عنوان اولین نسل این خودرو نیز شناخته می شود و توسط یک موتور 2 لیتری با قدرتی 160 اسب بخار پشتیبانی می شد. قوای محرکه مدل پورشه 911 آن زمان (اوایل دهه 70 میلادی) نیز می توانست قدرتی معادل با موتور این خودرو را تولید کند.

در کمتر از 2 سال اولین نسل جی تی آر موفق شد در بیش از 30 مسابقه اتومبیل رانی از جمله مسابقات جایزه بزرگ JAF (مخصوص فدراسیون انومبیل رانی ژاپن) مقام  آورده و اسم خود را بر سر زبان ها بیاندازد.

1970 Datsun Skyline GT-R

تا قبل از سال 1973 از مدل های مختلف نسل دوم اسکای لاین (جی تی آر) بیش از 2 هزار نسخه به فروش رفت. یکی از مدل های نسل دوم که تنها 197 دستگاه از آن تولید و عرضه شد مدل اسکای لاین 2000 جی تی آر بود.

این خودروی 160 اسب بخاری در بازار ژاپن چندان محبوب نبوده و تنها 197 دستگاه از آن در این کشور به فروش رفت. اسکای لاین 2000 که هر چهار چرخ آن به ترمز های دیسکی مجهز بودند، برخلاف دیگر مدل ها تنها به استرالیا صادر شد. بحران نفت و رعایت نکردن استاندارهای ایمنی روز آن زمان از جمله دلایلی بود که سبب عدم محبوبیت این جی تی آر شد.

1987 R32

بیش از 15 سال طول کشید تا نیسان این شکست را هضم کرده و تصمیم بگیرد خودروهای جی تی آر را مجددا راهی بازار کند. در واقع بازگشت مجدد این خودروها با راه اندازی نسل سوم جی تی آر و با تولید خودروی R32 همراه بود.

در زمان عرضه R32 نیسان نسبت به گذشته پیشرفت بسیاری کرده بود و جای خالی یک مدل اسپرت جوان پسند در میان محصولات آن بشدت به چشم می خورد.

این خودرو که به یک موتور مسابقه ای خاص، سیستم انتقال قدرت الکتریکی AWD و سیستم چهارچرخ فرمان گیر مجهز بود موفق شد لقب گودزیلا را از آن خود کند.

بد نیست بدانید که R32 با توجه به فروش فوق العاده 43 هزار دستگاهی و نتایج درخشانی که در مسابقات اتومبیل رانی از خود بجا گذاشته به عنوان یکی از معروف ترین و موفق ترین مدل های جی تی آر شناخته می شود.

این اسکای لاین افسانه ای توانست مقام اول تمامی مسابقات تورینگ کار ژاپن را در بین سال های 1989 تا 1993 از آن خود کرده و پیست معروف نوربرگ رینگ را تنها در 8 دقیقه و 20 ثانیه طی کند.

نسل چهارم اسکای لاین جی تی آر با تولید خودروی R33 شروع شد. این خودرو اولین جی تی آر ای بود که موفق شد با زمان 7 دقیقه و 59 ثانیه پیست نوربرگ رینگ را در کمتر از 8 دقیقه طی کند. R33 به دلیل وزن بالاتری که نسبت به اجداد خود داشت کندتر از آن ها عمل کرده و سرعت 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را آهسته تر طی می کرد.

1998 R34

نیسان بعد از R33 نیز همچنان تولید محصولات جی تی آر را ادامه داده و نسل های بعدی را معرفی کرد. نسل پنجم نیز از قاعده نام گذاری قبلی پیروی کرده و با نام R34 معرفی شد.

مدل های مختلف این نسل به دلیل عملکرد فنی فوق العاده شان شناخته می شوند. حضور این خودرو در سری فیلم های سریع و خشن و کنار پاول والکر در بین سال های 1999 تا 2005 در محبوبیت بالای این خودرو بی تاثیر نبود.

آخرین نسل اسکای لاین از سال 2008 تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده و آخرین مدلی که را که در زیرمجموعه خود قرار داده جی تی آر2017 است. در واقع بسیاری از افراد نسل ششم این خط تولید ژاپنی را به عنوان یک گودزیلای واقعی می شناسند.

از سال 2008 به بعد برای سهولت در طراحی و فروش عبارت اسکای لاین بر روی بدنه خودروهای تولید شده توسط این خط تولید درج نشده و تنها به GT-R بسنده شد. خودروهای R35 به شدت در بازار ایالات متحده محبوب بوده و از فروش بالایی برخوردار اند.

مدل 2017 جی تی آر به تازگی و در نمایشگاه خودروی 2017 نیویورک معرفی شد. این خودرو که به یک موتور شش سیلندر 3.8 لیتری مجهز است می تواند با کمک دو توربوشارژر خود قدرت 565 اسب بخار را تولید کند.

2008 R35 Nissan GT-R

در ادامه از شما دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • samnaghavi
    samnaghavi | ۵ دی ۱۳۹۶

    یکی از معدود ماشین هایی که جرمی کلارکسون جیمز می و ریچارد هموند هر سه دوسش دارن

  • 401914125
    401914125 | ۵ دی ۱۳۹۶

    برا سایپا وایران خودرو هم بزارید? ? ? ? ? ?

مطالب پیشنهادی