ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شهردار تهران به دنبال رویای شهر هوشمند در ایران

اینترنت اشیا یا «IoT»، به زودی در دنیا پیام آور شهر هوشمند خواهد بود. این شهرها که پیش از این شاید تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی رصد می‌شد حالا چندان دور از دسترس نیست و رویای داشتن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

اینترنت اشیا یا «IoT»، به زودی در دنیا پیام آور شهر هوشمند خواهد بود. این شهرها که پیش از این شاید تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی رصد می‌شد حالا چندان دور از دسترس نیست و رویای داشتن شهر هوشمند در ایران هم ذره ذره بیشتر به واقعیت تبدیل می‌شود. در بدنه نظام کشور، شهرداری تهران جزو مهم‌ترین و درگیرترین سازمانی‌هایی است که آینده‌اش با شهر هوشمند گره خورده و خبر خوب اینست که به تازگی برای رسیدن به این مسئله‏، پا پیش گذاشته است.

«بشر هیچ زمانی با چنین سرعتی در فناوری مواجه نبوده است»

«محمدعلی نجفی»، شهردار تهران، در سومین کنفرانس ملی شهر سایبری حضور پیدا کرد و از تحولاتی گفت که بشر امروزی با آن مواجه است و سرعت این تحولات را در تاریخ جهان بی‌مانند معرفی کرد:

«حدود 50 سال پیش اولین کامپیوتر وارد ایران شد. خیلی اهمیت داشت که یک دستگاهی می‌تواند با سرعت اطلاعات را پردازش و محاسبه کند. از 50 سال پیش ورود کامپیوترها به ایران آغاز شد و امروزه همه زندگی انسان تحت تاثیر سایبر قرار گرفته است. این تحولات و تکامل فناوری اطلاعات طبیعتا اداره شهرها را تحت تاثیر قرار داده است و بیشترین تاثیرش را بر مدیریت شهری و زندگی شهری گذاشته است»

هوشمند در ایران

شهر هوشمند پروژه آینده تمام کشورهای دنیاست

نجفی از مفهوم تازه‌ای به نام اقتصاد دیجیتالی در دولت‌‌ها خبر داد و ثروت امروزی را خلق دانش مدیریتی بیان کرد. گرچه او از تاثیر فناوری روی ابعاد اجتماعی، فرهنگی هم غافل نمانده و تشکیل خرده فرهنگ‌ها و تهاجم اطلاعات به زندگی خصوصی را نتیجه رشد فناوری در زندگی امروزی می‌داند. وی به اهمیت شهر هوشمند در حال حاضر اشاره کرد که به عنوان یک برنامه فراگیر در بسیاری از نقاط دنیا دنبال می‌شود:

«شهر هوشمند به عنوان راه حل عمومی در دنیا برای مدیریت شهری مطرح شده است. همچنین برنامه استقرار شهر هوشمند در شهر باید متناسب با اکوسیستم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن نقطه باشد و نباید به دنبال نسخه جهان شمول بود. بنابراین باید راه حل گرایی را در ارتباط با مسائل خاص هر شهر به عنوان محور طراحی شهر هوشمند مد نظر قرار داد. همچنین در تهران نیز باید مسائل اصلی شهر را شناسایی کنیم و متناسب با آن مسائل به دنبال پیدا کردن راه حل‌ها باشیم.»

هوشمند در ایران

شهروندان رکن اصلی شهر هوشمند در ایران

رسیدن به شهر هوشمند در ایران بدون کمک شهروندان امکان پذیر نیست

شهردار تهران نقش شهروندان را در رسیدن به شهر هوشمند کلیدی عنوان کرد و خواستار مشارکت مردم برای رسیدن به این امر شد. به نظر او شهروندان سلول‌های بنیادین زیست شهر هستند و اگر آنها مشارکت نداشته باشند تحقق چنین برنامه‌هایی امکانپذیر نیست. نجفی همچنین رسیدن به عدالت اجتماعی واقعی را یکی از نتایج رسیدن به شهر هوشمند ذکر کرد:

«شهر هوشمند می‌تواند پیامدهای طلایی برای شهروندان، نظام شهری، نظام حکومتی در یک کشور داشته باشد. زیرا منجر به تسریع فعالیت‌ها و خدمات، نوسازی فرآیندها شفافیت در ساز و کارها می‌شود و همین شفافیت می‌تواند ابزاری قوی برای مبارزه با فساد در سیستم‌های اداری باشد. شهر هوشمند می‌تواند شعار حرکت به سمت شهر شیشه‌ای و شهر شفاف را محقق کند و در نتیجه می‌تواند یکی از قطعات مهم پازل رسیدن به عدالت اجتماعی و نظام مبتنی بر عدالت و دور از فساد باشد.»

هوشمند در ایران

پروژه شهر هوشمند در ایران با هوشمندسازی کیش آغاز می‌شود

نباید تکنولوژی شهر هوشمند را از خارج بدون در نظر گرفتن مسائل ایران وارد کنیم

نجفی خبر از تشکیل دبیرخانه و ستادی در شهرداری تهران تحت نام شهر هوشمند در هفته‌های آتی داد و وظیفه آن را نظارت بر برنامه‌های رسیدن به شهر هوشمند تلقی کرد. همچنین یکی دیگر از محورهای تعیین شده برای رسیدن به شهر هوشمند جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در ارتباط با پروژه‌های مرتبط با شهر هوشمند است. به باور او مشکلات زیادی برای رسیدن به مسئله شهر هوشمند وجود دارد که یکی از آنها سیستم ترجمه و پیاده‌سازی شهر هوشمند‌های بین‌المللی در کشور است.

پایلوت اقدامات شهر هوشمند احتمالا در ابتدا از کیش شروع شود

وی معتقد است که هر فناوری را نمی‌توان از خارج کشور بدون کارشناسی و در نظر گرفتن مسائل کشور وارد کرد و مشارکت استارتاپ‌ها و در کنار آن مدیریت شهری-دولتی را راهی مناسب برای رسیدن به این تکنولوژی می‌داند:

«به سازمان مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری تهران ابلاغ شده است که پروژه‌های مربوط به شهر هوشمند را در اولویت کاری خود قرار دهند و تامین مالی این پروژه‌ها از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت گیرد. همچنین جلسات متعددی با سرمایه گذاران خارجی برگزار شده و امیدواریم در چند ماه آتی همایش‌های بین‌المللی برگزار کنیم.

قرار است همکاری مشترکی میان شهرداری تهران و سازمان عمرانی کیش انجام بگیرد تا فعالیت‌های مشترکی در زمینه توسعه شهر هوشمند داشته باشیم که منجر به هم افزایی و کسب تجربیات جدید برای هر دو شهر شود. همچنین می‌توان بخشی از برنامه‌ها را در کیش به عنوان پایلوت انجام داد و سپس دربرخی مناطق تهران اجرایی کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • ilyma13
    ilyma13 | ۶ دی ۱۳۹۶

    اول باید شهری باشه که بخواین هوشمندش کنید یه سری خیابون و ساختمون که بی اصول ساخته شدن که اسمش شهر نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی